Remmen Inga

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
mina skivor på primären va svart längst upp sista centimetern men ja tror inte remmen kan jobba i de området under full utväxling så de kan ha kommit efter sprängningen

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Då slirar det.
Remmen behöver sitta stumt annars får man svarta märken.
Antingen kommer det in snö eller vatten, eller så behöver korset schimsas. Det ändrar vinkeln lite på vikternas läge mot rullarna, det gör att den trycker hårdare. Prata med er åf, kräv att dom gör det.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Märkte att det var en bult som var av bakom sekundären också nu idag när jag skulle rengöra å dom 2 mindre torxen där bak var helt lösa, när jag märkte det gav jag upp och skruva ihop allt igen för att lämna in den istället..

Såhär ser min primär ut just nu.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
oo fy fan hur den där såg ut, ja hade som sagt bara längst upp men då hade ja ju rengjort variatorn 2 v tidigare, hade bara små små spår då...helt klart är nånting fel med min med men du kanske rent av har hittat orsaken på din då! jag ska ringa och kolla i morgon om dom har hittat nått, lämnade in den i måndags så ja tycker dom ska ha haft tid att kolla på den. Blir nog att ringa ytterligare en åf i morgon för att höra om de är någon som har hittat en lösning, chimsa korset verkar ju vara nått för mer tryck på remmen verkar ju behövas

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Mjo får hoppas på att det bara är mer tryck som behövs. Men ska ringa dit imorgon och säga att det där med bulten osv och sen säga att jag kommer lämna in den.

Rillan

Välkänd medlem
13 mar 2007
178
0
6
Skellefteå
Är det åm 2012 ni har JRO & m0ngoloid?
Har nämnligen inte märkt några som helst symptom på min XF -13.
Är ju m-drevning på 13, tänkte om det kan ha någon positiv inverkan!?
Mvh

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Japp de är en 12:a, åf intygade mig om att de inte var nån skillnad förutom drevning

Zemren

Aktiv medlem
6 apr 2012
76
0
6
Luleå
Har själv en -13 xf800 och jag har inga svarta märken på skivorna samt inget remdamm. Var å körde förra helgen och efter att jag legat och plågat på en myr så rev jag loss kåpan och kände på skivorna. Dom var varma men de var inga problem att hålla händerna på dom och remmen ser ut som ny (ca 40mil).

/Zemrén

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Nu börjar de nog närma sig en lösning iaf:) åf har vart duktiga och beställt grejer för att åtgärda, och fjällstugan är bokad en vecka även om ja missar 2 dagar åkning så känns de toppen bra att få en skoter som är kollad över!
Hinner nog med 20-30 mil puderkörning ändå så de blir ett bra test för nya grejerna!
Får stiga upp en timme tidigare än dom andra å köra 5 mil på närmaste sjö med en snitthastighet på 50 för att köra in remmen bara:)

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
jag vet inte om dom hittat nått speciellt men någon slags plan har dom men jag måste ju återkomma då jag själv vet vad dom stoppat dit för just nu har ja ingen aning

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ah okey , trodde du höll inne något bara för att göra alla andra nyfiken! Jag väntar då tills nästa vecka innan jag lämnar in min då jag inte har tid nu , men du får gärna hålla mig uppdaterad! :)

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
jag lämnade ju in i måndags och först idag började dom med den och på tisdags sägs den ska vara klar, ja har ju bokat å betalt stuga i fjällen från söndag men som sagt så väntar man ju hellre på en maskin som fungerar än att köra sönder annanvar dag...borde resultera i mer körning

Lldaniel

Välkänd medlem
21 sept 2006
180
0
6
Norrbotten
såg att min rem hade börjat fransa på ett ställe. har väl kört 7-8 mil på den remmen. förra ägaren hade bytt variator till en -13. får se hur länge de tar innan den remmen går. de följde med en extra rem (084) får se om de håller bättre

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Min ÅF sa idag att alla 2013 (M800) inte har fått den där plastdistansen i sekundären, att det berodde på chassinummer. Min hade ett tidigt nummer och ska således inte ha fått den.

Någon som vet mer? Jag trodde att alla årets maskiner skulle vara åtgärdade! Om det nu ens ska vara lösningen på problemet.