REV 440 eller 600?

Fenix

Medlem
28 jun 2006
14
0
1
Luleå
Hej!

Ska köpa en ny skoter till vintern, troligtvis en Ski-doo REV -03 men är osäker på om jag ska ha en 440 eller 600 :/ Jag är 16 år, och är ingen fartdåre som ligger och pressar i 140, jag kommer mera att hoppa, leka i sandtag, köra på krokiga leder, och lite på isen. Men vill även att den ska gå bra i djup snö och puder.
Och jag vill inte byta delar på skotern hela tiden som endel säger att man måste med 440, hur mycket måste man igentligen byta, och är det mycket svåra inställningar på en 440 jämfört med 600? :S

Vad ska jag välja, Rev 440 eller 600?
även andra förslag mottages men det är REV som prioriteras!
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
600

Hade jag vare du hade jag valt 600:an vad jag vet så e 440 lika törstig om inte mer än 600:an plus att det är ju mkt piller med förgasarna på en 440.. men därimot de där me kolvarna på en 440 det beror ju helt enkelt på hur du kör också. Men som sagt hade vare du som sagt hade jag valt 600 för den tål minst lika mycke stryk som 440:in om du inte ska upp i ramper det vill säga.
 

Fenix

Medlem
28 jun 2006
14
0
1
Luleå
Tack för svaret, nejdå. Det blir inga ramper. Mera naturliga hopp osv.
Men är inte 600 svårare att hantera då? Hur mycket mer väger den?
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Du har inte funderat på en 550ss? Den sitter det en 600 snurra i. Sen vet jag inte riktigt om det kanske är en anning sämre dämpare lr liknande på den?! Men man kan nog få den för nån tusing billigare?! Ha'de
 

dalhaegg

Medlem
16 mar 2006
22
0
1
Kiruna
440 är säkert roligare om du ska hoppa å så men mkt dyrare också:) sen är nog 600an en bättre lössnö maskin med rätt matta men 440 går absolut inte dåligt i djupsnö .
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
600

Nej det skiljer nog ingenting.. de e ju klart 600:an ha ju några kilon mer än 440:in men de lever man nog med.
 

Fenix

Medlem
28 jun 2006
14
0
1
Luleå
Ja, svårt val. Är det mycket inställningar i 440 jämfört med en 600?
Är ingen mekaniker direkt..
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Lynxdåre skrev:
600 punkt slut. tänk på att 500ss är en 600 egentligen ! typ 5hk eller så mindre bara....
15hk skilljer det. 120Hk i 600 H.O. vs. 105Hk i gamla mxz600/500ss
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Fenix skrev:
Ja, svårt val. Är det mycket inställningar i 440 jämfört med en 600?
Är ingen mekaniker direkt..
Inställningarna som behöver göras är på förgasarna är att ev. byta huvudmunstycken då och då. Variatorn behöver jag knappt nämna då den är mycket enkel att justera (3 bultar som man flyttar mellan lägena 1-6, beroende på hur högt maxvarv man vill ha). Att man behöver byta saker hela tiden vid icke-tävlingskörning är enligt mig en klyscha. Jämför en 440 med en motocross och en 600 med en offroadhoj kanske. 440 accelererar du ifrån en 600 ledigt med, om inte 600 har drevat ner ordentligt och fixat variatorn bra.
440 har betydligt bättre fjädring än 600 med betoning på betydligt. 440 är mer förstärkt men den har inte separat oljesmörjning och den vill ha mycket bränsle vid aktiv körning.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Att dreva ner en skoter kostar inte högar med pengar, att en 440 accelerar ifrån en 600 ledigt är väl att ta i, när slutar "acceleration"? Bedömningsfråga.
Dom flesta 440:i förstärkningarna finns även att köpa löst och är inga jättedyra grejjer, även om vissa delar svider. Större skillnad på Öhlinare och HPG (visst heter skidoos dämpare så?) än HPG (Räcern) och HPG (Vanliga rakt-över-diskmaskin).

För dem allra flesta duger en shimsning och eventuellt byte av fjäder.
50% av alla skoteråkare åker omkring med värre saker än vad dem behöver. Menar jag inget ont med, gör det säkert själv.

440:i är en häftig maskin, inget snack. Men den känns tyvärr rätt slö enligt mig. Att den också dricker mycket soppa och kräver en del mer service än just sina större "bröder" irriterar mig. Hur känner du? Känner du att du klarar av mer arbetet runt en 440:i så verkar det ju vara maskinen för dig eftersom du mest ska hoppa och lattja. Tänk på att man känner dess begränsningar ganska tydligt i fjällen.

På 600:an har du även back vilket är snuskigt skönt. Lite trist att jag inte har det på min egen maskin.

