Hej!
Är en rätt så nybliven skoterägare, köpte då en Yamaha SRX 600 som nu gått 800 mil. Jag hade kört typ 50 mil utan problem med den, men då mitt i allt slaktade den variatorremmen. Den var mycket nött ovanpå och ca. 5-10 cm av taggarna var borta på ett ställe. La dit reservremmen (såg rätt så fräsch ut, troligen oanvänd). Körde hem med den och körde lite en dag till, men så följande dag var det samma problem igen. Hade då kört kanske 10 mil med reservremmen. Den var också nött på ovansidan, men mer mot utsidan av skotern, lite mer taggar hade lossnat av den. Båda remmarna har gått sönder vid cirka 110 km/h på is då jag har kört i gamla spår. Till min stora glädje har den också slitit av hastighetsmätarwiren när den gick sönder. Har dammsugit och blåst med tryckluft för att bli av med remrester i variatorerna, sekundären öppnar bra med handkraft och kärvar inte. Alla rullar på primären snurrar lätt. Axeln ser slät och fin ut, släta skivor. Mattan snurrar som den ska när man vrider på sekundären utan rem.
Var då och köpte två remmar, en Yamaha Original (8DN-17641-01) läste dock att det ska vara en nolla på slutet original? Passar denna rem på SRX? Och en Carlisle Ultimax 3 (138-4432U3). Men då är Ultimax remmen vara aningen kortare än yamaharemmen?! Så nu funderar jag vilken av dom som är mera riktig, troligtvis originalremmen? Kan man använda den lite för korta remmen?
Har hört att jag ska mäta vinklarna på variatorerna? Hur gör man det?
Teorier om vad som kan vara fel?
Är inte riktigt van med skotern och hur den ska bete sig men det kan hända att den har slirat på remmen ibland? Hur åtgärdar man det isåfall?
Är en rätt så nybliven skoterägare, köpte då en Yamaha SRX 600 som nu gått 800 mil. Jag hade kört typ 50 mil utan problem med den, men då mitt i allt slaktade den variatorremmen. Den var mycket nött ovanpå och ca. 5-10 cm av taggarna var borta på ett ställe. La dit reservremmen (såg rätt så fräsch ut, troligen oanvänd). Körde hem med den och körde lite en dag till, men så följande dag var det samma problem igen. Hade då kört kanske 10 mil med reservremmen. Den var också nött på ovansidan, men mer mot utsidan av skotern, lite mer taggar hade lossnat av den. Båda remmarna har gått sönder vid cirka 110 km/h på is då jag har kört i gamla spår. Till min stora glädje har den också slitit av hastighetsmätarwiren när den gick sönder. Har dammsugit och blåst med tryckluft för att bli av med remrester i variatorerna, sekundären öppnar bra med handkraft och kärvar inte. Alla rullar på primären snurrar lätt. Axeln ser slät och fin ut, släta skivor. Mattan snurrar som den ska när man vrider på sekundären utan rem.
Var då och köpte två remmar, en Yamaha Original (8DN-17641-01) läste dock att det ska vara en nolla på slutet original? Passar denna rem på SRX? Och en Carlisle Ultimax 3 (138-4432U3). Men då är Ultimax remmen vara aningen kortare än yamaharemmen?! Så nu funderar jag vilken av dom som är mera riktig, troligtvis originalremmen? Kan man använda den lite för korta remmen?
Har hört att jag ska mäta vinklarna på variatorerna? Hur gör man det?
Teorier om vad som kan vara fel?
Är inte riktigt van med skotern och hur den ska bete sig men det kan hända att den har slirat på remmen ibland? Hur åtgärdar man det isåfall?