PZ480 -90 problem

Luddomano

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Har brännt ett hål i vänstra kolven på ovansidan och baksidan (mot avgasporten), kolven ser dessutom rätt medtagen ut i övrigt, likaså cylindern (speciellt vid utblåset)... Funderar om det kan ha kommit nå skit i vänstra förgasaren så den gått snålt, satt rätt mkt svart klegg med små filterhår i båda förgasarna...

Fattas även ett blad på kylfläkten, var så när jag köpte den för herrans massa år sen, märkte inte det förrän efter nåt år, men ett blad borde väl inte försämra kylningen så pass att kolven smälter?

Några tankar?

Ska få cylindern fixad och byta kolv men när jag inte är säker på varför kolven brann så känns det korkat att bara byta det som är trasigt och gasa vidare....
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
RE:Fattas även ett blad på kylfläkten, var så när jag köpte den för herrans massa år sen, märkte inte det förrän efter nåt år, men ett blad borde väl inte försämra kylningen så pass att kolven smälter?

Nej tycker inte att 1:blad bör göra någon skillnad, men tror att ditt problem är något annat har du sepparat olje smörjning? om den gått långt+ att den e en massa år tycker jag att du bör ta bort eller renovera oljepumpen, om du tar bort/kopplar/tar bort vajer ut den bör du ändå ha olja i behållaren och blanda 2-3% olja i bensinen...
Den kan ha nypigt/skurigt

Lycka till
 

Luddomano

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Jo det är separatblandning på den.. har nypt en gång förrut också och då fick jag för mig det var separatblandningen så jag blandade i tanken också ett tag tills jag såg att den dragit olja ur behållaren.. efter det körde jag separatblandat halva förrförra och hela förra vintern utan problem (ville inte pilla med den, kanske borde gjort det).. Men den högra cylindern ser hur fräsch som helst ut i jämförelse, borde inte den också se rätt demolerad ut om den vänstra skurit på grund av oljepumpen? eller är det separata kammare i pumpen till varje cylinder, har sett att det är varsin slang till insuget från den iaf... *funderar*

Ska koppla bort pumpen sen även om det skulle visa sig att den är hel, vågar inte lita på att den fungerar i all evighet längre :)

Tack för svaret!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar i varje fall sitta en liten backventil i nippeln för separatsmörjning till varje insug. Kolla att det inte är stopp i den också!
Om du har möjlighet att köra pumpen lös (med borrmaskin t ex) nu när du har motorn isärplockad, så gör det och kolla att det kommer ungefär lika mycket olja i bägge nipplarna.
De flesta separatsmörjpumpar har en enda pumpkolv och en fördelaranordning så att vartannat kolvslag ger olja till ena cylindern, vartannat till andra cylindern.
Tänk på att pumpen oftast inte ger någon olja om man kör den åt fel håll.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Kolven smälter inte på toppen om man kör utan olja! Det beror på värme, dvs för mager blandning.
 

snoopy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Jag häller med föregående inlägg.
Ta isär förgasaren och inspektera munstyckena ifall du fått några utfällningar
av bensinen under sommar/hösten, som har täppt till.

M.v.h. Snoopy