ProRide

Status
Stängd för vidare inlägg.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hur är titan att svetsa i? Och vad svetsar du med? All info om hur metallen är att arbeta med är intressant...

Mycket intressant projekt!!
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Hur är titan att svetsa i? Och vad svetsar du med? All info om hur metallen är att arbeta med är intressant...

Mycket intressant projekt!!
Titan är ganska likt rostfritt att svetsa i, flyter ut bra inga konstigheter.
Största skilnaden är förarbetet och skydsgasen!

Titan är sjukt känsligt för all sorts förorening så man måste rengöra kliniskt med borste och alkohol/t-röd, det är så känsligt att ett fingeravtryck kan sabba hela svetsen =(

Fördelen är att man märker på färgen och bokstavligt hör hur det spricker om man gjort fel!
Silver = Bra
Blått = Godskänt
Gul = Godskänt -
Grått = Icke godskänt och man måste kapa bort allt matrial som är missfärgat runt svetsen och börja om

Utrustningen
Använder en helt vanlig Tig med 99,9 ren argon som skydsgas funkar även med helium men blir sjukt mycke dyrare.

Skydsgas
skydsgasen är väll det viktigaste av allt när man svetsar i titan! man måste använda säkert 3 gånger så mycket som på rostfritt och använda både rotgas och släpsko så att svetsen inte blir grå !
alternativt att göra som jag, använda en extrem stor gaskåpa och svetsa KORTA svetsar

Visa bifogad bild 15473
Gas kåpa XXL

Jag är ju långt ifrån expert eller erfaren titansvetsare har lärt mig endast för detta syfte. (men har några år rostfri tigning)

Finns mycke att läsa på http://www.abc.se/~m8010/titan1.htm
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fräckt med titan, hur mycket räknar du med att vinna i vikt med att byta till titan?
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Fräckt med titan, hur mycket räknar du med att vinna i vikt med att byta till titan?
Titan delarna väger lite minde än hälften av vad järn delarna gör
Hoppas på 20 kilo ink dämpare när boggien är klar
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Riktigt häftigt!

Men jag får det inte att harmonera...
Först "pga obefintlig budget...", sedan börjas det bygga boggi i titan!
Vann du på lotto efter första inlägget:blink1:

Gissar att detta kommer bli riktigt bra!
Gillar att se när folk som kan håller på med rätt maskiner och så vidare...
Mycket roligare att se bilder på grejer som sitter i svarvar och fräsar för att sedan växa fram till nåt egentillverkat än att se fina köpekartonger från diverse flashiga tillverkare...

Mer info om den tänkta linjen med bygget...?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Titan är ganska likt rostfritt att svetsa i, flyter ut bra inga konstigheter.
Största skilnaden är förarbetet och skydsgasen!

Titan är sjukt känsligt för all sorts förorening så man måste rengöra kliniskt med borste och alkohol/t-röd, det är så känsligt att ett fingeravtryck kan sabba hela svetsen =(

Fördelen är att man märker på färgen och bokstavligt hör hur det spricker om man gjort fel!
Silver = Bra
Blått = Godskänt
Gul = Godskänt -
Grått = Icke godskänt och man måste kapa bort allt matrial som är missfärgat runt svetsen och börja om

Utrustningen
Använder en helt vanlig Tig med 99,9 ren argon som skydsgas funkar även med helium men blir sjukt mycke dyrare.

Skydsgas
skydsgasen är väll det viktigaste av allt när man svetsar i titan! man måste använda säkert 3 gånger så mycket som på rostfritt och använda både rotgas och släpsko så att svetsen inte blir grå !
alternativt att göra som jag, använda en extrem stor gaskåpa och svetsa KORTA svetsar

Visa bifogad bild 15473
Gas kåpa XXL

Jag är ju långt ifrån expert eller erfaren titansvetsare har lärt mig endast för detta syfte. (men har några år rostfri tigning)

Finns mycke att läsa på http://www.abc.se/~m8010/titan1.htm

För att illustrera lite på hur känsligt det är har dom en egen hörna på jobbet där utrustningen enbart används till titanbearbetning...
Egen svarv, fräs och svets, egen arbetsbänk och verktyg.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Riktigt häftigt!

Men jag får det inte att harmonera...
Först "pga obefintlig budget...", sedan börjas det bygga boggi i titan!
Vann du på lotto efter första inlägget:blink1:

Gissar att detta kommer bli riktigt bra!
Gillar att se när folk som kan håller på med rätt maskiner och så vidare...
Mycket roligare att se bilder på grejer som sitter i svarvar och fräsar för att sedan växa fram till nåt egentillverkat än att se fina köpekartonger från diverse flashiga tillverkare...

Mer info om den tänkta linjen med bygget...?
Ja det är pga av ekonomin det tar sån tid ! skulle jag köpa nya 6 meters grade 9 titan rör skulle det inte funka! men efter timmar i telefon så hitta jag ett företag som ställer upp och skickar sina "spill" bitar till mig =)

Tänkta linjen med bygget är väll
Ny boggie
Ny tunnel
Motor från ett annat märke
Ny egen framvagn i titan

Kommer förklara mer eftersom =)
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Har gjort ett försök att montera kylsystemet ikväll men har kört fast totalt =(
Finns det nån här som har nån kunskap om det här ?

Visa bifogad bild 15475

Nån som tror att inte detta ska funka ?!
Skillnaden mot org är att den svarta slangen går till tryck sidan av vatten pumpen men är nu dragen till sug sida = kör vattnet fel väg genom termostaten osv

Tror ni det kommer att bli problem nu när den kyler blocket före toppen ?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tror ni det kommer att bli problem nu när den kyler blocket före toppen ?
Japp. Värmen skapas upptill, inte nertill. Jag hade gjort allt i min makt för att kyla toppen först.
Varför har du valt att bakvända kylningen?

Vad är det för motor?
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Japp. Värmen skapas upptill, inte nertill. Jag hade gjort allt i min makt för att kyla toppen först.
Varför har du valt att bakvända kylningen?

Vad är det för motor?
Men samtidigt har väll båtmotorer och bilar så dom kyler blocket först ?
Får helt enkelt inte plats med slangarna om jag drar som det ska vara org =(
hcr 800 motor är det :)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
riktigt fränt bygge .. lycka till med alla bekymmer som kommer uppstå =)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Kommer bli brutalt bra projekt, de bästa från varje märke :)

Nu kommer polaris att kopiera din skoter till kommande racer, hahaha.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.