Quickrods till MM700

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Om du vill slippa att tillverka så finns det ett par på blokket, stava med c.

http://www.*******.se/vi/19067165.htm?ca=6_s

Mvh
Läs reglerna!

För att kunna behålla ett strukturerat och bra forum, håll er till dessa mycket enkla regler:

* Skriv tydliga topics/ämnen/överskrifter!
* Märkes- och/eller modellspecifika frågor i rätt märkesforum så blir det lättare/bättre för alla!
* Håll er till ämnet - Ingen trådkapning!
* Tänk på stavningen.
* Använd ett vårdat språk.
* Inga personangrepp!!
* Inget märkestjafs!
* Inga förklädda "Till Salu annonser".
* Inga "Säljes/Köpes/Bytes"-annonser i forumet överhuvudtaget, gäller även signaturer!
* Ingen reklam/spam.
* Max storlek på sin signatur är 1 och ingenting annat!
* Länka INTE till annonser ute på nätet.
* Försök att ej använda slang eller dialekt uttryck.
* Avatarer och profilbilder med lättklädda damer/herrar eller rasistiska andemeningar är förbjudna!

Mvh YN

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Jag har gjort qickrods till min sxr från den där ritning som visades tidigare. Funkar kanon. Måtten är lika till din MM oxå. Lycka till!:)

evinrude

Välkänd medlem
5 feb 2007
148
0
6
WestLandLake
toppen... ska testa det.. lr inte jag men någon annan :p
men en sak som grumblar över.. hur fan ska man få till gängor på axeln å hur lång ska staven gängas?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Finns 2 olika sätt. Som båda beskrivs i mitt första inlägg.

1a:
Borrar ur "innehållet" i en gängstav med rätt storlek, sedan svetsar du fast den. = Du har gängor

2a:
Du lånar (om du inte har) en gänghylsa (heter det så, tror ni fattar vad jag menar) och gängar på befintligt gods.

Längden varierar, beroende på hur mycket viktförskjutning du vill ha, men skulle tippa 5-8cm borde räcka o bli över!

Mvh

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag har gjort om mina stag på min sxr och då svarvade jag lös stoppen på rodsen och flyttade upp den 2cm och de funkar fint.

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Du lånar (om du inte har) en gänghylsa (heter det så, tror ni fattar vad jag menar) och gängar på befintligt gods.
Som vän av ordning kan jag upplysa om att verktyget man gängar utvändiga gängor med heter gängsnitt. Gängsnittet bör användas ihop med en gängklopp. Verktyget för invändiga gängor heter gängtapp och bör används ihop med ett svängjärn.

Nu har jag fått dagens dos av besservisserhet:beer:

Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Som vän av ordning kan jag upplysa om att verktyget man gängar utvändiga gängor med heter gängsnitt. Gängsnittet bör användas ihop med en gängklopp. Verktyget för invändiga gängor hetter gängtapp och bör används ihop med ett svängjärn.

Nu har jag fått dagens dos av besservisserhet:beer:
Tackar! Visst gängtapp och svängjärn.. :D

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Gängor får du genom att borra ett hål med samma diameter som staget i en bult som du sen kapar av och trär på staget och svetsar fast gängorna. måtten enligt ritningen fungerar klockrent. Gänga hela staget är onödigt då det behövs bara så långt som det är gjort på ritningen..

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Gängor får du genom att borra ett hål med samma diameter som staget i en bult som du sen kapar av och trär på staget och svetsar fast gängorna. måtten enligt ritningen fungerar klockrent. Gänga hela staget är onödigt då det behövs bara så långt som det är gjort på ritningen..
Han tänkte nog mer gänga hela staget för det är lättare än att borra ut en bult och svetsa fast den.. :rolleyes:

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Han tänkte nog mer gänga hela staget för det är lättare än att borra ut en bult och svetsa fast den.. :rolleyes:
JO men har du tänkt på att "staget" blir smalare när man gängar hela så det glappar? Sen oxå när du har gängor där det glider imot själva underdelen den med fettnippel på så nöts det väldigt mycke om det både glappar + att man har gängor där som åker upp å ner hela tiden! Men han får vell göra hur han vill men det är ju inte att rekomendera!! Sen är det inte specielt svårt att göra som ja sa heller,som det är enligt ritningen

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Lite offtopic kanske men kan någon förklara vad som händer om man spänner ihop respektive släpper på roddsen?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du ställer in skid trycket.

När du släpper på roddsen så ökar mellan rummet så att dom kan glida ihop mer så får du mindre skidtryck vilket gör det lättare att få upp medarna i luften.