Renovering av Rotax 643'a

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Hade varit ute efter en billigare skoter bara för att köra med eftersom jag inte är 16 , så en dag på blocket såg jag en Mach1 -91 för 14 000:- såg ut att vara i mycket bra skick. Så vi for iväg och kollade på den men då hade man inte så mycket erfarenhet så man kollade väl mest uttsende och inte så mycket maskinelt, provkörde en runda på lägdan och man tyckte de var grymt drag i den motför våran andra 59'a, gick dock dåligt på tomgången men men vi skulle få den för 13 000 så vi köpte den. Nån vecka senare så lämnade vi in den på service + att dom skulle kolla förgasarna, dom ringade samma dag och sa att det var dåligt komp i den så dom erbjöd sig att plocka upp den och det visade sig att det var repor i båda cylindrarna både stora och små. Skrot sa dem, Men vi tog hem den och plockade ihop den ringde förra ägaren och vi skulle få den för 10 000 och där är vi...

Har kört två säsonger nu utan större problem förutom tomgången, den dör av på ena cylindern efter ett tag och kan bli konstigt sur ibland. Men nu har vi funderat på att göra någonting åt den, vill helst fixa grejor innan man river motorn nu när snön kommer.

Så vad tycker ni man ska göra för att komma undan så billigt som möjligt? Vill helst inte köpa begagnade grejor... Om man nu t.ex byter foder + kolvar hur mycket kommer det kalaset gå på? För man måste väl lämna in det för att pressa in fodren sen har jag hört att man kan behöva borra nya foder. Eller om man nu ska skicka cylindrarna på borning (kommer inte ihåg hur stora reporna var) hur mycket går det på ungefär med nya kolvar packningar mm?

Tacksam för svar
 

Svackan

Aktiv medlem
4 dec 2006
72
0
6
Guldstaden
www.ty4stroke.com
Du måste ju laga den.. de enda som kan hända om du fortsätter att köra är att mer saker går sönder = dyrare och jobbigare att laga, räcker inte de som motivation? den kommer att gå mycke bättre dra mindre bensin osv...

vad sakerna kostar beror på vart du köper delarna och vad som behöver göras. en 91 borde ha gjutgärns foder (går att borra). Firman som jag köper grejor av tar ca 300:-/per hål för en borrning (beror på dim), kolvar kostar ca 500/550:- st packningsats ca 500-700:-

Vevstakar kostar ca 12-1300:- styck + ca 500-1000:- för bytet (måste pressas och riktas) + att då måste du dela motorn helt = mer jobb och fler packningar.. vevlager ca 500:- styck + ca 500:- för byte

osv osv....
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tack för informationen... Men varför ska jag byta vevstakar hade bara tänkt att borra/byta foder, nya kolvar och packningar eller?
 

Gorgas

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
643:an går finfint att borra, har honat min högra efter ett insugsgummi-haveri! (kolla dom det suger att renovera för att man inte kollat en del som kostar 75:)

Testa justera luftskruven (sitter på sidan av förgasarn lämpligt jävligt till) så den får rätt blandning på tomgång. Min gick snålt på tomgång och stannade alltid efter 20-30s men efter en omgång med skruvmejseln så löste det sig!
 

Svackan

Aktiv medlem
4 dec 2006
72
0
6
Guldstaden
www.ty4stroke.com
stakarna byter du ju givet vis bara om de behövs.. var bara förslag på vad som kan behöva bytas.. dom brukar behöva bytas runt 1000mil eller tidigare om den varvat för mycket.. och senare om den varmkörts ordentligt, bra olja, rätt variator inställning osv..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Blir nog till att borra dom efter jul nån gång :) Hur mycket kan man behöva borra om dom skurit av snål oljeblandning??? (skulle jag tro) den går ju nu men då har förra ägaren bara byt kolvar och inte bryt sig om cylindrarna... edit:"Testa justera luftskruven" Har prövat och gjort det utan större resultat, tror själv att det beror på dåligt komp att den inte går på tomgång... Och dom sitter vrångt till med luftburken där vill ja säga:p Nån som vet??
 
Last edited:

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
Jag har inte riktigt förstått vad du undrar över, men.
Altså om det bara har skurit av snål oljeblandning så kan det ju räcka med honing men däremot om det är cyllen i sig är sliten/uppnött eller har grova repor så ska du absolut lämna dom på borrning, tycker jag.
Hur mycket du ska borra är ju svårt att säga, du får förmodligen svar hos en verkstad.
När du ändå har isär kan du kolla motorn i övrigt också, det kan löna sig i längden :)

Du har inte testat ett komp prov?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Själv tror jag att det blir borrning pga repornas storlek kommer inte riktigt ihåg men ganka stora var dom ju... Och det blir nog att byta vevlager när den ändå är isärplockad. Har inte gjort komp test men det är inte som det ska vara iallefall mycket slöt komp men en sak jag inte förstår är hur den kan gå så bra ändå eller bra och bra har ju inte prövat en likadan med fin motor men den skottar på bra med 25mm matta ändå, aja blir väl till att ta in skotern så fort det kommer snö och riva ur cyllarna och skicka iväg på borrning:)
Något speciellt man ska tänka på vid nedplockning och sedan vid ihopplockningen??? kom med tips!!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Satt o kollade i några gamla trådar och så att 2stroke skrev"Då denna motor har STÅL foder så blir det inga problem med att borra.
Glöm inte att även fixa till topplocket om du borrar motorn." Vad menar du med fixa till dom? Är detta nödvändigt?