Roligt projekt, kanske?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tjaba, nu tänkte jag dra en lustig jävel med er! :nuts:
-Eller vad ni nu tycker... :tsk:

...Men jag hade faktist tänkt på att kapa ,svetsa, skruva ihop band till en Golf CL ´75 1.4 .
Jag undrar, är det smart eller korkat? :hmmmm: Dom är ju framhjulsdrivna, lätta och småa :becky:
Om den nu har band fram, som driver, med ca 60x40cm band mot marken och total längd på "agregatet" eller vad nu heter, är ca 1m, kamhöjd blir ca 20mm, egen tillverkade band utav gummi material, ungefär centimetern tjock eller nåt.
Sedan 35x100cm breda skidor på bakaxlarna med stoppar (för att inte kunna snurra runt).

Sedan tillverka ett bukskydd under bilen, under motorn så snön inte kan trycka igenom nåt, och motorn hänger uppe med växellåda och allt i gummikuddar, därför är det känsligt för objekt underifrån.

Om man tänker efter blir den cool ju, och varm att köra!
Men räcker 40x60cm kontakt yta för per band och 35x 90cm yta för per skidor att bära upp bilen på 1 000 kg? Eller är det bara att skrota hela idén?
Jag är seriös på detta, så ta det seriöst, vill veta om det är genomförbart! :nuts:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ja, det blir ju det...
Men har man nog mkt bär yta och kollar var det går köra så.
Det blir som en Ski-Doo Elite för 4 pers och med tak över huvudet :eyebrows:
Nu vet jag också hur jag ska göra banden, och var jag ska fästa hela boggi upphängningen och hjulen å det. Material till drivmattorna kan jag hitta på Swedol och boggiehjulen hittar jag på Biltema, plåt och profiler har jag hemma, bara att sätta igång med bygget va?
Blir ju mkt jobb men tror nog det är värt det när allt är klart!
Bästa blir ju i snöstormarna, har vindrute torkare, kan montera extra lysen på bilen så ser man bättre också nattetid.

Hur är det med motor och drivning, kommer manuell växling gå i snön? Räcker effekten till då ? Det ska vara 72hk och 92Nm i motorn (enligt handboken), 4 växlad låda, förgasaren är en Solex med automatisk choke. Kommer han att orka dra sig fram i snön?

Bilen jag ska experimentera med är inte det bästa skicket, men ska fixa en annan Golf i bättre skick, den jag har till hands ska jag ha för testerna.
Om jag får tag på en annan Golf så flyttar jag över grejerna till den och utrustar den med det jag kommer behöva! Kanske ska modifiera fronten, bygger en egen kofångare av stål och monterar vinsch ifall den fastnar. Så det kan jag bocka för!
Kan ju säga redan nu att den blir tuff på gården, men hur tuff den är i snön, är svårt att säga :hmmmm:

Länkar en video från youtube på liknande system:
http://www.youtube.com/watch?v=0ExBgdaTTDU
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ger lite information om golfen min.
Informationen nedan är för min Golf.

Fabrikat: VW GOLF LS 171 121-B
Färg: BLÅ
Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1975

Vägmätarställning: ca 14600 mil (lade till detta själv från mätaren)

Tekniska data
Kaross: Täckt (01)
Slagvolym, cm3: 1457cc3
Växellåda: MANUELL 4 växlad + back

Antal passagerare, max: 4

Skattevikt, kg: 900
Tjänstevikt, kg: 900
Totalvikt, kg: 1230

Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max lastvikt, kg: 330

Däckdimension axel 1: 155-13
Däckdimension axel 2: 155-13

Längd, mm: 3800
Höjd, mm: ökänd
Bredd, mm: 1620

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 45
Motoreffekt, kw: 51,0
Effektnorm: DIN
___________________________

Informationen här nedan hittade jag här ifrån iallafall:
http://www.globalcar.com/datasheet/Volkswagen/1977_Volkswagen_Golf_GL.htm

Wheelbase: 2400 mm 94.48 in
Track front: 1389 mm 54.68 in
Track rear: 1346 mm 52.99 in
Length: 3721 mm 146.49 in
Width: 1613 mm 63.50 in
Kerb weight: 780 kg 1719.60 lb
Fuel capacity: 45 L/11.88 US gal

Type: 4-S
SOHC
2 valves per cylinder
Main bearings: 5
Bore x stroke: 79.50 mm. × 73.40 mm.
Bore / stroke ratio: 1.08
Displacement: 1457 cc 88.91 cu in
Compression: 8.2
Fuel system: 1 So carb
Aspiration: Normal
D. Catalytic Converter: N
Max. output: 70.9 PS (70 bph) (52.1 kW) @ 5600 rpm
Max. torque: 102 Nm (75.2 lbft) (10.4 kgm) @ 3500 rpm
Coolant: Water
Specific torque: N/A

