Rulleåkning

Mickeg90

Medlem
23 dec 2023
7
1
3
34
Boden
Hej köpte mig en skidoo summit 800 etech 154" i torsdags.
Den ska vara v kittad och optimerad.
Går det att få dessa att gå på rulle ?
Svårt nu tycker jag , det går få upp den lite men inte rakt upp .
 
Reactions: Strongliquid

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Är de en T3 typ 2016? Varför jag frågar äör för att den är mest rullebenäagen av alla 800 mskiner oavsett tillverkare.
Men även den är trög att få upp helt om de är för kall snö och under 60-70cm snö.Jag gjorde mitt bästa i fjol att få en sådan att gå på rullen på en myr med ca 60-70cm "lätt snö" men den reste inte mycket mer än min pro rmk 800 som inte är känd för att gå på rullen. Men senare vid anna typ av snö så kunde komisaren dra uppo den högt på rullen i rel hög fart 50-70kmt och då huissade inte min pro rmk skiderna ens. De är med andra ord väldigt snöförhållandenkänsligt. Ett ex till så fick jag en shock föraa helegen då jag provkörde min dotters pro rmk 800 med serie 5 matta, de är den sämsta skotern och mattan för att få upp skidorna i vädret. Jag höll på slå runt flera ggr på en myr då man fuskade lite med gas uppöver höjdskillnader,och de va bara 35-40cm rel lös snö så de beror enormt mycket på viken typ av snö de är.
Men du kan ju kolla så inte den är för hårt spänd i bakre stötdämpare i boggin och för slapp i främre boggidämpare. Släpp bakre dämp max som går utan att den slår igenom i våldsamma gupp och spänn främre boggidämparen max om du vill ha rullebenägenhet.
Vilken årsmodell är det och viktigast vilken matta är det, typ exakt modell på mattan.
Ang variatorkittad så säger de inget för många variatorinställningar kan bli till de sämre. Jämför rapphet och mattfart med anna summit då kan du lista ut om den har bra variatorkit.
Vid vilket vartal slår variatorn till och viket slutvarv har den för de skvallrar om hur bra kittad den är också och även om någ fjäder är av alt något som är sopslut i variatorerna. Du har ju bra variator med flera klickmöjlighetar så de går ställa slutvarvet där den ger mest pulver.Taget ur minnet ska den varva 8000v för att ge bäst effekt. Och för att få rullebenägenhet bör den slå till på minst 4200v. 4500-4700v ger ännu mer rulle från stillastående men är lite jobbigt att köra med i krypfart i vid skogsåka.
 

Mickeg90

Medlem
23 dec 2023
7
1
3
34
Boden
Är de en T3 typ 2016? Varför jag frågar äör för att den är mest rullebenäagen av alla 800 mskiner oavsett tillverkare.
Men även den är trög att få upp helt om de är för kall snö och under 60-70cm snö.Jag gjorde mitt bästa i fjol att få en sådan att gå på rullen på en myr med ca 60-70cm "lätt snö" men den reste inte mycket mer än min pro rmk 800 som inte är känd för att gå på rullen. Men senare vid anna typ av snö så kunde komisaren dra uppo den högt på rullen i rel hög fart 50-70kmt och då huissade inte min pro rmk skiderna ens. De är med andra ord väldigt snöförhållandenkänsligt. Ett ex till så fick jag en shock föraa helegen då jag provkörde min dotters pro rmk 800 med serie 5 matta, de är den sämsta skotern och mattan för att få upp skidorna i vädret. Jag höll på slå runt flera ggr på en myr då man fuskade lite med gas uppöver höjdskillnader,och de va bara 35-40cm rel lös snö så de beror enormt mycket på viken typ av snö de är.
Men du kan ju kolla så inte den är för hårt spänd i bakre stötdämpare i boggin och för slapp i främre boggidämpare. Släpp bakre dämp max som går utan att den slår igenom i våldsamma gupp och spänn främre boggidämparen max om du vill ha rullebenägenhet.
Vilken årsmodell är det och viktigast vilken matta är det, typ exakt modell på mattan.
Ang variatorkittad så säger de inget för många variatorinställningar kan bli till de sämre. Jämför rapphet och mattfart med anna summit då kan du lista ut om den har bra variatorkit.
Vid vilket vartal slår variatorn till och viket slutvarv har den för de skvallrar om hur bra kittad den är också och även om någ fjäder är av alt något som är sopslut i variatorerna. Du har ju bra variator med flera klickmöjlighetar så de går ställa slutvarvet där den ger mest pulver.Taget ur minnet ska den varva 8000v för att ge bäst effekt. Och för att få rullebenägenhet bör den slå till på minst 4200v. 4500-4700v ger ännu mer rulle från stillastående men är lite jobbigt att köra med i krypfart i vid skogsåka.
Tjena tack för all info, det är en 2013. Har inte hunnit kolla så mycket angående allt det andra men den känns slapp i bakre redan, sjunker ihop och fjädrar inte upp igen.
Ska ta en titt på resten i morgon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Om du testar fjädringen på bakre dämparen med rulldollyn som du har på bilden så funkar inte fjädringen och då kan den säcka och inte gå upp.Ta bort dem både under skidor och matta så lär den fjädra upp en hel del. Lyfter du upp den i baken så ska du ha frihäng på flera cm ber på hur hård du vill ha den. Jag ställer in all fjädring runtom så jag bottnar dem ibland för då utnyttjar man hela fjädringsvägen optimalt. Ex på min pro rmk 800 så har jag frihäng på uppskattat 7-10cm längst bak mätt på tunneln.
 

