Renegade 1200 X!!!

4

426H

Hur hög är din styrhöjare? Räckte längden på vajer/kabel/slang, eller fick du "skarva"?
Jag har en justerbar höjare 15-21 cm. Bromsslangen räckte till knappt 20 cm. Gasvajern var längre. Borde funka med 20 cm höjare om du lyfter på vänster sidokåpa och lägger om slangen lite. Fast du måste dra bromsslang och gasvajer utanför höjaren för att det skall räcka.
Jag klippte min org.höjare med en plåtsax för att få ut kablarna. :rolleyes:
 
Last edited:

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Jag har en justerbar höjare 15-21 cm. Bromsslangen räckte till knappt 20 cm. Gasvajern var längre. Borde funka med 20 cm höjare om du lyfter på vänster sidokåpa och lägger om slangen lite. Fast du måste dra bromsslang och gasvajer utanför höjaren för att det skall räcka.
Jag klippte min org.höjare med en plåtsax för att få ut kablarna. :rolleyes:
Annars kan man ganska enkelt skruva bort "handtagsreglagen" och lossa på alla kablar, dom sitter ju med en typ av clips. Då behöver man inte klippa sönder höjaren :) Tror dessutom det nästan går fortare än att böka med en plåtsax.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Så nu vill ja höra alla för och nackdelar med renegaden 1200 ni som hunnit köra en säsong :)
bränsleförbrukning, remförbrukning m.m
är rejält sugen på en, har pratat med handlare och allt är egentligen färdigt bara åka och göra affär, det kommer bli en ny -10:a
ska åka och "känna" på den nästa vecka, provkörning kommer att kunna göras med en kort 1200 så man får känna på motorn lite.
ja har aldrig provkört ngn 1200 överhuvudtaget så förväntningarna är höga :D
jag är väl ingen "hoppare" egentligen å jag kör mkt i fjällen under senvåren när föret är lite hårdare, då ja tycker assaulten blir lite jobbig å köra som drar rätt mkt bränsle och man vill ju inte köra över 100km/h me den, så man hamnade ju långt efter polarna förra våren :p
Jämförelsen för mig blir väl lite mot min gamla renegade 800-07 som ja hade tidigare.
Tacksam för snabba och många svar :)
 
4

426H

Det jag kan tillägga är att skotern går bättre och bättre framförallt på höga varv. Känns som man fått minst 10hk till efter 150mil. Går helt jämt med en 800R upp till ca 130-140, sen segar 800:an ifrån långsamt. Tar även mindre soppa, i år har jag aldrig varit över 2 liter/mil vid blandad körning.
Remmen ser fortfarande som ny ut.
Enda problemet jag haft är en säkring till tankmätaren som pajade i påskas.
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Önskar jag kunde vara lika postiv som 426H, jag älskar min Renegade 1200, tycker den går som en dröm men....

Över nyår var vi i fjällen och körde, det var visserligen 20-30 grader kallt men min drog aldrig under 3,0 liter milen. Värsta noteringen var 3,4 efter en hel dags puderkörning.

Jag har under mina 150 mil sprängt 2 remmar och nött ner två till. Har haft skotern inne på linjering två ggr och första gången stog den tydligen inte rätt, så en rem kan härledas till det. Båda ggr jag sprängt har jag legat på full gas i pudret....Och JA, remmarna har varit ordentligt inkörda, har kört på 383 remmar men nu har jag köpt en 377, få se om den håller bättre...

Förra helgen var det kombinerad friåkning och led. Färddatorn visade 2,4 i snitt men när jag tankade blev det 2,9 i snitt. Jag har ALDRIG fått min att dra under 2liter/milen. Har påpekat mina bekymmer för två olika återförsäljare och ingen av dem förstår varför jag gör av med både soppa och remmar som om jag körde tvåtakt. Vet inte om det är min gastumme det är fel på...

Sen har vi detaljkvalitén... Sidokåporna är sladdriga och sitter aldrig riktigt som dom ska. Kåporna är ju som tvådelade med en tunn hårdplast nere vid fotholkarna. Båda kåporna har spruckit där efter att det packats snö när man ligger och kör i pudret... Jämför man med kåporna på tvåtaktarna så är det som att jämföra kvalitén på en KIA jämfört med en BMW...

