Renovering av Yamaha V Max -96

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag komemr att renovera min V Max som jag köpte i våras. Det mesta som kommer att göras är att byta slitdelar, serva den. Men även mindre modifikationer kommer att göras. Bl.a. så planerar jag att montera platsskidor.

Idag rullade jag in den i garaget och hann med följande.

Här är den precis inrullad i garaget

Motorutrymmet

Demonteringen har påbörjats

Motorutrymmet är väldigt skitet så där blir det att tvätta med avfettning för att få bort all kletig olja.

Såhär långt hann jag idag

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag har jag tvättat rent chassit från all olja och skruvat bort det sista. Så nu är det bara en tomt chassi kvar. Jag borrade även bort hasplasten under motorn för det verkar ha kört på nån stubbe eller nåt så jag behöver rikta och fixa lite där.

Så nu börjar jobbet med att göra allt i toppskick och börja skruva ihop igen. Blir att inhanlda en trycklufftspopnittång :) för det blir mycket popnitande.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Blir nog bra det där!

Blir det några fler modifikationer än plastskidorna? Tex höja den baktill lite, bättre matta etc?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja jag har planera på att höja den baktill, vet inte hur mycket som blir bra?
Sen kommer det nog en nyare matta men blir nog inte så höga kammar max 32.
Sen skall jag försöka fixa till sitthöjden också.
Skall även fixa kombinerad stegförstärkare och better boards ( eller vad det nu heter)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
VAd tror ni om att lacka fotstegförstärkarna silver? Stötdämpartornen fram ( termosarna) har också fått sig en smäll så dom behöver bucklas ut och lackas, också då dom i samma silver som fotstegförstärkarna.

Vad tror ni om det?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag fick jag tag i en kille som kan blanda till Yamahas blå lack på sprayburk. Så till helgen skall jag nog slipa ner tunneln och ev. lacka. Måste bara hinna passa in better boardsen och drop brackets. Vill inte hålla på med det sen tunneln är nylackad :)

Skall försöka hinna få upp bilder senare ikväll på den rensade ramen och när den är tvättad.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Så lite bilder

Såhär såg det ut innan tvätt

Tvättad ram och demonterad hasplast

Lite skillnad efter tvätt

Tömde tanken...det har nog inte blivit gjort på ett tag :)

Inpassning av better boards, har gjort en mall i kartong för att se att det passar

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
fräckt att någon river i och bygger i en sån pass tråkig skoter (imo)
ser bra ut

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
fräckt att någon river i och bygger i en sån pass tråkig skoter (imo)
ser bra ut
Ja jag skulle gärna ha en fräckare skoter jag också. Men eftersom jag bor så pass långt söderut och inte har möjlighet att ha den hemma utan den kommer att stå uppe i dalarna så vill jag inte satsa så mycket perngar som en fräckare skoter kostar. Denna fick jag till ett bra pris men jag vill ändå göra iordning den :smile1:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder från dagens jobb

Här har jag riktat och slipat bort lite rost som fanns i tunneln

Här är det grundlackat + blank svart som täckfärg

Har även riktat upp fotstegen och mattat ner tunneln. Men jag kommer ej att lacka den innan jag testat att både "better boardsen" och dom nya bakre fästena passar

Såhär ungefär ser dom flesta delarna ut då jag skruvat loss dom :lol:

Här är några färdigt tvättade delar

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar för alla positiva kommentarer !

Varit i garaget och fixat lite idag också.

Såhär såg motorn ut innan jag började rengöringen

Såhär blev den efter lite tvätt, lack och polering :smile1:

Tanklocket hade blivit matt och grått så jag passade på att lacka det också.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vad använder du för tvättmedel då du rengör? Det blir sjukt rent, till och med plastbehållaren som brukar vara nästintill omöjlig att få ren...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vad använder du för tvättmedel då du rengör? Det blir sjukt rent, till och med plastbehållaren som brukar vara nästintill omöjlig att få ren...
Kör med avfettning som jag bearbetar med pensel/diskborste, sedan sköljer jag av med varmt vatten. Gör detta flera gånger om det behövs. Till sist drar jag på ett vaxlager.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är killar som Chris6 och TräsketPatte man vill köpa begagnade skotrar av... Rent och snyggt!