Rengöring av VES avgasportar! FRÅGOR!!

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
tja

det är så att jag har bytt från ves oljan till delsyntetisk olja, men har hört att avgasportarna kan klägga igen? vissa säger så men andra inte :S har kört ca 10 mil med delsyntetisk olja nu, öppnade nyss portarna, dom ser lite sotiga ut, hur ska ja ta isär dom och rengöra dom ?
OBS: har edge 600 -02..

jag vet att det finns trådar redan men fick inte så mkt ut från dom :S ingen som har bilder på edge portarna hur man gör ? lr förklara!!

MVH

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Sv: rengöring av VES avgasportar! FRÅGOR!!

bara att öppna alla 4 bultar alternativt de två längre sen bara dra ut själva "porten".

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn

Svår förklarat.
Ta tex skruvdragare släng på något sk slipverktyg aka poleringsverktyg.

& börja jobba dig igenom soten.

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16

jag tog ut porten och rengjorde med avfettning, allt sot försvann inte, är svart lite här och var, måste man ta bort allting lr göre nått om de är kvar en del '?

R

Robin

jag tog ut porten och rengjorde med avfettning, allt sot försvann inte, är svart lite här och var, måste man ta bort allting lr göre nått om de är kvar en del '?

Svinto funkar jäkligt fint, rengjorde avgasport på en srx, såg ut som nytt efter 10 minuter.

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund

bensin diesel lr det bästa breakkleen lr hur de stavas.
ta trasa lr svinto och gnugga i criklar precis som på tjejen ;)

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16

okej ! men måste man smörja in dom när man rengjort dom ? med olja alltså ? jag vet inte vilken olja jag ska ta :S..

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik

Nej det måste man inte. Gjorde inte det sist jag rengjorde. Men det skadar ju inte att göra det om du har en oljebunk ståendes i närheten.

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16

okej! nu har jag varit ute och kört idag! gick som vanligt :D men den tjuter hur mkt som helst från variatorn, tror det är remmen som låter, provade hålla i den då slutade de att låta, men de är ju lite svårt när man kör :p

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik

Har du en gammal rem kan det tjuta lite. Eller om den börjat bli "torr och hård", det är ju bara gummi. Gjorde min X2a också när jag köpte den, skaffade ny rem och det sluta.

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16

okej, men äre dax att byta den eller kan man köra med den ? kan man inte göra något förutom att byta remmen så den slut å låt ?

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund

Byt rem och ta den du har som reserv?
Har du en dålig rem som du byter så kan det ibland kännas som en helt ny skoter :D

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik

Håller med sp4x, ha den som reserv istället. När gummit blir gammalt och hårt är det inte lika bra fäste i det så att säga och den slirar betydligt mer på remmen. Så det kan faktiskt kännas stor skillnad med ny rem. Nu vet ju inte jag om det är lösningen på ditt problem men det kan mycket troligt vara det.

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16

okej, men den som jag har nu hade jag som reserv först, den jag hade innan tyckte jag inte var speciellt bra, eller kändes som den varvade så mkt innan det hände något :S men ägaren innan sa att båda var nya..!

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur

Öppnar denna tråd igen! Jag vet HUR jag ska rengöra giljotinerna men hur tar jag lös dom? Måste jag ta lös alla 4 bultar eller räcker det med två för att lyfta ur hela VES porten? Ska bultarna dras med ett viss moment vid montering? Tacksam för svar på frågorna :D

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall

Du kommer inte åt att dra ur giljotinen bara genom att lossa på plastlocket.
Dra på känn, det duger fint.