Talesättet om rönnen har jag aldrig trott på, eller någonsin sett bevis på att det skulle stämma, det kommer från bondepraktikan eller något liknande och jag har svårt att tro att det någonsin stämt.
för det första, att rönnen bara orkar bära bördan en gång, vad ska det ha att göra med snömängden? möjligtvis att en rönn som fick mycket rönnbär inte pallar en snörik vinter, jag tror knappast att vintern tar hänsyn till några rönnar. kommer det snö så kommer det snö.
Att det sen skulle vara så att rönnen "känner av" hur den kommande vintern blir och därefter styr hur mycker rönnbär den kan låta blomma verkar ju också långsökt.
Jag har aldrig varit med om eller sett bevis på ett samband mellan rönnar och snömängd, det är skrock och inte mer. har det någon enstaka gång stämt så har det nog varit slumpen.
Jag hoppas och tror på mycket snö, det enda som jag verkligen är osäker på, men hoppas, är att det hinner frysa innan snön kommer i större mängd, så att vi får vettiga isar. men annars så tror jag nog vi får snö så vi klarar oss. Med lite tur så får vi bättre och bättre vintrar ett tag from nu. vi kan ju hålla tummarna.. =D
/Dennis