Rave 670 ryker och spottar olja

Invader

Medlem
30 jul 2004
26
0
1
Ja min Rave 670 -94 ryker lika mycket när den är varm som när man startar den första gången efter sommaren.
Detta började nog lite lätt förra säsongen men turerna vart få och korta så det vart inte gjort något åt.
Nu har jag bara kört ett varv runt huset och konstaterat att problemet kvarstår.
Den verkar inte gå jätte dåligt heller men kanske aningen fet. Det enda som jag kan se som orsakat problemet är att isoleringen runt pipan har flugit runt och lämnat fiberrester överallt som kletat fast i bland annat luftburken och till viss del även de små hålen i nedre bakkant på förgasarna där väl choken är ett av dem. Förgasarna verkar fina invändigt i övrigt.
Nu till min fråga. Kan verkligen skräpet gjort så att det i princip rinner olja ur skarvarna i pipan eller har den börjat skicka på mängder med olja?
Den är ju som sagt fullt körbar och det enda som egentligen antyder att nått är fel är att det ryker.
Har haft skotern i ett par år och inte skruvat i den.

Såg efter att jag postade mitt inlägg att det fanns en liknade fråga: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=2560 trots att jag har sökt. Kan det vara så illa?
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Tyvärr kan det vara en av tätningarna på veven som inte är tät,då tar den olja från slidaxeln. Har själv varit med om det problemete på en 670. Tog kopiöst med olja. Kolla stiften ifall det ena har mer beläggning än det andra.
 

Invader

Medlem
30 jul 2004
26
0
1
Jahapp. Tack för svaret.
Nu har jag lyft toppen och konstaterat att båda kolvarna är helt slut.
Det verkar vara en ring som gått söder och i sin tur kraschat resten av kolvtopparna.
Cylindrarna verkar ha klarat sig.
Motorn är inlämnad och ska gås igenom för att vara säker på att alla tätningar och lager är i ordning och med lite tur så räcker det med kolvbyte.
Återkommer med upplösningen.
 

Invader

Medlem
30 jul 2004
26
0
1
Motorn verkar ha gjort sitt.
Verkstan konstaderade att ett främmande föremål har fastnat mellan slidskivan och blocket (inte vackert) så att slidaxeln blivit krokig, plus att veven och vevhuset inte var i bästa skick så det skulle mest bara vara bortkastat att försöka repa den.