Regler på skoterled?!

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tror mig att jag hörde nått om att ljus inte behövdes användas idagsljus när man tog förarbeviset? Men det är ju skitsamma jag använder dock halvljus på dagarna oxå. Sen repeter så behöver man väl inte alls använda halvljus vid dagsljus med bil exempelvis, parkeringsljus och dimljus, eller bara parkeringsljus men det är inte att föredra för man kan ändå synas dåligt även i dagsljus...som tidigare sagt.

Saxat från vv.se
"Några tumregler är:
  • I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
  • Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
  • Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning."

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jo det är för mig ganska logiskt att skotern orsakar skada, inte direkt någon förare som kliver av skotern och sparkar sönder lederna ;):rolleyes:

Du måste ju seriöst skämta med mig?

Jag tror nog 99% av övriga här på forumet förstod att det jag menade var att föraren förstör leden med sin körning, ta en sekund och fundera över detta

Kör du i jämn fart men en mountain maskin så förstör du inte lederna nämnvärt mer än med vilken annan skoter som helst

Maffen1

Rookie sledder
24 nov 2007
5
0
0
Hoppsan
Det var intressant.."när man kastar en käpp i ett hundhus så skäller den som träffas"..
Men det är sant.. Det några gör får alla ta skit för.

Jag gillar själv att åka på efter leden ibland, så klart. dock med mera ledanpassad maskin.
Vad jag menar är att det fodras ett större ansvar med kraftiga och högkammade maskiner..
Vad som också är intressant att notera att lössnömaskinerna inte har drag.
I alla fall här är det sällan man ser en "ungdom" koppla på en ledsladd för att bidra med underhållet, utan det är nån "farbror" som gillar att fixa till.
Däremot är det jätteroligt att rejsa efter de nysladdade lederna eller zicksack över dom.
Sen om "ungdomarna" är 15 eller 50 spelar ingen roll. Hoppas att ni förstår. Det sitter i engagemanget... att förstå sin egen roll i det hela.
Samma sak med "samhällsåkning vi 23 tiden.. gör ju inte oss skoteråkare populärare direkt.
Sorry om nån blev kränkt i onödan...