Registrera in importerad skoter?

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Om jag köper en skoter från USA och får den fraktad hem.
Hur gör jag då för att registrera in den?
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Jag har länge varit inne på samma sak, men tillslut förstog jag att man tjärnar inte mkt i slutändan.:rolleyes: .Det kostar 5000kr att få dom paprerna man behöver för registreringen..Och det är bara polaris och arctic cat som ger ut dom..skidoo,lynx och yamaha är omöjliga att regga om du importerar..
Sen tänk på att du måste som privatperson betala tull/moms 25% av skoterns värde..:(
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Det kan hända att papprerna redan finns till skotern(CoC papper) då behöver du bara betala 1300kr för besiktingen:)

OBS att inget under 2002 går att få inreggat!!(2002 och uppåt går att regga)


Det är ju bra om du har nån som du känner eller att du själv far och kollar på skotern så man vet att det inte är lurendrejeri!!
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Jag har en kompis som bor i New York och har ett företag som skickar mycket grejor i container på båtar.
Och nu är det så att han kan fixa en ny Ski-Doo Renegade 800X 06 till göteborg för ca 68000sek.

Om det nu inte går att registrera in en Ski-doo faller det hela.

Kan man få (CoC)papper från säljaren i usa eller vartifrån får man dom papperna.

Tackar för alla svar
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Är det 68000 + tull och moms eller inkl. ?
CoC intyget kan finnas i instuktionsboken sen måste det även finnas ett CE märke på skotern med samma sifferbeteckning som på CoC intyget
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
lånar tråden lite... hur kan man registera en hemmabyggd skoter.. eller lite delar av varje.. har just nu inga papper på den.. vad jag registrera den som? för man borde väll kunna köra den till besiktningen och att dom besiktar den?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag vet faktiskt inte vilka regler som gäller för skoter hembyggen men ring bilprovningens tekniska å fråga, har du byggt tunnel och bulkhead själv annars så kräver dom nog att du ska ha original papperen skulle jag tippa på för har du inte byggt chassiet så finns det ett chassienr och då borde det också finnas papper, i annat fall skulle det vara för lätt att regga tex en stulen skoter som hembygge.
Ring å kolla skulle va kul å höra vad som gäller.
 

ricco

Medlem
15 aug 2005
34
0
6
Umeå
Det är ej ett Coc du skall ha utan ett papper som heter EG-försäkran vilket intygar att fordonet uppfyller maskindirektivet 88/77.
Yamaha har det tex i instruktionsboken på europa sålda. Dock så måste det kunna knytas till din importerade maskinpå något sätt tex. modellkod serie plus chassinummer serie.
Om man skall regga en 4-hjuling som mc måste man ha coc. Vill man ha den som terrängskoter är det EG-försäkran som gäller.

Hemmabygge = blir svårt att bevisa att buller krav plus bromskraven uppfylls. Bör nog kontakta SFRO på en sådan
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Jag har precis pratat med min kompis och han säger att han har pratat med säljaren.
Och alla papper på skotern som jag behöver finns med.

Nu undrar jag hur besiktningen går till?
Kan jag åka till vilken station som helst?

Enslow