Har följt lite diskussionen&enligt"vissa"så säger dom indirekt?att polaris motor utveklare/tekniker inte vet vad dom sysslar med?(det med kolvspel)eller har jag förstått fel?
Sen att dom drar lite olja original från fabrik kan man kanske förstå, pga.miljö regler, direkt snål på bränsle är ju inte en polle 800 iallaf.så vad gör man för att få bättre avgas utsläppvärden? jo man stryper på oljan&ökar på bränslet en del(kylande effekt på köpet)då får man godkända värden(min spekulation).
Sen kan jag tänka mig att polaris är tysta om man frågar dom ang.höjja upp oljeförbrukningen ca.1% efter kund fått sin maskin?, garanterat så sätter dom det inte på papper/service buletin, vad tror ni en sådan grejj skulle tyckas om i miljödomstol?
Kolla med killarna som kör rotax e-tec,dom har ju förbruknings problem tvärtom,lite bränsle, men mkt.olja,vissa har ju olje förbrukning på 4-5%.
En smidd kolv, spricker inte lika lätt som en gjuten, så risken att typ en wiseco kolv släpper bitar är inte lika stor som en gjuten...dock så sväller den smidda mkt mer, så varm körningen är mkt.viktigare.