reg. nummerskyllt

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag skulle gärna se en källa på att något åkt på urkundsförfalskning på grund av detta. Givet att man inte har skrivit dit ett helt annat regnr.
Jag vet ingen som i verkligheten åkt på det, men jag vet att frågan diskuterats i samband med klisterlapps-skyltar på bilar, och konsensus hos lagkunniga är att det rent krasst är frågan om urkundsförfalskning.
Jag skulle, utan egna källor säga, att ja det är samma kostnad att vara helt utan skylt som att ha en icke godkänd skylt. Men sannolikheten att en icke godkänd passerar obemärkt är ju hundrafalt större än sannolikheten att du passerar obemärkt helt utan skylt...
Instämmer till fullo att en felaktig skylt oftast inte uppmärksammats, vilket jag med nämt i mitt inlägg.

Jag skulle därmed säga att det är gratis att åka med felaktig skylt, sålänge man uppför sig som folk och inte retar upp fel polis.

Jag vet, av både egen och andras erfarenhet, att fel polis som blivit på fel humör kan bli mycket dyrt.

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
En liten fundering jag har.

I andra sammanhang så gäller gamla regler för gamla fordon. så exempelvis på avgasrening och belysning på personbilar.

är det annorlunda med detta?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
En liten fundering jag har.

I andra sammanhang så gäller gamla regler för gamla fordon. så exempelvis på avgasrening och belysning på personbilar.

är det annorlunda med detta?
Kan inte tänka mig annat än att det gäller alla skotrar oavsett årsmodel.
Det står inga undantag vad jag ser.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Enligt polisen så är det inte urkundsförfalskning om man har felaktiga skyltar utan det går under märkesförfalskning.

Det finns domar fastslagna av hovrätten där den som hade felaktiga skyltar åkte dit på detta, med motiveringen.
"Förfarandet har inneburit fara i bevishänseende."

Korrekta skyltar väl synliga.. väldigt enkelt, annars kan det bli dyrt.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Man kan ju undar vad folk gör med sin skoter när man är så rädd att visa regplåten.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Man kan ju undar vad folk gör med sin skoter när man är så rädd att visa regplåten.
Tror det handlar om att man tycker det är fult att ha en stor blaffa på huven. Och på nya skotrar finns det inte så många bra ställen att sätta på. Man ser ju många som har snett diagonalt lite överallt...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Enligt polisen så är det inte urkundsförfalskning om man har felaktiga skyltar utan det går under märkesförfalskning.

Det finns domar fastslagna av hovrätten där den som hade felaktiga skyltar åkte dit på detta, med motiveringen.
"Förfarandet har inneburit fara i bevishänseende."

Korrekta skyltar väl synliga.. väldigt enkelt, annars kan det bli dyrt.
Det blir märkesförfalskning om man skyltar om alt förändrar sin befintliga så att Ex: APF343 görs om till ABE343 med hjälp av en tape bit, eller att man lånar en polares skylt..

Köper man en skylt från någon obskyr internetsida alt gör en själv så döms man för att man brukat en snöskoter utan regskylt.
= 1500:- i böter.

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Och varför ska alla vara omogna och korkade när det kommer till skoter ?
Är ni lika gnälliga när det gäller regplåt på bilen ? Är väl bara smeta på skiten och se glad ut.
Och väljer man nu att skita i lag och ordning, men gör det. Men kom inte och gnäll sen att ni fått böter, att polisen är värdelös osv.
Är ni inte man nog att ta konsekvenserna av ert handlande. Då är inte inte man nog att köra skoter heller :)

4

426H

Och varför ska alla vara omogna och korkade när det kommer till skoter ?
Är ni lika gnälliga när det gäller regplåt på bilen ? Är väl bara smeta på skiten och se glad ut.
Och väljer man nu att skita i lag och ordning, men gör det. Men kom inte och gnäll sen att ni fått böter, att polisen är värdelös osv.
Är ni inte man nog att ta konsekvenserna av ert handlande. Då är inte inte man nog att köra skoter heller :)
Ja, bra fråga egentligen. Själv är jag omogen när det gäller skoter och kör utan regplåt. Tycker inte det finns nåt ställe där jag kan klistra dit nummerlappen utan att det sabbar hela utseendet på skotern. Är nog ganska många som är lite fåfänga när det gäller utseendet på våra maskiner. Vissa pröjsar gladeligen 3000 kr för ett wrapkit (dekaler). Själv åker jag hellre original och pröjsar 1500 kr om en konstapel får fatt på mig i pudret. Fast då får dom nog byta maskiner först.. :D

Men det beror ju givetvis på var man kör också. Jag har aldrig stött på en polis när jag kört skoter förutom i helikopter, och dom har jag inte behövt bry mig om.

Last edited:

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Tycker att det har spårat ut lite - utseendemässigt gör det nog varken från eller till om man ex vis sätter skylten på sidan av chassiet.
Ingen jag sett har då byggt en skoter själv efter egna ideer som vissa mc-byggare kan göra där regskylt skulle förstöra utseendet.

Där design och funktion verkligen är draget till sin spets ,titta ex vis på Stellan Egelands hojar.
Märk väl ,även dessa i många fall extrema maskiner har en plats för regskylt.

Men en del är så rädda att de skall bli anmälda att de kör utan - ja ,senaste som sa det till mig var en 30åring för tre veckor sedan.
"Skidåkarna ser regnr när jag står stilla och anmäler att jag kör upp på öarna" (som är förbudsområde... )
"Även om det inte var jag som körde där...."

Själv har jag min på kardborrefäste innanför rutan - inga hål borrade och lätt att ta med sig ifrån skotern när man lämnar den.
Då får andra ha sin var f*n dom vill.

R

RevMan

En kund fick böter förra vintern för att skylten satt lite diagonalt på huven, För många veck för att sätta den rakt på den skotern.
Troligtvis så klarar man sig om man vägrar skriva på ett erkännande eftersom skylten fortfarande satt väl synlig framifrån men enligt farbror blå så måste skylten sitta rakt.