RMK -01 - mattan snurrar ej bakåt.

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
tjena ja har ett litet(stort) problem me min rmk -01. mattan snurrar ej bakåt i den och därför tror jag att jag har pajjat backväxeln i den 2-ggr. ja fixade backen i sommras å nu när den skulle ut ur garaget så rasade den igen.

så jag tänkte att det kan vara problemet, jag har stannat i en brant! backe och försökt knuffa ner den men mattan snurra inte bakåt.

vad kan det vara för fel?

tacksam för svar.

//Billy

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Sv: mattan snurrar ej bakåt.

Har du ras på drivaxellagren då? Släpp på bakre boggiehjulen och kolla om du kan röra drivaxeln i tunneln. Annars får du väl ta bort locket på växelhuset och leta vidare.

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare

den funkar ju å köra fram ? å back å fram använder samma drivaxel inkl. lager. så där är inte felet. felet har du nog i kedjehuset.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16

den funkar ju å köra fram ? å back å fram använder samma drivaxel inkl. lager. så där är inte felet. felet har du nog i kedjehuset.
Borde inte va de felet heller..samma drivaxel, samma kedjehus..

Varför skulle kedjuhuset låsa sej när de går bakåt?

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16

Just ja, den här skotern har inte elback va? Tänkte jag inte på

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16

Ja då förstår jag, måste vara kedjehuset då.

Men vad va de för fel förra gången de hände? borde vara samma fel nu, eller?

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna

jo samma fel borde de vara.., men har ju haft isär hela huset:eek: och inte hittat nå fel. å bytt alla drev. den går bakåt om man pallar upp den å backar. den kuggar inte då men den går segt.

lager fel har ja också tänkt på för att den äter av piggen i vinkelväxeln hela tiden. fast ja kör me en spik där.

***** skumt:confused:

//billy

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se

Lager som är dåliga kan skära så de låser om man rullar de åt motsatt håll, därför tyckte jag du skulle kolla att axeln rullar lätt i lagren. Har du dessutom problem med vajerns vinkelväxel ska du nog kolla vä. sidas drivaxellager och lagerhållaren.

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg

Lager som är dåliga kan skära så de låser om man rullar de åt motsatt håll, därför tyckte jag du skulle kolla att axeln rullar lätt i lagren. Har du dessutom problem med vajerns vinkelväxel ska du nog kolla vä. sidas drivaxellager och lagerhållaren.
precis!kolla detta...sen är en spik inte heller flexibel !då de inte e ngn precision whatsoever på vinkelväxel hålen kontra chassiet...därav en pinne som e fjädrande:)

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna

ja rev kedjehuset idag å märkte att backderven var paj vilket inte är så konstigt eftersom att den att den har kuggat som en galning. men när jag tog bort dreven så gick det att snurra den bakåt utan motstånd. å lagrena på kedjehus sidan var helt okay.. ska kolla på andra sidan imån. men packningen satt inne i huset å var i tusenbitar. så oljan var ute.

konstigt att den inte gick bakåt när den var ihop.

:confused::confused::confused::confused::confused:

//Billy