Laddade friskt i ett hopp och när jag landade ( landade "rätt") flög huven all världens väg och hela lyktenheten lossnade. Tyvärr känns det som hela skotern är ihopklämd med olika plastkrokar hit och dit...

Sammanfattningsvis så älskar jag min 1200 fast den tar mer soppa än alla mina kompisars skotrar och jag är den enda som kör fyrtakt, käkar mest remmar i gänget och känns som en KIA kvalitetsmässigt.

Det mest komiska är att jag köpte en 1200 för att få en rolig, driftsäker skoter som inte käkade rem och gick billigt... Fick iaf två av fyra än så länge...

Trots detta tycker jag du ska köpa en 1200, för vridet i motorn är helt underbart...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Min är på service nu, en av viktarmarna i variatorn har pajat. Sidokåporna kan jag hålla med om, det är riktigt dåligt. Råkade rulla min några varv på leden, alla kåpor inkl lyset och dynan låg spridda runt omkring. Men det var bara att samla ihop allt och trycka på plats igen...

Kör fortfarande på originalremmen efter dryga 300 mil. Tankmätaren har aldrig fungerat. Trots 44mm matta har jag inte bytt slides.

Monterade ett Cudney variatorkit, blev svinkul att köra på led (och höll varvet bättre i pudret) men herregud vilken motorbroms! Behöver inte ha nån vanlig broms längre, den låser mattan när man släpper gasen!
Även ett mbrp grenrör, fick ännu bättre gasrespons än original.

Vet inte om jag ska ha kvar min Renegade, den känns framtung längs leden och den låter inte roligt alls. Den ligger på dryga två liter per mil så det blir svårt att matcha med en annan skoter.

Om den vore 20kg lättare fram skulle det nog bli stor skillnad!
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Okej tack för lite mer info, jämför på papper -09 och -10 dem verka i de närmaste likadan -10:an är lite smalare lite kortare och har annnan fjädring (förhoppningvis ännu bättre)
sen är de ju så vilken skoter man än har 2takt vs 4takt märken och cc så alla är och går olika, vissa har problem och vissa har aldrig problem men man hoppas ju alltid man själv ska få en utan problem.
ja ska ju provköra en kort 1200 iaf. så blir ja imponerad över motorn så blir det nog affär på en renegade 1200, är ju ett stort steg att överge 2takt och gå över till 4takt fast de går ju alltid å byta tillbaks om man blir missnöjd :p
Känns spännande de här :D
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Ja kan ju bara meddela att idag blev det maskinbyte,
Bytte in Assaulten mot en sproilanns ny renegade 1200-10 :)
har inte hunnit prova den ännu men blir nog en liten provtur imorn
slänger in ngn bild i skidoo bild tråden senare
den är ju snygg iaf :D
 
E

ejwbegysv

Ja kan ju bara meddela att idag blev det maskinbyte,
Bytte in Assaulten mot en sproilanns ny renegade 1200-10 :)
har inte hunnit prova den ännu men blir nog en liten provtur imorn
slänger in ngn bild i skidoo bild tråden senare
den är ju snygg iaf :D
Härligt, renegaden är en grym ledkryssare... Dock en stor skillnad på skoter från Assault :)
 
4

426H

Härligt, renegaden är en grym ledkryssare... Dock en stor skillnad på skoter från Assault :)
Den funkar faktiskt utanför leden också så länge snödjupet inte blir allt för stort, även om det naturligtvis finns betydligt bättre maskiner för lössnöbus. 1200:an väger faktiskt mindre än en yamaha phazer.



 
4

426H

Sen när har 1200:an blvit lättare än en PZ? Yamma uppger körklar vikt, ski-doo torrvikt...
Jag snackar verkliga kontrollvägda vikter, inte vad tillverkarna uppger. Fullt körklara och med samma mängd bränsle i tanken är en 1200 19 kg lättare än en nytro och 1,5 kg lättare än en phazer.

Med full tank är phazern lättare, men att yamaha bantar körklar vikt på sina skotrar genom att sätta på en liten tank imponerar inte på mig i alla fall.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag snackar verkliga kontrollvägda vikter, inte vad tillverkarna uppger. Fullt körklara och med samma mängd bränsle i tanken är en 1200 19 kg lättare än en nytro och 1,5 kg lättare än en phazer.

