Rave 800 gått varm.. Vad ska jag göra?

Shrunkbowl

Medlem
1 jul 2014
16
0
1
Hälsingland
Tjo, var ute å åkte häromdan med min Lynx Rave 800HO 2004 å körde en bit kanske 2-3km då märker ja att temp lampan lyser. Stänger av skotern och öppnar huven, ser då att den trycker ur sig kylarvätskan ur expansionkärlet. Fyllde på och fortsatte köra efter den svalnat men lampan tänds återigen stannar och kollar, men det varken läker eller liknande och vatten var de kvar.

Så vi provkör lite lätt och ser då hur lampan "blinkar" som om att den är varm fast ändå inte.
Så vi lämnar skotern och åker för att hämta släp när vi ska starta den för att köra upp den så får ja rycka ett tag men startar å går så kör upp den.

Var nu upp och provstartade den, startade på andra rycket å går bra.
Vad bör jag kolla? Känns som att något inte är riktigt rätt. ( Har aldrig gått varm förut)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Hur hårt var spåret ni åkte på och har du isrivare? Man kommer inte långt om spåren är stenhårda innan de kokar eller bränner fast slides helst utan isrivare. Men om det fanns några cm snö som kylde så lär vattenpumpen lagt av helt. Är oljepumpen borttagen och man inte fyller i olja där den satt skär vattenpumpen drev.
 

Shrunkbowl

Medlem
1 jul 2014
16
0
1
Hälsingland
Hur hårt var spåret ni åkte på och har du isrivare? Man kommer inte långt om spåren är stenhårda innan de kokar eller bränner fast slides helst utan isrivare. Men om det fanns några cm snö som kylde så lär vattenpumpen lagt av helt. Är oljepumpen borttagen och man inte fyller i olja där den satt skär vattenpumpen drev.
Isrivare? :confused:
Var ganska hård snö, jag har separat oljeblandning som original!

Kan motorn ha tagit skada? Vad ska jag kolla efter? :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
gör komptest, sen kan du ju försöka se hur det ser ut i cylindern genom tändstiftshål. och är du seriös kan du plocka lös avgasport och grenrör så ser du lite mer. antagligen har inget hänt men kolla utifall att
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Isrivare? :confused:
Var ganska hård snö, jag har separat oljeblandning som original!

Kan motorn ha tagit skada? Vad ska jag kolla efter? :)
Oj då, du verkar inte hört talas om sådana.

Det är ju så att en skoters kylsystem fungerar så att motorns varma kylvatten pumpas ut i kylare/värmeväxlare som sitter i bandtunneln och kyler vattnet genom att snö från mattan sprutar på kylarna.
Är det mycket hårt före eller på ren is så blir det inget snösprut som kyler. Dessutom blir det minimalt med snö som smörjer slidesen som mattan löper mot och slidesen kan smälta eller bränna fast mattan om man stannar.

Därför har man isrivare monterade som används vid ren iskörning eller hårt före. Dessa finns i olika utföranden och kan sitta monterade på insidan/bakkant på skidorna, monterade på chassiet eller på railsen.
Dom skrapar alltså mot det hårda underlaget medan man kör och river upp isen eller den hårda snön som sedan sprutar in mot mattan och smörjer slides och skapar en "snörök" i bandtunneln så att motorkylarna kyls av.

Här är en typ av isrivare som monteras på skidorna: http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevriga/ILO/Isrivare-foer-skidorna-330672.htm Jag har dom själv, funkar bra men man måste komma ihåg att fälla upp dom när man ska backa.

Här några andra typer: http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevriga/ILO/Isrivare-tunnelmonterad-330671.htm
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevriga/ILO/Isrivare-chassiemonterad-330615.htm

- Det finns flera andra och även andra återförsäljare. Men i vilket fall vikltigt att ha om man ens bara någon gång kör led elker på isar.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Tycker denna modell är den bästa, http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevriga/ILO/Isrivare-chassiemonterad-330615.htm, http://www.skoterdelen.com/isrivare-ralsen-p-23227-c-153.aspx?externalsearch=1

Dock kom ihåg att du inte kan backa med dom nedfällda då viker/förstörs dom , men jag tycker dom river bäst.

Ett annat tips är om skotern börjar gå varm, stanna ta snö från sidan av leden och lägg uppe på tunneln, alternativt medans du kör, vik av från leden på lite öppnare ytor och gör några fullgas repor (även om motortemp lampan lyser) , mattspinnet vid fullgas brukar riva upp skaren och stänka massa snö upp i tunneln och då sjunker tempen fort, kan låta knäppt men det funkar, bäst är naturligtvis att ha för vana om man kör på en hård led att med jämna mellanrum köra brevid leden i snön och gasa på ordentligt , gör man så så kommer inte änns lampan att tändas.