Vad har jag då tillfört i denna fråga och diskussion? Väldigt lite.
Men du har iaf fått en del att tänka, från mig och från andra.¨
 

Freerider98

Aktiv medlem
14 nov 2005
50
0
1
Norrbotten
gulingen skrev:
Inställningarna som behöver göras är på förgasarna är att ev. byta huvudmunstycken då och då. Variatorn behöver jag knappt nämna då den är mycket enkel att justera (3 bultar som man flyttar mellan lägena 1-6, beroende på hur högt maxvarv man vill ha). Att man behöver byta saker hela tiden vid icke-tävlingskörning är enligt mig en klyscha. Jämför en 440 med en motocross och en 600 med en offroadhoj kanske. 440 accelererar du ifrån en 600 ledigt med, om inte 600 har drevat ner ordentligt och fixat variatorn bra.
440 har betydligt bättre fjädring än 600 med betoning på betydligt. 440 är mer förstärkt men den har inte separat oljesmörjning och den vill ha mycket bränsle vid aktiv körning.
Känner en som har en 04as rev 440 och ja kan säga att han har inte kört många mil i vinter, hela tiden har det varit någonting, men men det kan ju ha varit ett måndagsexemplar.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag har hört att 440:in är skön att köra bara man ställt in dämpningen rätt. Men frågan är om det är mycket mek eller om det är bara snack. Jag skulle valt 600:an för nog leker man och hoppar men för det behövs inte en yber-rapp skoter. Det räcker väl med accet i 600:an, sen kan du nog kontrollera de där extra kilona den väger...annars så är det bara att ta till skivstången.

Jag skulle iaf tagit 600:an för att få en snabbare skoter, om du blir missnöjd så är det väl bara att joxxa lite med drevning och variatorerna så accet blir bättre. Väljer du 440:in så drar nog min Blizze dig t.o.m. ;)
 

Fenix

Medlem
28 jun 2006
14
0
1
Luleå
Tack för svaren, det lutar åt en 600 nu. Bara jag får råd!
Och hur mycket kostar det att dreva om eller skaffa sånt där variatorkit ifall jag tycker det blir för slött?

Jaha, så det är back på 600 också. Det lät ju skönt, är det back på -03:eek:rna också?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Fenix skrev:
Tack för svaren, det lutar åt en 600 nu. Bara jag får råd!
Och hur mycket kostar det att dreva om eller skaffa sånt där variatorkit ifall jag tycker det blir för slött?

Jaha, så det är back på 600 också. Det lät ju skönt, är det back på -03:eek:rna också?
Japp 03 rev har RER även den.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
en alltså hur är 03ans rev?? många säger att den är sämre för att den va första revmodellen som kom... är de så eller äre bara sånt dom säger?
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Att dreva ner är inte dyrt. om du drevar ner 1-2 kugg brukar man klara sig med orginal kedjan, annars kostar ny kedja ca 1000:- och drev ca 250:-.
Jag skulle välja en 600, och dreva ner den 2-3 kugg, sätta på en hk matta, ca 38mm. Höjja styret, sen har du en perfekt lekmaskin! Mycket mer vrid och ork än i 440'in, kankse inte lika rapp och ettrig men mycket bredare andvändnings område, och att hantera 600an är inte alls stor skillnad mot 440'in.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Att dreva ner en skoter kostar inte högar med pengar, att en 440 accelerar ifrån en 600 ledigt är väl att ta i, när slutar "acceleration"? Bedömningsfråga.
Dom flesta 440:i förstärkningarna finns även att köpa löst och är inga jättedyra grejjer, även om vissa delar svider. Större skillnad på Öhlinare och HPG (visst heter skidoos dämpare så?) än HPG (Räcern) och HPG (Vanliga rakt-över-diskmaskin).

För dem allra flesta duger en shimsning och eventuellt byte av fjäder.
50% av alla skoteråkare åker omkring med värre saker än vad dem behöver. Menar jag inget ont med, gör det säkert själv.

440:i är en häftig maskin, inget snack. Men den känns tyvärr rätt slö enligt mig. Att den också dricker mycket soppa och kräver en del mer service än just sina större "bröder" irriterar mig. Hur känner du? Känner du att du klarar av mer arbetet runt en 440:i så verkar det ju vara maskinen för dig eftersom du mest ska hoppa och lattja. Tänk på att man känner dess begränsningar ganska tydligt i fjällen.

På 600:an har du även back vilket är snuskigt skönt. Lite trist att jag inte har det på min egen maskin.

Vad har jag då tillfört i denna fråga och diskussion? Väldigt lite.
Men du har iaf fått en del att tänka, från mig och från andra.¨
är du en isrääääcer eller ?=) hur kan du få att en 440 är slö ? KAOS ;S det är den rappaste skotern 0-80 om man fixar inställningarna rätt, och den som haft den före (om man inte kan, har säkert ställt in dom rätt ) och som gulingen skriver är det inte svårt, har haft en rev 440 -04 och nu en iq 440 -05, och jag åker ifrån 600 och 800 på led, den fungerar kanon i snö om man använder sin högra tumme flitigt, och man bör byta kolvar efter 200mil, men 600 är driftsäkrare, och snabbare på isen, men gillar man att räjza efter isen kan man ha 600, skaru hoppa och busa är det 440 power =) good luck dude.