RS600 bluddrar i djupsnö

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Min 600 räser har fått för sig att börja bluddra och dö ur lite när man kör i djupsnö = jävligt jobbigt att dra lös hela tiden!

Org bestyckning, upptagna extra hål i luftburken vid tanken, samt ett skydd för snörök vid luftfilternätet, BR9ECS 5.

Går fint som fan efter leden, men ibland när man ska utanför och härja så vill den börja dö ur.. typ samma fenomen som när luftfiltret sätts igen och den vill gå tokfett.
Nån som upplevt detta? Eller vet vad de kan bero på?

R

RevMan

Sitter plastflärpen kvar framför avgasutblåset? Är utblåset runt och fint eller ihopbucklat? Fins extra luftintag som sitter på 2009-> Sitter mellan mätaren och rutan.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Många RS'ar verkar ha det här bekymret. Först var min teori att den drog i sig puder, men så verkar det inte vara. Visst är luftintaget dåligt gjort, men min dog några gånger i helgen även fast det inte är puderföre..

Börjar fundera på om ECM'en känner av något tok i motorn och backar tändningen tillfälligt, iom att den går lika bra som innan strax efter. T.ex. att munstycket är för litet så powerjetarna inte kan ge mera, därav högre avgastemp och backad tändning som följd. Ska tydligen finnas en sån säkerhetsfunktion i dom..

Vad kör du för munstycken? Årsmodell? -08 och -09 skiljer ju i bestyckning från fabrik, och vissa blev ju "ledkonverterade" direkt av handlaren med bland annat större munstycken osv. Har du kopplat ur holeshot knappen?

Finns ju för övrigt någon mer tråd ang. detta om du söker, för lite mer läsning

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Plasflärpen sitter kvar, och utblåset är runt och fint...

A okej, var nästan det jag ville höra, så det inte är nå "one of a kind fel" på min rackare, men det kan det ju va iaf.
Årsmod är -08, och det ska sitta org munstycken i enligt föregående ägare. Har själv inte rive och kollat. Vilka munstycken rekomederas för "lek-körning" dvs. puder å så?
Holeshot knappen sitter där den ska och funkar. Bör den kopplas ur?

R

RevMan

Tändningen backas om man håller full gas i över 12sekunder för att det ska gå att hålla stumt över en myr eller sjö om man kör enduro.
Vet tyvärr inte om den ställs om vid för hög avgastemp. Men man kan ju titta lite på tempen och se om det händer nått vid nån speciell temperatur.

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Okej okej.. Körde på fullt en sväng idag å såg jag inte fel så var den uppe i 580 grader som mest, å då gick den felfritt. Men ska ut å åka lite imöre med, får hålla lite extra koll då.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Det med att tändningen backas efter 12 sek gäller inte en -08 om du har en sån. Men jag tror jag har klurat ut vad det kan bero på, Eftersom jag har extrahål i luftburken och mesh o extraflärp vid utblåset mm. och fick ändå samma problem i helgen när vi pumpade puder/lössnö. Så tror jag det beror på att när du håller full mutter 8200 vpm ca och viker ut i djupsnön och det går tung och den inte orkar hålla varven så fortsätter powerjetsen att ge soppa för fulla varv och den druknar. Jag löste det med att klicka upp på primären så att den fick övervarva 2-300 vpm då föll den till ca 8250 när det gick tungt, och då fick jag inget bludder. Alternativet är att plugga powerjetsen och bestycka upp en aning då tror jag det funkar bättre. Någon som testat??

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Jag ska då plugga mina powerjets och hårdbestycka nu så fort jag hittar powerjet munstycken storlek 0, men ringde till handlaren idag och dom var tydligen beställningsvara flera veckor bort.. Inte direkt tvärvanliga delar. Men om man kanske skulle få tag i ett par till munstycken och löda igen dom skulle kanske funka? För jag provade att plugga med en skruv men det blev inte riktigt tätt..

Part numret till PJ storlek 0 är # 404 162 083 för er som vill leta, hojta om ni hittar en drös :)