rengöring av avgasportar

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

hejsa, har en pro-x 600 -03 som är nyinköpt. den sitter alltså portar på den, å han ja köpte den av sa jag skulle rengöra portarna ungefär var femtionde mil. Fråga: Hur ska jag rengöra dem, och efter hur många mil? stämmer det med var femtionde mil?

E

ejwbegysv

Hej,,,

Om du prenumererar på skoterledens hemsida så finns det en utomordentlig artikel om detta i arkivet...

Du skruvar helt enkelt lös de 2 skruvarna till RAVE-porten.. drar försiktigt ut rave-porten.. förstör inte packningen.. den återanvänder du...

När du har porten lös så är det bara att göra rent den med någon kraftig rengöringsvätska...

var 50:e mil är väl inte fel men så ofta gör inte jag rent dom... kanske var 100:e mil.

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Carb clean eller brake clean är ganska tufft mot sot. Annars thinner och sånt funkar. T-röd, inte så bra. Trikloretylen funkar utmärkt men cancer är otrevligt :/

Olika oljor kan gegga igen portarna olika mycket. Prova efter 50 mil så ser du hur de ser ut, verkar det bra kanske du klarar dig med längre intervall. Ett par gånger per säsong gjorde jag det på Raven.