Rotax-olja

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har alltid kört Polaris-olja i min XCR för det hade föregående ägare också gjort osv.
Men borde inte Rotax-oljan fungera lika bra?
Jag har ju inte ens några rörliga avgasportar som kan klegga igen?

Sen två "moderna" oljor som dessa borde väl inte ha ngt problem att blanda sig med varandra (som man hört att oljor förr i tiden kunde ha)?

Rotax-oljan är ju klart billigare, frågan är om man hittar så mycket billigare olja öht? Här brukar den ofta kosta 180:-/4 liter...på macken tar de ju minst 70:-/litern iaf...

Eller ska man åka vidare på samma olja som maskinen alltid är körd på (~850 mil) och bara se glad ut? :)

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Köpte min RXL i höstas och kör på rotaxolja, har ju ingen aning om vad förra ägaren körde på men det funkar då för mig.
Nästan alla oljor kan blandas med varann,men den bästa oljan av dom två kommer att tappa något i kvalitet.

Skulle satsa på rotax-oljan om jag vore du, kan ju tanka lite mer för mellanskillnaden =)

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tror att du kommer att märka att Rotax-oljan luktar mycket mer bara. Är väl enda skillnaden det. Och blandar sig vet jag att de gör, inga problem. 180kr/ 4liter, det låter ju dyrt! Här kostar en 4-litersdunk Rotax 100kr?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Jan-04 kl 03:34 PM (CET)]Ok då blir det nog så...
Ang. priset så blev jag nu lite osäker...var ju dock ett tag sen man körde Rotax på "allvar"...kanske sänkt pris?

Nån som testat hur Rotax-oljan blandar sig med bensin då? Dvs. hur den är att använda på en maskin utan separat oljesmörjning?

Man är ju lat av naturen så det vore enkelt att köra hela "skoterflottan" på samma olja... ;)

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det borde gå precis lika bra.
Om man är orolig för att det ska hända konstigheter när man blandar oljorna så kan man väl köra så totalslut man vågar på gamla oljan, sedan bara hälla i en liten skvätt ny olja och köra slut på den, därefter fylla behållaren med ny olja. Lämpligtvis gör man det där nån gång när det inte är extremt kallt.

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Jag har alltid kört på rotax oljan med min summit och efter 400 mil kollade jag avgasportarna och de var inte nämnvärt nerkleggade, liite avlagringar bara i U-et på skedarna som jag skrapade bort. I övrigt var de bara lite oljiga vilket antagligen är normalt. Så nog är rotaxoljan bra för sitt pris.

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Jag skulle rekomendera att du köper dina oljor direkt från ex. Shell. Har kört på Shells oljor i ett par år nu och dom funkar kanon. Det blir bra mycket billigare också. Köper du 20 liters hinkar får du en billig olja från ca 15kr litern och en riktigt bra "race" olja från 40 kr litern... Lönar sig i längden... Nu kan jag vara helt ute och cyklar men jag tror inte att varken Rotax eller Polaris oljor är nämnvärt bra, dom har nog tagit en olja som ryker/luktar lite, satt sitt namn på den och dubblat priset... Så skulle jag iaf ha gjort =)

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
jag köpte 4 liters dunk för 10 euro i finland köpte 2 st, körde förra vinter på spectro oljan men tycker den är för dyr men den ska vara bra.

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
jag kör på redline olja eftersom förra ägaren körde på det... Vet nån vart man kan köpa den???

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hos nån välsorterad handlare?

Ska inte lova, men har för mig jag sett den på E-son i Skellefteå...är det en genomskinlig litersflaska?

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Dom tjänar mer om dom tar 100kr litern för en kass och billig olja än om dom tar 100kr litern för en bra och dyr olja.
Jepp olja är svindyrt på mack, därför bör man köpa i 20liters hinkar på oljedepåer och liknande, blir betydligt billigare literpris...

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
>Hos nån välsorterad
>handlare?
>
>Ska inte lova, men har för
>mig jag sett den på E-son i
>Skellefteå...är det en
>genomskinlig litersflaska?

Han som hade den har köpt den uppe i landet. Har telefon numret till handlaren.

Flaskan är genomskinlig och rymmer drygt ½ litern.

mats_mh

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Boden Sverige
Vilket svammel om oljor.. Det finns så många som kör på sitt skotermärkes oljor, och tror att det nog är bäst! Dom gör precis som någon här sa: häller en billig olja i sina egna flaskor... Läs i stället oljetester i mågon skotertidning och köp någon av de bättre där. Dessutom är det definitivt inga som helst problem med att blanda oljor. Så länge de är av samma kvalitet i alla fall. Jag har provat hälla i delsyntet i en skoter med helsyntetolja i behållaren och det går bra det med. Det enda som hände var att de skiktade sig. Delsynteten lade sig ovanpå helsynteten. Det var inga problem. På eftermiddagen när vi kom hem så hade den dragit i sig gammeloljan och var inne på den nya och det märktes då inget... Ok/Q8 Skoter TT ligger bra till i tester..

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
Jo jag har redline helsyntet i min skoter nu och nu har jag köpt OKQ8 delsyntet oljan för jag såg att den var nästan lika bra i testet som mobil helsyntet.
Och var jag lite fundersam om det gick att hälla i. Men det var inge problem då??

anti

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Gällivare Sverige
det är ju inte rotax oljan som luktar, utan det är ju polaris oljan som luktar vider..om man är ute på leden och inte ser någon skoter men känner en äcklande lukt så kan man garantera att man snart är ifatt en polaris.