Rave-800 ( 2001 ) Köpråd... ?

Haeggo

Medlem
13 okt 2006
8
0
1
Kramfors
Hej alla skotersugna!
Jag funderar på att köpe en Lynx Rave 800, en -01. Vad tycker ni om den?? Någon som har något klokt att skriva om den?? Jag funderar bla. på hur mycket försäkringen ungefär kostar, någon som har någon aning??

MVH Alexander
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Sv: Lynx Rave 800 -01

Hej!

Om du är ute efter en Lynx 800 -01 så finns några punkter som bör kollas extra nog på..

1: Vevhustätningen, är den påväg ut, fukt runt packboxen?
2: Variatorskivorna, slitna?
3: komp?, kolvar bytt? bör bytas vid 400 mil på 800:an tyvärr..
4: Insugsgummina spricker, kolla de noga! De är vulkade i reedsen och är en konstruktion som rotax gjorde gjort bort sig med. Om de sönder så köp V3:eek:r..billigare och håller..
5: Fotstegen viker sig vid hårda hopp osv..

Detta är typ fel Lynx 800 -01 så kolla dessa punkar, givetvis så är det ju det allmäna skicket osv, vem HAR haft maskinen tidigare?

Lycka till!
 

duckhunter

Medlem
3 nov 2005
34
0
1
Umeå
En kompis har en sån.
Hans motor har nu skurit för tredje gången och senast upptäckte han att primären var sprucken!
Säkert ett ordentligt måndagsex. men jag avråder dig ändå å det grövsta att köpa en!
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Tjaa...:confused: Jag hade kört min en bra bit över 600 mil och inte haft MINSTA lilla problem, den bara gick och gick. Jag har ALDRIG hört om en -01 som vevaxeltätningen "lossat" på, men tyvärr, tydligen vanligt på vissa senare årsmodeller. Mina kolvar blev bytta på servicemedd. men jag hade inga probl. med dessa varken före eller efter. Bra komp hela tiden.
Mina insugsgummina var lika fina som när jag köpte den (-01).
Jag har hoppat med min på ALLA (med livet som insats:eek: ) tänkbara sätt, och det fanns inte ett minsta lilla veck på skotern. Så om den viker sig har troligtvis personen inte monterat de extra tillbehör som MEDFÖLJDE skotern gratis vid nyköpet. Jag fick även mina ditsatta gratis.
Mitt råd är alltså: KÖP
Därför jag sålde min (nu i höstas), var pga att jag var i behov av pengar till något helt annat. Köparen gjorde ett kap utan like:mad:
Men när jag får råd kommer det att stå en "ny" Rave -01 på gården:)
Men nu är det ju faktiskt så att även en solid järntacka kan förstöras, OM man går in för det:)
 

Haeggo

Medlem
13 okt 2006
8
0
1
Kramfors
Tack för alla svaren. Jag känner typ killen som haft den och han är väldigt nogrann och har typ bytt ut det mesta som tex. kolvar med mera. Riktigt sugen på den här skotern. Det enda som är ett frågetecken nu är priset på försäkringen. Har inte kollat upp med något bolag än men är man läser vad andra i forumen har skrivit om detta så skiljer det ganska mycket i pris. Några fler som vet några priser????
 

hagge81

Aktiv medlem
12 feb 2006
52
0
1
43
Jag har köpt en för några månades sen, har hört bara bra om den så köp!!!
 

hagge81

Aktiv medlem
12 feb 2006
52
0
1
43
De spelar ju ingen roll vad man köper så finns ju alltid risken att de går sönder...man måste våga chansa lite o man lever bara en gång...:) !!!
 

hagge81

Aktiv medlem
12 feb 2006
52
0
1
43
Jo, jag tycker helt klart det är en bra skoter och den är i mycket fint skick. Men vad gav du för din då?? Hur mkt betalar du i försäkring??

Jag gav 40kkr. har bara garage försäkring än typ 80 kr i månaden,,,ställer på den när jag kör..