-Vet inte vad som menas med Kerb weight?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Du skulle haft en fyrhjulsdriven bil med lite effekt om det ska bli värt jobbet... 70hästar på 1000kg i snö blir inte kul, dessutom framhjulsdriven funkar på sin höjd på helt plan mark.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jo jag vet, har tänkt en hel del på det där precis som du säger, och nu har jag ju fått det bekräftat.
Fyrhjulsdriven hade vart bättre ju, men det blir mkt vikt, och det här med golfen ska bara bli ett test ju, få se senare frammåt tiden om det blir ett större bygge.
Golfen är steg ett, och det var ju det där med roligt i snön, ska ju inte leka i backar och ner i diken, bara köra efter leden, har breda leder hos oss och den kan köra efter dom flesta vägarna här i skogen. Vägarna är nästan 3 meter breda och på myren hade vart en upplevelse att köra efter.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag tycker du ska testa! Låter verkligen helballt!:D:D Sen så tycker jag att en vinsch skulle vara ypperligt på en sådan bil!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Man vet ju inte om det fungerar innan man testar det, hade vi inte vågat leka med elden hade vi suttit och fryst i grottorna i afrika än idag och tuggat på rabies smittade ekorrar
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
tycker absolut att du ska testa, verkar ju kunna bli hur rolig som helst, men du skulle fått tag i en gammal subaru istället, me 4wd och lågväxel, lågväxel kan ju vara bra om man håller på att köra fast
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ja, jo det blir det ju! Boxermotorerna är ju bra balancerade och går jämt, lite buller och ljud.
4wd är jävligt bra, men då är det ju det att om man hittar en i bra storlek, vet inte det, dom subaru jag har sett är i medel storlek, nån som har en modell att rekommendera åt mig för det bygget? Vill ha en liten och smidig bil ju! det är där skon klämmer, den måste kunna vara smidig ändå! :hmmmm:
-Därav Golfen, men det är ju som asker säger, det är det ju, hästkrafterna och vridet, men ändå: En boxermotor har bra vrid och hyfsat med hästkrafter ur det lilla paketet.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Bilar som skulle kunna vara bra att sätta band på som jag hittat.
Kostar mellan 5 000 till 10 000 kr.
Hk mellan 70-100hk, 5 växlar och 4wd. :)

Subaru trendy ´85-90
Subaru 1800 kupe ´87
Subaru 1800 ´86

1800 verkar bra då den har flak och tar mkt last faktist, dock ryms man bara 2 pers i den, bilen jag vill ha ska rymmas minst 4 pers då jag och polarna kommer åka den mellan sjön och ved skogen.
1800 Kupen verkar lovande på 4 pers sidan.
Trendyn verkar ännu lättare än Kupen men smidigare vet jag inte.
Men blir bilen tyngre än 1 300kg är det inte mkt jag vill satsa på, får heller inte vara längre än 4 meter lång och ska vara under 2 meter bred.

Mer effekt, 4wd och lågväxel för terräng var några av dom bästa tipsen jag fått hittills. Dock, jag är ingen Subaru "gillare" eller "fantast" heller… Men tycker dom är rätt så ok. Men finns det typ Opel, Ford, eller en annan Volkswagen eller liknande bil med 4wd under 8 000kr vore det mkt lovande! :becky:
 

deca

Medlem
15 feb 2010
10
0
1
En sån här kanske, kyosho kanske har nån under 8000:-[video=youtube;9ivEfzhk2cw]http://www.youtube.com/watch?v=9ivEfzhk2cw[/video]
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nja det vet jag inte, inte en så där stor bil, vill ha en liten bil till detta, som jag sa, men du sa ju ungefär :)
Ska försöka med en Golf och se sen, vill ju testa, går det bra kanske jag gör nått mera välbyggt.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nae, tänkte främst den 3 dörrade versionen... Men det är en Golf :)
Men om jag nu utför projektet på Golfen jag har, så är det ju inte helt säkert jag vidareutvecklar det på en 4wd bil, bara ett kanske.
Det är upp till att se.
Främst på en Golf då jag vill ha nått unikt efter lederna hemma, om det nu ens kommer fungera? Är själv lite orolig över bilen i uppförsbackar, risken finns att den tappar allt fäste och börjar gräva ner sig. Och effekt mässikt i snön, ja, det är väll acceptabelt, men blir inte speciellt roligt men den kommer kunna dra sig fram iaf.

Var på lunchrasten och pratade med kompisarna och kom och tänka på Volvo 240 sedan, med bakhjulsdrift och skidor fram, om jag har banden bak får jag ju mer band i marken då jag kan använda bredare och längre band? Är det ett bättre alternativ? Eller är 240 mycket tung? Och vad finns det för effekter mellan åren 80-85?
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
En 240 väger 1,4 ton ungefär, och mellan 1980 - 85 användes enligt wikipedia bara B23E-motorn, vilken utvecklar 136hk.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Suzuki har ju en liten 4x4 bil kommer inte ihåg vad dom heter rätt liten motorn i dom men de tål att tuktas :) , en sådan kan man hitta för runt 5000kr. Lågväxel är nog nästan en nödvändighet då det kommer att gå tungt, annars lär du slita bort kopplingen rätt snabbt. (prioritera lågväxel framför effekt)
Subaru går förövrigt riktigt bra efter skoterled även med 2st skotrar på släp :) , det jobbiga är att backa tillbaks...