Jag kan satsa en årslön på att 98% av alla "spridarfel" faktiskt inte beror på trasiga spridare.
Ni som kollat i sprängskisserna har säkert sett att man inte kan beställa spridarna separat, utan de säljs endast i ett komplett par med tillhörande kabelstump som sedan kopplas in i kabelhärvan. Varför då kan man undra?
Jag hade själv problem med min -12a att den titt som tätt kunde tveka.
ÅF jag köpt skotern av tyckte till en början att det var väl ganska vanligt att de kunde tveka litegrann ibland och att det hörde till "modellen"...
Så jag filmade och skickade bla dessa filmer till ÅF:
[video]https://vimeo.com/58886790[/video]
[video]https://vimeo.com/59074970[/video]
Fick då svaret att komma in med maskinen till ÅF för kontroll, en resa på 60mil ToR för mig.
Maskinen lämnades in och svaret som snart kom var att felet beror på att TPSen var felaktig och att man hittat fukt i kabelhärvan. TPSen byttes ut men kabelhärvan var restad till mitt i sommaren så den fick vänta, istället så kapade man bort en bit kabel till TPSen och skarvade på en bit ny.
Jaja, hemma med maskinen igen så fortsätter problemen, samma tvekningar som förr. Men nu har också tomgången börjat fastna mer ofta än den gjorde förr:
[video]https://vimeo.com/59345327[/video]
(Och nej, det är inte någons plantage jag är ute och kör på!)
Kontaktade då ÅF igen som nu tog kontakt med Polaris egna tekniker för att få lite mer hjälp i felet.
Svaret från Polaris egna tekniker blev här, och läs noga:
Det är pga den djupa snön som täpper igen luftintagen som den tvekar.
Visst det var mycket snö här ett tag men det är ju för tusan en lössnömaskin jag har köpt! :mad2:
ÅF tyckte sig inte kunna göra något mer för mig då felet enligt Polaris själva inte längre beror på maskinen utan pga de rådande förhållandena.
Så för att enbart motbevisa Polaris att det inte är något fel med snön så monterade jag på SLPs Hi-Flow extra luftintag, tror ni att felet försvann? :tsk:
Nope, och tillslut blev det bara värre och värre. MEN fördelen med detta var att den nu äntligen registrerade en felkod:
[video]https://vimeo.com/60393110[/video]
Felkoden betyder ungefär "Bruten krets/jordfel Spridarkrets MAG sida".
I detta läge var jag inte alls sugen på att köra 60mil ToR ige. Så bestämde mig för att försöka lösa problemet själv eller åtminstone hitta vad som var fel trotts att det är garanti kvar.
Eftersom den gav felkod på endast ena spridaren så tänkte jag att jag plockar lös spridarna och byter plats på dem. Om felet då också flyttar sig till andra sidan så vet jag ju att det är fel i spridaren och om det stannar kvar så måste det vara något fel i kablaget.
Började riva isär maskinen men ungefär i samma veva som jag skulle byta plats på spridarna tog det stopp. Det var här jag upptäckte att spridarna såg ut att sitta fast i en komplett krets med kablar och när man tittar på sprängskissen så är det en komplett krets med ett artikelnr på alltihop.
Men jag tyckte mig ändå se att under all den här tejp som Polaris virrat in kablarna i så satt det en kontakt till vardera spridare. Så bort med all tejp och vips, visst var det ju så att det sitter vanliga kontakter med låsclips till båda spridarna där under all tejp.
Men riktigt så enkelt var det inte heller, hur jag än lossade på lås clipset och försökte dra ut kontakten så ville den ej lös, jag bände och vred, drog och svettades men fast det satt den.
Tillslut stod jag med en gaständare i ena handen och polygrip i andra och värmde på kontakten i ren desperation. Och efter mycket bändande och slit så flyger kontakten lös, Yes - Äntligen!
Varför satt den då så hårt? Och det här är nästan komiskt...
Jo, Polaris har valt att utöver all tejp, och utöver det vanliga låsclipset även LIMMAT fast kontakten i spridaren! Det är ju en sak att limma chassikomponenter osv, men att limma inne i elkontakter, vem kom på den idiotiska iden?
Det var lim på kontaktytor och stift, såg rent utsagt förjävligt ut...
Så istället för att byta plats på spridarna i detta läge så gjorde jag rent kontakterna på både MAG och PTO sida och monterade ihop allt igen, tror ni att den fortfarande tvekade efter det? :eyebrows:
Nope! Jag har INTE haft EN ENDA tvekning, hostning eller tomgångstjorv sedan dess. Den har fungerat klockrent!
Så ni som har problem med att maskinen beter sig lite underligt då och då, kontrollera detta, det är mitt tips!
Efter att jag påtalade felet till ÅF så beställde de nya spridare på garanti (eftersom jag fick misshandla de gamla spridarna ganska rejält innan jag förstod att de var limmade).
Så jag har nu på min 320mila service i höstas fått spridarna och hela skoterns kabelhärva bytt på garanti samt en ny programvara.
Har velat hela sommaren fram och tillbaka om jag verkligen ville att de skulle byta spridarna eller inte eftersom den har funkat så bra. Men valde tillslut att byta ut dem ändå, börjar den tveka igen så vet jag ju vart jag bör börja leta.
Jag har också velat fram och tillbaka om jag ska byta kolvar i förebyggande syfte, maskinen har gått 290mil i dagsläget. Men efter att ha kontrollera kompet samt kikat in i cylindrarna med kamera utan att ha hitta några som helst märken på slitage så har jag valt att köra åtminstone en säsong till.