Rmk 800 -00 Varmgång, Hjälp!

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Hallå i stugan, har en strejkande polaris rmk 800 -00 hära. Har nyligt varit med om ett vevaxelras så jag har repat och fixat det och sedan monterat ihop allting igen och nu när jag provkörde igår så kom jag 300 meter sedan värmenöp skotern, väntade 30 minuter sedan gick han igång utan problem igen. olja får han, vattenpumpsremmen har jag kollat, vattenpumpen borde gå tycker jag eftersom kylaren bak samt kylarröret i forstegen är otroligt varmt. har tagit inn termostaten och kokat den och den verkar funka, den öppnades vid 55-60 grader. Har inte en aning om vad detta kan bero på... Alla tips är välkommna, Tack på förhand!
 

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Hallå, ingen som vet något? är det något självtryck i vattensystemet så att även om pumpen inte går så kommer det vatten till bakre kylaren?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hur har du luftat kylsystemet ? Ställt framänden så högt som möjligt och fyllt i vartefter när skotern går med öppet kylarlock ? Även efter termostatet öppnat? Vet att crossoverslangarna på typ edge och RR modellerna kan vara jävliga. Har din samma typ som sticker upp bakom dynan ? Man kan behöva bryta skotern från sida till sida samma väg det cirkulerar för att få bort luften jysst vid dom slangarna. Jag är ingen specialist vad gäller detta, men något i stil med det där kan du testa. Har luftat en edge 500 på detta sätt, den renoverades förra året och den går än idag, pillade även med avluftningsskruven med jämna mellanrum, för att se om den spottade eller om det kom ren vätska !
 

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Var inte samma Crossoverslangar som på RR och edge... har luftat rätt så jävla mycket men inte fått något resultat, kan det fortfarande bero på luft i systemet?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ja du det har jag svårt att avgöra, men kanske någon annan vänlig själ kommer med mera input angående detta. Du har inte wiseco kolvar då, och drog på liite för mycket med kall motor ? Smidda kolvar expanderar ju snabbare än gjutna, även snabbare än cylindern. Så varmkörning är ju viktigt men det antar jag att du gjort när du luftat å haft dig.
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Polaren hade liknade bekymmer med sin gamla Pro xr800... Gick ett lite tag sen varna den för varmgång. Visade sig att det var vattentempgivare som gav ut fel signaler, han bytte den och skoter blev som ny :D
 

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Hehe startade två olika för att jag trodde min försvunnit... vevaxeltappen gick av tidigare av okänd anledning så vi rev motorn och lämnade inte veven på rep och nu när allt var lagat och ihopmonterat så värmenöp den av ökänd anledning och kylaren bak samt fotstegen är varm så de bara ryker om det.
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Har du provat att bytt vattentempgivare? När du säger att den värmenyper, hur menar du då? Skoter borde ju rimligtvis varna att den går varm först?
 

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Den varnar ej, fick med en ny vattentempgivare när jag köpte skotern men den varnar aldrig. Lampan fungerar i och med att den lyser när man jonar eller kortsluter eller vad de nu heter. Jag menar att den sakta dör och sedan blir stum när den värmenyper.
 

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Har nu kollat vattenpumpsremmen,impellern i vattenpumpen,Termostaten, jag har även kollat om mattan var för spänd men allt ser bra ut?! Så varför i hellvete går Skotern varm? Hjälp! De fina skoterdagarna börjar ju rinna iväg, känns förjävligt
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Krävs nog mer än 300 meters körning för att den skulle värmenypa pga av kylarvattnet.
Efter att du fixade veven, hur mycke utslag fick du veven? topp till topp?
Extra olja i tanken?
Extra soppa med större munstycken?
Vart värmedenypte den?
Hur ser koltopparna ut?
Hur ser kolvarnas sidor ut?
Hur ser förbräningsrummena ut?
Ser tändstiften lika dan ut i färgen?
Tändningen ok?
 

jesper43144

Välkänd medlem
20 dec 2010
126
0
6
Porjus
Tjena Twin_power tack för ditt engagemang!
varför skulle den inte kunna nypa efter 300 meters körning pga kylarvattnet? det mesta tyder dock på detta i och med att kylarna blir galet varma. snön försvinner lika fort som när du släpper på pipan.
Nej jag har inte stoppat extra olja i tanken.
den värmenöp på PTO sidan, samma sida som jag lagat veven på.
Kolvarna såg okej ut enligt en kunnig.
Samma sak med förbränningrummena. och Ja, tändstiften ser lika dana ut i färgen.
Var in på vår polaris återförsäljare och snackade lite men dom hade ingen aning.
Vet faktiskt inte vad jag ska hitta på och dagarna bara rinner iväg.
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Har du möjligen bytt kolvar i den?

Låter ju som om kolvringsnyp då det är så direkt.
Dessa sväller ju tätt med värmen så man ska ju ha ett glapp mellan dessa.
Man placerar kolvringen i cyllindern och mäter detta med Bladmått.

Kan ju ha farit in skräp under kolvringen på sidan där den nöp, om du använde samma.
Förekommer ibland :)