REV 440-04, konstigt ljud?

fastrider

Medlem
27 okt 2005
28
0
1
östersund
tjena
jag undrar vad det kan vara för konstigt ljud i min rev 440-04 det hörs inte när man kör men så fort du motorbromsar/bromsar så låter det och desto fortare man kör desto mer låter det när man bromsar el bara släpper gasen det är som ett huggande, lite vinande skrammel ljud låter precis som om det skulle kunna va kedjan som ligger och slår men jag öppnade idag och kika och kedjan var hyffsat spänd men såg inge direkt fel har inte plocka ner kedjehuset men vad kan det vara tro?

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
Sv: vad är det för konstigt ljud i min rev?

Hmm, ett vinande ljudet är ganska vanlig vid motorbromsning och normalt.
Men det ska inte skramla, detlåter väldigt suspekt.
Variatornerna löper som dom ska då? Inte nån som sitter lite "löst" och skramlar? (alltså, den kanske inte går tillbaks helt pga av smuts eller så)

R

Robin

Låter som att det skulle vara Bromsskivan som låter, kanske lite sne? eller bara nötta bromsbelägg vilket för att skivan får en del rörelse i sidled?

Ett bra tips skulle vara att testa bromsa hårt och se om ljudet försvinner, gör det de så är det skivan eller bromsbeläggen du kan börja leta fel på.

//robin

fastrider

Medlem
27 okt 2005
28
0
1
östersund

Låter som att det skulle vara Bromsskivan som låter, kanske lite sne? eller bara nötta bromsbelägg vilket för att skivan får en del rörelse i sidled?

Ett bra tips skulle vara att testa bromsa hårt och se om ljudet försvinner, gör det de så är det skivan eller bromsbeläggen du kan börja leta fel på.

okej men kan nästan säga att det är nog inte nått me skivan eller beläggena för beläggena ser fräscha ut men det borde låte om skivan vore skev alltså det borde låta hela tiden men det låter bara om man drar en fullgas repa och tvär släpper gasen alltså motorbromsar det är samma ljud även om man bromsar sålänge man inte låser mattan så att säga

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå

är det inte flytande skiva på rev? och då går de inte att köra nåt åt?

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16

Är det inte mattan som tar i dubbskyddet? Så blir det på min då jag släpper gasen ibland.

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund

Är det inte mattan som tar i dubbskyddet? Så blir det på min då jag släpper gasen ibland.
dubbskyddet vad är det?
jag spände min matta och har inte hört missljudet sen dess iåförsig har jag bara kört på vatten... =)

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
nu läste jag bara första, men jag har samma sak på min. Låter precis som om det är kedjan som slår mot kedjehuset lr nåt.

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16

dubbskyddet vad är det?
jag spände min matta och har inte hört missljudet sen dess iåförsig har jag bara kört på vatten... =)

Dubbskydd sitter längs hela tunneln...kolla får du se. Fram vid drivhjulen sitter också dubbskydd. Eftersom det är en skarv där och det främre dubbskyddet är lite högre vill mattan gå emot där när man har mattan för slak. Det är så på min i alla fall. rev 600 05...