Med full tank är phazern lättare, men att yamaha bantar körklar vikt på sina skotrar genom att sätta på en liten tank imponerar inte på mig i alla fall.
:brick: Den tog bra! :)
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Härligt, renegaden är en grym ledkryssare... Dock en stor skillnad på skoter från Assault :)
Jo lite dumt å jämföra mellan dem, jämför kanske mer istället me min gamla renegade 800-07 isåfall
sen kör jag egentligen mest på våren uppe i fjälls där tror jag renegaden passar bättre för mig, är ingen extrem "lekare" eller extremklättrare
dessutom köpte ja även en 1+1 dyna då
ja ofta har min son med på turerna,
jag var faktiskt lite i valet å kvalet på renegaden och summit xrs men efter en provtur me 1200:an så bestämde ja mig :)
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Annars kan man ganska enkelt skruva bort "handtagsreglagen" och lossa på alla kablar, dom sitter ju med en typ av clips. Då behöver man inte klippa sönder höjaren :) Tror dessutom det nästan går fortare än att böka med en plåtsax.
Är det så enkelt som det låter?, ja skulle byta höjare idag men gav f+n i det eftersom kablarna går inne i höjjaren, tordes inte försöka få isär reglagen,
fast ja måste byta tillen högre :p har en 205mm verkar som det ska fungera med bromslang å dylikt.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!


Du kan lossa på instrumentpanelen och sen koppla ur kontakten som kablarna från reglagen på styret gårtill sen är det bara att dra kablen igenom styrhöjaren och byta ! Så gjorde jag iaf på min tnt xp :)
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Är det så enkelt som det låter?, ja skulle byta höjare idag men gav f+n i det eftersom kablarna går inne i höjjaren, tordes inte försöka få isär reglagen,
fast ja måste byta tillen högre :p har en 205mm verkar som det ska fungera med bromslang å dylikt.
Lite småpill är det när man ska få loss clipsen men har man bara lite tålamod är det inga problem alls. Du ser ju enkelt hur det ser ut när du skruvat loss handtaget.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag gjorde såhär:

  • Bort med dynan (vitt "handtag" mellan dyna och tank, så klickar den lös)
  • Bort med tanklock och den lika stora muttern som håller tankplasten
  • Dra lös tankplasten och den lilla biten framför tanklocket
  • Bort med främre delen av "huven"
  • Skruva lös hela toppkåpan inkl lysen med 2 skruvar under lysena + 2 likadana skruvar (en på hö, en på vä) under kanten på toppkåpan, ungefär vid bakkant på lysen. Tror det är T30, alltså torx skruvskallar.
  • Sök rätt på låsklackarna, en på var sida. Tryck eller dra i dom, minns inte, och knuffa lös hela toppkåpan framåt med lysen, instrumentering och allt.
  • Dra isär kontakterna till dom 2 kabelstammarna som går genom styrhöjaren och dra ut dom.
  • Byt höjare, och gör allt ovanstående "baklänges" så är du klar!
Tar 15-20 minuter...

205 mm höjare går fint, men dra inte gasvajern genom höjaren, ta upp den mellan styret och tanken istället. Bromsslangen kan man dra efter ett par cm om så önskas.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Började enligt Daljos beskrivning kablarna satt me två kontakter men en tredje kabel satt bakom hela panelen inne i "dosan", där de skulle va en mini mini torxnyckel som ja inte hade.
Jahapp nå vi river enligt Bcool:s recept var ju lite rivande å pillande men de gick rätt bra tills allt var tillbaka på plats förutom bromsreglaget med bromsslang och gasvajern som INTE räckte, fattades några ynkliga c.m, bromsslangen kanske funkar, fick dit den men den e riktigt spänd :/ gasvajern törs ja inte prova risk för häftigt gaspådrag när man svänger :p
Gaah typiskt en fredag eftermiddag å hydraulservice å skoterbutikerna hunnit stänga innan man upptäckte det :(
blir nog å skruva tillbaks original lite snabbt imorn så man hinner köra ngt i helgen... :p