Klarade i helgen av premiärturen där jag glad i hågen monterat en ny (inkörd) variatorrem, BRP 417300531, vilket jag brukar göra varje år oavsett om fjolårsremmen är sliten eller ej.
Det skulle jag aldrig ha gjort.
Efter två mil led var det dags att ge sig ut i skogen och när jag kom upp i första branten stannade jag sen när jag skulle iväg small och rasslade det väldigt överraskande i vänstersida av skotern.
Hade i bakhuvudet att remjäveln är ny så jag trodde ju att det var något som rasat ordentligt vilket det visserligen har gjort också.
Remmen spräckte buken och bröt av tre av de fyra torxskruvarna som håller helix i inre primärvariatorskivan.
Förra året körde jag 60 mil på Ultimax innan den började fransa och jag hann byta den i god tid.
-Detta delvis under betydligt sämre remförhållanden med extremt sur snö och varmgrader.
Så mitt varnande långfinger till 531-remmar. Byt för fan ALDRIG till en sån.
Åsikter om detta som diskussionsunderlag.
En teori är att 531 är för lång och kan flexa så den tar i plåten man fäster variatorskyddet i.
Jag vill påstå att detta är ett garantiärende.
ÅF påstår att garantin gått ut på min maskin
(Påställt första gången i Sverige 2017-12-04)
Är det inte fyra års garanti på dessa?
Det skulle jag aldrig ha gjort.
Efter två mil led var det dags att ge sig ut i skogen och när jag kom upp i första branten stannade jag sen när jag skulle iväg small och rasslade det väldigt överraskande i vänstersida av skotern.
Hade i bakhuvudet att remjäveln är ny så jag trodde ju att det var något som rasat ordentligt vilket det visserligen har gjort också.
Remmen spräckte buken och bröt av tre av de fyra torxskruvarna som håller helix i inre primärvariatorskivan.
Förra året körde jag 60 mil på Ultimax innan den började fransa och jag hann byta den i god tid.
-Detta delvis under betydligt sämre remförhållanden med extremt sur snö och varmgrader.
Så mitt varnande långfinger till 531-remmar. Byt för fan ALDRIG till en sån.
Åsikter om detta som diskussionsunderlag.
En teori är att 531 är för lång och kan flexa så den tar i plåten man fäster variatorskyddet i.
Jag vill påstå att detta är ett garantiärende.
ÅF påstår att garantin gått ut på min maskin
(Påställt första gången i Sverige 2017-12-04)
Är det inte fyra års garanti på dessa?