Rookie

Moon

Medlem
22 nov 2004
14
0
1
-
Jag flyttar till Umeå från södra sverige nu vid årsskiftet och har insett att jag måste ha en skoter :D

Min tidigare erfarenhet av skotrar sträcker sig inte längre än till att jag sett dom på bild ungefär. Så nu undrar jag lite om vilken skoter jag bör välja som min första skoter. Jag vill gärna ha en som är snabb men den ska samtidigt gå att hantera för en nybörjare och inte vara för krånglig att sköta om i övrigt. Gärna så ny och problemfri som möjligt(lätt att få servad,delar osv), gärna snygg oxå!
Priset spelar inte så stor roll , det är viktigare vad jag verkligen får för pengarna och att andrahandsvärdet inte är katastrofalt dåligt iallafall. Är det rätt skoter för mig så kan jag tänka mig att betala ca 100k som max. Den ska gärna gå att få tag i hyffsat enkelt antingen hos någon handlare eller begagnad.
Jag har alltså ingen aning alls om någonting så snälla ge mig lite tips om jad jag bör titta efter :)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
100k som max, ingen tidigare erfarenhet...
Vore jag du skulle jag definitivt satsa på en RX1! Fyrtaktsmotor, elstart, lättkörd, hyffsad komfort, snabb och rätt snygg. Har inte hört att de krånglar nåt nämnvärt heller.
 

Moon

Medlem
22 nov 2004
14
0
1
-
Vad är det för märke då?
Vad brukar dom kosta ungefär och vilken årsmodell ska man leta efter?
Finns det någon återförsäljare i Umeå som kan fixa service osv?
 

Moon

Medlem
22 nov 2004
14
0
1
-
Ej medlem/Inloggad skrev:
hej

jag skulle nog personligen satsa på en Ski-Doo Mxz Rev 600 -04... rolig lättkörd snygg o tillräkligt snabb.... dom går loss på 90k om du ska ha en som är i ny skick!! lycka till

http://www.blocket.se/view/3781612.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

Ski-Doo Mxz 600 REV -03 Pwnz You All
Mkt snyggare än RX1! Men är den lika enkel att serva osv? Läste lite om RX1 och om jag inte fattade fel så är det en R1 mc-motor i den. Det bör betyda långa serviceintervaller i skotersammanhag eller?
Hur mkt bensin drar dom ungefär?

Är det som i mc motorn ca 150hk i RX1 ?
På ski-doo hemsidan står inget om antal hk vad jag kan se, vad ligger mxz på ungefär? Det står dessutom följande citat " For experienced, aggressive bump lovers " som beskrivning på den tilltänkta målgruppen :D

Alltså, jag har aldrig kört skoter innan är den verkligen något för mig?
Lär man sig snabbt eller? Jag är ju van vid motorfordon och tävlar i enduro m.m
men ändå, skoter är ju en helt annan grej än bil,mc.
 
Last edited:
R

RX2^

...

Hej!

skulle jag vara dej skulle jag köpa en mxz 800 rev -04, mycket lättare och bättre fjädring än i rx1 och ser mycket bättre ut ochså enligt mig...finns där hästar ochså så det räcker till :)
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Om du är van enduroförare så skulle jag tveklöst säga att Rev passar dig. Det man hört från MC-åkare när Rev var ny var att de uppskattade det mer MC-lika upprätta körställningen som Skidoo var först med. Sen håller Skidoo bra kvalitet på grejerna. En fräsh -03(första årsmodellen) eller helst -04 då den har några förbättringar är bra köp. Bara välja motorstyrka 600 eller 800. 600 SDI(semi direct injection) -04 har bränsleinsprutning vilket kan ge bra bränsleekonomi vid rätt förhållanden.

