Och den motorn har man tagit kanske som mest 30-35hk, inte mycket på 500ccLite kul grej är att mon honda xl500 har gå ca 6000 mil(när jag plockade bort mätaren) och går fortfarande. Behöver bara tanka och köra. Den tar mer motorolja än bensin så jag kör med växellåds olja till traktorer pg. att jag får det gratis, Vintilerna knackar så att det låter som en gammal volvo diesel och det sprutar ut olja vid cylinder foten när den är kall. MEN den går, men jag vill inte köra på långtur med den iaf! Snack om slitstark motor!!!
Japps, testade phazern som det står om där uppe, varvade 11900 nånting vid full gas..Phazern är väl upp på 11-12k varv/min?
//rasmus
Verkar inte vara någon som har en rasad 4Tare som inte har turbo . Någon har har sett isärplockade motorer hos någon handlare. Någon har jobbat som skotermek och sett rasade original 4T motorer.Här på forumet läser man sida upp och sida ner om nypna maskiner, maskiner som inte går runt ....osv
Men det är inte många 4T, kan det stämma eller "skryter" inte ägarna när en 4T rasar. Kanske är rasen så dyra att man tvingas säga upp bredbandet och inte kommer år forumet längre.:bawling:
Hur stor andel av alla skotrar där ute är 4T, 10-15% eller ?
Kom igen, har era 4T rasat och vad är det som går sönder, berätta :rock:
//
Bristfällig summering, andelen 4-taktare är betydligt mindre än andelen 2-taktare - alltså färre haverier bland 4-taktare bara av den anledningen. Frågan kvarstår :beer:Då har vi summerar vi tråden, har kommit fram till ca 3-4st 4taktare har alltså haverat, jag har alltså ägt fler 2takts skotrar som har haverat så med andra ord det är rätt ovanligt att 4taktare helt enkelt går sönder :ciao:
Seriöst så är det inte ens någon fråga över huvud taget. En fyrtaktare håller mångdubbelt mycket längre än en tvåtaktare. Skoterägare accepterar märkligt nog att man skall behöva renovera motorn efter 500 mil eller så samt att motorn skär vid felaktigt handhavande/höjd över havet/motorbroms/etc och att tändstift behöver bytas osv osv i oändlighet. Nu säger jag inte att 2t är skräp för det, nog kan de gå 2000 mil utan renovering under mycket idealiska förhållanden, men det är mycket långt kvar till fyrtaktsklassen i det avseendet.Bristfällig summering, andelen 4-taktare är betydligt mindre än andelen 2-taktare - alltså färre haverier bland 4-taktare bara av den anledningen. Frågan kvarstår :beer:
Är inte det där yamaha 250motorn , phazern är väl i princip en dubbel sådan och man tar väl ut lite mer effekt i skotern per kolv än i yzf en.
Dock verkar det som om just yamaha är dom som håller bäst.
Var hittar du siffrorna så säger den ordningen?där måste jag protistera! en yamaha motor håller definitift inte bäst, om man kollar på en crossmotorcykel så har Kawasaki den bästa hållbarheten på motorn sedan Honda, husaberg och sedan kommer yamaha.
där måste jag protistera! en yamaha motor håller definitift inte bäst, om man kollar på en crossmotorcykel så har Kawasaki den bästa hållbarheten på motorn sedan Honda, husaberg och sedan kommer yamaha.