denna har varit uppe förut men det var ett tag sedan så här kommer den igen.
Råd till "skoter-piloter" (och andra idioter) !
Är du en riktig "skoterpilot" som tycker att det saknas lite "action" på skoterledema ?
Här får du några uppiggande råd, särskilt verkningsfulla på de "tråkmånsar" som sköter
skoterledema.
1)När du startar ska du se till skotern står mitt på leden. Använd alltid full gas, och kan du
inte åstadkomma en snöhög på minst 25 centimeter höjd på den nysladdade leden är det nog
läge att göra något åt skotern.
2) Vid den fortsatta kömineen bör du utnyttja erfarenheterna från rallykörning med bil, det vill
säga kurvtagning sker med fyrhjuls sladd och fullt ös. Lyckas du köra skoter på ett liknande
sätt ( med ett tjusigt snösprut) får du ganska snabbt MYCKET väldoserade kurvor och en
spännande led.
3) Se till att gasvajem inte rostar fast genom att ofta röra fram och tillbaka på den medan du
kör. Under körning bör du också motverka att gasvajem krymper i langsled och sträcka på den
då och då. Detta åstadskommes genom att pressa gashandtaget hårt mot styret under lagom
långa tidsperioder. Passa på när leden är riktigt plan och fin.
4) Kör alltid mitt på leden, höger trafik är onödig av flera skäl, b l a .packas snön till en
bredare led utan någon större nytta. De som har en pulka med folk ombord kan ju köra mitt på
leden om pulkan skär igenom ute i kanten och tippar vid möte. Men vem åker föresten omkring
med bromsande pulka! ?
5) Stanna aldrig och bryt av de kvistar som sticker in på leden, kolvarna i motorn hinner
svalna för mycket de sekunder detta tar, och en kall motor slits ju kraftigt. Dessutom sjunker
medelhastigheten katastrofalt.
6) Undvik onödiga kostnader för reparationer, låt den dåliga stötdämparen i boggin sitta kvar
ett tag till, helst till det har blivit sommar. Det är mycket trevligare meka på skotern en varm
skön sommardag. Att boggien studsar lite märks ju knappt bara man håller ordentligt varv på
motorn. Och de där ynkliga små snöhögarna som blir kvar på leden efter varje studs är väl inte
mycket att bråka om ! ?
7) När du närmar dig målet planerar du i god tid hur du gör en snygg "landning". I sista svängen
kollar du att gasen fortfarande lunkar, lite snösprut är som sagt effektfullt (det kan finnas nån
trevlig person som tittar ). Sedan åker du in med väl avvägda manövrar genom den nya infarten
som du skapar och gör en elegant parkering så nära dörren som möjligt.
Skoterklubbens konto för sladdning och underhåll av skoterlederaa kommer förstås inte att
minska, men vada, ska inte lederna underhållas ? Och de där extra grill träffarna vid
utflyktsmålen som kunde ha ordnats istället är ju inte något för en riktig skotermacho !
"en tråkmåns"
November-nattens köld är hård
En liten Ski-doo på toppvarv går
Kattdjävel gående på skoter spår
Hann aldrig uppleva något mer detta år
fyll gärna på med mer om ni har.
Råd till "skoter-piloter" (och andra idioter) !
Är du en riktig "skoterpilot" som tycker att det saknas lite "action" på skoterledema ?
Här får du några uppiggande råd, särskilt verkningsfulla på de "tråkmånsar" som sköter
skoterledema.
1)När du startar ska du se till skotern står mitt på leden. Använd alltid full gas, och kan du
inte åstadkomma en snöhög på minst 25 centimeter höjd på den nysladdade leden är det nog
läge att göra något åt skotern.
2) Vid den fortsatta kömineen bör du utnyttja erfarenheterna från rallykörning med bil, det vill
säga kurvtagning sker med fyrhjuls sladd och fullt ös. Lyckas du köra skoter på ett liknande
sätt ( med ett tjusigt snösprut) får du ganska snabbt MYCKET väldoserade kurvor och en
spännande led.
3) Se till att gasvajem inte rostar fast genom att ofta röra fram och tillbaka på den medan du
kör. Under körning bör du också motverka att gasvajem krymper i langsled och sträcka på den
då och då. Detta åstadskommes genom att pressa gashandtaget hårt mot styret under lagom
långa tidsperioder. Passa på när leden är riktigt plan och fin.
4) Kör alltid mitt på leden, höger trafik är onödig av flera skäl, b l a .packas snön till en
bredare led utan någon större nytta. De som har en pulka med folk ombord kan ju köra mitt på
leden om pulkan skär igenom ute i kanten och tippar vid möte. Men vem åker föresten omkring
med bromsande pulka! ?
5) Stanna aldrig och bryt av de kvistar som sticker in på leden, kolvarna i motorn hinner
svalna för mycket de sekunder detta tar, och en kall motor slits ju kraftigt. Dessutom sjunker
medelhastigheten katastrofalt.
6) Undvik onödiga kostnader för reparationer, låt den dåliga stötdämparen i boggin sitta kvar
ett tag till, helst till det har blivit sommar. Det är mycket trevligare meka på skotern en varm
skön sommardag. Att boggien studsar lite märks ju knappt bara man håller ordentligt varv på
motorn. Och de där ynkliga små snöhögarna som blir kvar på leden efter varje studs är väl inte
mycket att bråka om ! ?
7) När du närmar dig målet planerar du i god tid hur du gör en snygg "landning". I sista svängen
kollar du att gasen fortfarande lunkar, lite snösprut är som sagt effektfullt (det kan finnas nån
trevlig person som tittar ). Sedan åker du in med väl avvägda manövrar genom den nya infarten
som du skapar och gör en elegant parkering så nära dörren som möjligt.
Skoterklubbens konto för sladdning och underhåll av skoterlederaa kommer förstås inte att
minska, men vada, ska inte lederna underhållas ? Och de där extra grill träffarna vid
utflyktsmålen som kunde ha ordnats istället är ju inte något för en riktig skotermacho !
"en tråkmåns"
November-nattens köld är hård
En liten Ski-doo på toppvarv går
Kattdjävel gående på skoter spår
Hann aldrig uppleva något mer detta år
fyll gärna på med mer om ni har.