Remmen Inga

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Remmen Inga

Med ny tankad skoter humöret på topp brände man iväg på rullen i puder till näsan!
Kvällen innan hade man kollat oljan tittat över den inkörda 083 remmen och även stoppat en 083 rem med två tänder borta i de obefintliga bagaget!
Vansinnigt glad hoppar man runt bland alla snötäckta pillows i 3 mil ospårat, då bestämmer sig naturligt vis remmen för att leka handgranat och ta med sig delar av sprängskyddet..... Just när man känner att ilskan börjar krypa så går solen upp och ett norrländskt landskap målas upp.
I paniken monteras en 083 rem utan 2 tänder dit och jag kravlar till närmaste byhåla.
Väl framme vid den utdöda macken glider mot all förmodan en flång ny m800 in, ja springer mot föraren likt en fatest looser springer mot korvkiosken och ropar i farten
-öööj har du en rem över!!!

5 min senare och 500 kr fattigare är jag ägare av remmen Inga.
Skeptisk slänger jag på remmen som gått 150 mil blåser iväg med aningen högre inkopplings varv och aningen högre toppvarv!

6 mil djup snö till näsan senare och en underbar dag i ryggen kan ja bara säga tack Inga
Jag kommer aldrig lämna Inga, kanske den enda 083 rem som har passerat sin 150 års dag

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Nog tror jag att det finns 083 remmar som gott mer än 150mil. Min är inne på 173mil men jag kanske kör som en kärring på 80år!

Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk 2

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Men är verkligen 084 lösningen, rent spontant så känns de som att variatorn är felbestyckad från fabrik.
De blir in med den på Lindgrens till veckan iaf och körningen idag får Inga hjälpa med

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nope märkte idag att det inte var lösningen. Sprängde min 084 rem idag...
Variatorn var kokande het så kunde inte ta i den föräns efter 5 min typ.

Så ska ringa Lindgrens jag också imorgon och höra vad det är som händer för det är andra remmen sen jag köpte skotern och jag har bara kört 60mil typ :/
Dock var första remmen en 083 och vet inte hur förra ägaren hade använt den.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
då har man äntligen kommit sig hem, mitt ute i tomma norrländska evigheten så dog Inga 156mil gammal....R.I.P
Antingen så har Inga levat ihop med en gammal gubbe på en M800 eller så är de så att XF har fel i variatorerna så då får man ställa sig frågan vad är skillnaden mellan XF och M förutom drevningen, och fick M den där jävla brickan som begränsar matthastigheten i lös snö...hur som så blev de en sjujävla hellvette få hem skotern i midje djup snö när man hatt sönder 3 remmar, vad gällande lindgrens så ställ dig i kö:)

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Jag hade mycket rem problem på min xf -12a. Men efter att jag satte dit ett ställbart variatorkittt så var heta skivor och remsprängningar ett minne blott.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ja antar att man inte kan lita på att artic återförsäljare i Sverige kommer lösa de här problemet så man får väl åka förbi speedtech å be dom fixade, blir ju en kostnad man tycker garantin ska stå för men kostnaden på 3 remmar som man inte får tillbaka är ju ett Variator kitt som är utprovat å fungerar

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ja antar att man inte kan lita på att artic återförsäljare i Sverige kommer lösa de här problemet så man får väl åka förbi speedtech å be dom fixade, blir ju en kostnad man tycker garantin ska stå för men kostnaden på 3 remmar som man inte får tillbaka är ju ett Variator kitt som är utprovat å fungerar
har en polare som köpte ett färdigt kit av speedtech, fungerade inget vidare alls och nu satte han på orginal och behöll endast vikterna, eller en fjäder minns inte vad det var och fungerade betydligt bättre.

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Jag kör med ett v-kit från speedwerx,problemet är att du får in snö genom huven som smälter o droppar på variatorn som resulterar i haveri.
Vi var tre m800 med samma resultat ihelgen...
Fick en ny rem av Åf.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Tycker de är dåligt att inte man får en ny rem? Nu när ja får tillbaka skotern kan man då lita på att åf har fått till den eller blir de som att lägga upp 2700 på roulette bordet satsa på svart å släppa kulan

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har du lämnat in skotern ? Vad gjorde dom isf?
Ska ringa dit imorgon och ifrågasätta också vad det är som händer..

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Skotern är inlämnad men inte fått nått besked än, jag har däremot vart i kontakt med en annan åf och dom var inte alls för den här uppdateringen med bussningen och ny linjering, kanske rent av så de blev sämre av de

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Nej att inte låta sekundären växla ut helt förstår nog alla att det inte är rätt väg att gå, men förhoppningsvis är det en tillfällig lösning.. För utan distansen i sekundären tappar man remgreppet när den växlar ut helt... Så just nu finns nog mycket att hämta i ett fungerandes variatorkitt, men man hoppas verkligen att a-c kommer med en setup som fungerar...

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ringde själv idag och mekanikern sa bara att han vet inte vad det är för problem på alla maskiner, och för art citera " bara köra in remmen ordentligt och HOPPAS på att den håller" och var ingen mening med att lämna in maskinen för han kan inget göra. Och ingen ny remm fick jag ut heller då " arctic är stenhårda på det"

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Be er åf att schimsa ut korset lite. Då får man ju mer tryck från vikterna, blir bättre remtryck. Mindre remslir. Hur ser era skivor ut? Är dom svarta av remmen