Bara för att RX1an har diskuterats i tråden kan jag väl nämna att den har ungefär samma antal Hk som Rev 800. ~140+ för båda. Däremot väger Rev mycket mindre och har bättre fjädring. 600:an har ungefär 120 hästar.
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
REV må vara lättare och kvickare, men RX1 tror jag ändå kan vara ett bra val, främst för 4 taktarnas driftsäkerhet och yamahas, enligt mig överlägsna kvalitet. och så tror jag att en rx1 kan vara mer lätthanterlig trots tyngden, dom jag har provat var gick då stabilt och hadde inga "hyss" för sig. Helst Warriorn är fin (rx1 med lite längre matta)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Säkerhet och säkerthet. Kasnke att RX-1an med 4-takt ska vara bättre på den sidan, men nog faan ska en -04:as Rev också vara tillräkligt tillförlitlig. Och om han nu skulle ha oturen att det skulle hända nått så finns ju garantin kvar.
Jag skulle rekomendera Reven före RX-1an. För det första eftersom du kört enduro så har reven den mest MC liknande körställningen. Och sen enligt mig så är reven snyggare, lättare, smidigare, roligare. Men det beror på hur du ska använda den förståss. Men min röst lägger jag på Ski-doo MXZ Rev 600/800 -04. (om det står mellan rev och rx-1, annars kan du kolla om du hittar någon fin Polaris) :)
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Du ska ha något lätt, driftsäkert, smidigt att leka med om jag förstått allt rätt. Eftersom du har tidigare teknikkunskaper kommer du lära dig snabbt hur du ska sköta dina grejor utan alltför mycket kontakter med verkstäder. Nåja, eftersom du ska lägga ut mycket pengar så får du i princip en ny skoter.
Tipset om MXZ Rev ställer jag mig också bakom, kika dock också åt Arctic Cat Firecat 600/700.
 

hilppari

Välkänd medlem
31 jul 2004
104
0
6
FINLAND
hej

satsa på en rev 600 -04 som jag sa tidigare.... o service ställen lär inte vara nåt problem.... jag kör själv en -03 rev 600 o den är den skönaste skoter jag kört hittils... dock har jag bara hunnit köra den 8 km än så länge :).... men köp ski-doon så har du en säker maskin för många roliga mil framöver....


Ski-Doo Mxz 600 REV -03 Pwnz You All
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
Varför inte en Ski-Doo MXZ REV 500ss.. Får du en helt ny för under 90k om din åf inte är helt omöjlig att snacka med. Då vet du vad skotern har varit med om, och du har
ett års garanti på den.. Namnet är lite felvisande då det är en 600 motor i den och effekten i den räcker gott och väl till dom flesta behoven.. Är nog den mest prisvärda skotern i dagsläget.. den och Lynx Enduro Sport -05 som har samma motor och ligger ungefär lika i pris (om inte exakt lika).. dock så är ju REVO chassiet nytt, men lär vara väl utprovat.. men REV:en är den jag anser klart snyggast av dessa 2.. aja men grattis till att du tagit ditt förnuft till fånga och flyttat upp till snön ;) hehe
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
om jag var du så skille jag satsa på en något äldre och billigare skoter, typ en mxz -98/-99 eller nåt sånt. dom sjunker inte lika mycket i pris varje år som en ny skoter. då kan du känna dig för vad du egentligen har för krav på skotern, om du vill ha en snabb, en med bra acc eller en som går bra i snön. sen byter du till en skoter som är rätt för dig.
Det är mitt råd.
Lycka till!! ;)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag håller med föregående talare, som första skoter kanske du inte skall köpa en splångny, de rasar ju 30% i värde första dan man tar ut den från handlarn.

Tänk även på att om du bor centralt i Ume, så behöver du dessutom släpvagn eller förvaringsplats lite utanför stan där det går att köra ifrån.

