Rev 440 -o4 bässt?

Dalmasn

Välkänd medlem
27 aug 2007
136
0
6
Mora/Dalarna
Hej hej!!

Jag är förbaskat sugen på en 440 rev, Men ja är väldigt skepptisk till 440motorerna. Jag är ingen hejjare på att meka. Men ja har inte tummen mitt i handen så ja kan nog om någon lär mig. Men undrar bara på rak arm? Är de en sån jäkla prussidur att byta kolvar på en 440? ja har meckat me mopeder å så förut.. Men inte så mycket me skotrar.. Så va tror ni.. på rak arm alltså.... ni som kan meka? Är de så jäkla svårt att lära sig om man vill?

Sen vare en sak till.. Har hört att 440 -04 Revven ska vara den bästa 440in och krånga minnst? Stämmer de. De va en på blocket som skrivit de om sin 440 -04a. Dock var det ett tag sen.

Och hur är de på låga respektive höga höjder med jusst 440.. är man tvungen att ställa om saker då me ?

Är jätte tacksam för era svar! Detta är en fråga till er Mekaniker där ute! MvH Dalmasn!
 
31 aug 2007
44
0
1
pite
Min kompis har en mxz 440 -99 och den har gått på orginalkolvarna än, å den har gått mer än 600 mil, så de hära med kolvbyte på 440 är överskattat.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du kan säkert piska 1300 mil ur en 440 .. Du tappar komp och prestanda allt eftersom, du märker det säkert inte direkt men efter ett tag.

440 är trevliga maskiner. De kräver dock att man är intresserad av att skruva/har en farsa som kan.

Byta kolvar kräver ingen raketforskare. Har du tummen där den ska så klarar du det säkert.
 

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
de där med höjd skillnader är jag också nyfiken på, alltså hur många meter ska de skilja tills man måste börja bestycka om? jag bor i luleå nu, och vi säger att jag ska upp till pajala och köra skoter då behöver jag inte bestycka om va? de är vell när man ska upp på fjäll man ska göra de. har en mxz 440x -02
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det handlar inte om hur långt bort man far .... Det är hur högt upp man far.
Du har iofs en skillnad mellan kusten och inlandet just med luftfuktigheten, men som sagt det är meter över havet som är intressant.

Få se om jag minns rätt nu:

Ju högre upp ju mindre syre = den drar mer bränsle = Den kan gå fett.
Då den får mindre syre så fyller den helt enkelt upp med mer soppa.

Omvänt längre ner.

En skoter som är bestyckad för fjällen kan få problem vid kusten. Vice versa resulterar inte direkt i något haveri men på en 440 (som är väldigt känslig för hur den är bestyckad) så kan du få problem med att den går sämre helt enkelt.
 

Dalmasn

Välkänd medlem
27 aug 2007
136
0
6
Mora/Dalarna
Så om ja ställer in den för fjäll körning och sedan kommer ner i landet för att köra så borde de gå bra... Men får den för lite soppa då ? om den är inställd för fjällkörning alltså.Så att den tar mera luft ?
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
om man åker högre upp över havet så bluddrar maskinen för den får förmycket soppa = inte skadligt

om man kör uppe i fjällen och sen längre ner och den gick bra på fjället då kommer den gå riktigt bra längre ned i ca 10 minuter sen skär den, värmenyper på högra cyllen pga förlite soppa som kyler