Välkommen till Umeå föresten, i dag har vi första snön och min skoter kommer om tio dagar :)
 

Moon

Medlem
22 nov 2004
14
0
1
-
Tack för alla svaren! Nu har jag mkt mera att gå på när jag ska välja :)

DIRAVI du skrev om att man inte kan köra centralt i Umeå.
Var tycker du jag ska försöka fixa förvaringsplats någonstans?
Alltså vilket ytterområde har bäst möjligheter för skoterkörning?
Jag ska bo på Berghem så jag antar att den är en dum idé att ha en skoter stående på släp där.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Moon skrev:
Tack för alla svaren! Nu har jag mkt mera att gå på när jag ska välja :)

DIRAVI du skrev om att man inte kan köra centralt i Umeå.
Var tycker du jag ska försöka fixa förvaringsplats någonstans?
Alltså vilket ytterområde har bäst möjligheter för skoterkörning?
Jag ska bo på Berghem så jag antar att den är en dum idé att ha en skoter stående på släp där.
Ja, det fungerar säkert att ha den stående på släp där, men risken finns ju både för skadegörelse och stöld.

Det är inte heller långt till nydalaområdet, och jag tror det startar nån led där. men du kan inte köra skoter den vägen så det spelar kanske inte så stor roll.

Jag tror att de flästa ytterområden är lämpliga, jag skulle nog föredra mot tavelsjö till, men det finns ju leder åt alla håll.

Det är mest frågan om vart du har kontakter, eller fråga här på forumet.

Att låna/hyra ett skjul eller plats hos någon bekant som bor i utkanten eller utanför stan skulle jag föredra i det läget, såvida du inte har eget garage.

Själv löser jag det genom att flytta ut från stan och till ett hus där man kan köra direkt från gården och ut i skogen :)
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
är man nybörjare och har cash så är det väl bara att slå till på en NY skoter! då slipper man allt klater som skotrar innebär och pajjar nåt ändå så går de på garantin.
köp en POLARIS XC500/600, det är utprovade maskiner som håller!!
eller en
SKI-DO REV500SS, bättre körstälning än XC:n

två perfekta skotrar för en nybörjare under 90 papp.. skotrarna passar givetvis mer erfarana åkare också :)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag tycker att man som nybörjare skall satsa på en skoter som inte rasar så fruktansvärt i värde första sesongen.


Då har man inte förlorat lika mycket pengar om man inte tycker det var kul(även om det nog är otroligt).

Eller om man tycker att man valt *fel* skoter, det blir billigare att byta om man inte köpt en splångny.

Men köp en skoter, och oavsett vilken skoter eller ålder, så passa på i vinter och provkör många typer av skoter. Du vet ju kanske inte ännu vad du kommer att upskatta med skoterkörning, ligga och dundra framm på led i 150 eller karva djupsnö eller göra långa hopp ställer ju olika krav på skotern.

Sen så varierar det ju, skall man ha flickvännen med så gåller ju andra krav, skall man dra kälke blir det fler.

Sen så är det altid bättre affär att köpa en ett till två år gammal skoter än att köpa en helt ny.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skall man köpa en ny skoter så skall man satsa på fyrtakt, helt tveklöst.
En Yamaha RS Venture TF tror jag vore perfekt för dig i så fall. Andrahandsvädet torde vara det bästa du kan hitta på en skoter och såväl hållbarhet, smidighet och användbarhet är på topp. Likaså är bränsleförbrukningen låg och konstruktionen modern. Yamaha har tveklöst den bästa finishen och kvaliteten bland skotrar idag.
Köp ingen begagnad hoppskoter med högtrimmad tvåtaktare. Har du råd så köp en ny fyrtaktare i så fall. På några års sikt räknar du hem den ekonomiskt likt förbannat. Dessutom lär du bli av med en beggad RS Venture samma timme du lägger ut den på blocket. Om du skulle upptäcka att skoterlivet inte är något för dig, vill säga.

En touringskoter med lite mer matta är kalas om man avser att ha en allroundskoter. Du skulle kunna göra upp med någon "glesbygdsbo" att du får ha skotern stående ute på en gårdsplan eller rentav hos någon skotervänlig bonde.

Lycka till, skruvar man inte själv så skall man undvika tvåtaktare generellt och begagnade högprestandatvåtaktare i synnerhet.