Mickeg90

Medlem
23 dec 2023
7
1
3
34
Boden
Om du testar fjädringen på bakre dämparen med rulldollyn som du har på bilden så funkar inte fjädringen och då kan den säcka och inte gå upp.Ta bort dem både under skidor och matta så lär den fjädra upp en hel del. Lyfter du upp den i baken så ska du ha frihäng på flera cm ber på hur hård du vill ha den. Jag ställer in all fjädring runtom så jag bottnar dem ibland för då utnyttjar man hela fjädringsvägen optimalt. Ex på min pro rmk 800 så har jag frihäng på uppskattat 7-10cm längst bak mätt på tunneln.
Tillslaget är 4500 och enligt displayen så har högsta varvtalet legat på 9000.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Nope displayen visar ett högsta sparat varvtal på 9000
Då har du ännu ett fantastiskt variatorkit :) , börja med att kolla vilket läge primären står på, 1 till 6. Står säkert på 6 nu. Varvar maskin 9000 så ger den kanske max 70hk och det åker man inte rulle på… den ska ligga på 8000 möjligen typ max 8100 beroende på hur grejorma lirar i variator .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Jag antar TS menar att displayen visar max varvtal som inträffat någ gång under färd typ vid remsprängning.
Kolla vad den varvar live i djupaste snö du hittar i olika farter när di trycker full gas. Ingen kan fippla till så dåligt variatorkitt att den varvar 9000v , inte ens en full Jultomte :)
 

Mickeg90

Medlem
23 dec 2023
7
1
3
34
Boden
Jag antar TS menar att displayen visar max varvtal som inträffat någ gång under färd typ vid remsprängning.
Kolla vad den varvar live i djupaste snö du hittar i olika farter när di trycker full gas. Ingen kan fippla till så dåligt variatorkitt att den varvar 9000v , inte ens en full Jultomte :)
Haha full jultomte, nollställde den idag och körde ca 1 h då fick jag ett max varv på 8150 👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Haha full jultomte, nollställde den idag och körde ca 1 h då fick jag ett max varv på 8150 👍
De låter perfekt men kolla live när du kör för max varv på skvallermätaren kan va mycket högre då de kan slira till ordentligt då o då. Om den mestadels ligger runt 8000v typ 7900-8100v vid pumpgasning i djup snö så är den bra justerad och inslagsvarvet låter bra för rapp start vilket är bra för rulleåka. Prova även köra ca 80 kmt på led eller sjö i rel lätt före och smäll på full mutter och se om den ligger på samma varvtal 7900-8100 8000 optimalt för då funkar variatorerna stenbra.Som redan nämnts har du klickfunktiuon på primärvarren som du justerar vartalet med på bara 5 min ute i fält. Ex nu när de är rel lätt snö och den varvar perfekt så kan du behöva klicka om när de blir blötsnö om varvet droppar då som de bruklar göra.
Här har du beskrivning på klickfuntionen men på filmen har man monterat fjäderbelastad skruv som gör de ännu enklare att justera. Din har nog bara skruven så du får trycka ut den själv när du lossat muttern , no big deal.
 
Last edited:

Mickeg90

Medlem
23 dec 2023
7
1
3
34
Boden
De låter perfekt men kolla live när du kör för max varv på skvallermätaren kan va mycket högre då de kan slira till ordentligt då o då. Om den mestadels ligger runt 8000v typ 7900-8100v vid pumpgasning i djup snö så är den bra justerad och inslagsvarvet låter bra för rapp start vilket är bra för rulleåka. Prova även köra ca 80 kmt på led eller sjö i rel lätt före och smäll på full mutter och se om den ligger på samma varvtal 7900-8100 8000 optimalt för då funkar variatorerna stenbra.Som redan nämnts har du klickfunktiuon på primärvarren som du justerar vartalet med på bara 5 min ute i fält. Ex nu när de är rel lätt snö och den varvar perfekt så kan du behöva klicka om när de blir blötsnö om varvet droppar då som de bruklar göra.
Här har du beskrivning på klickfuntionen men på filmen har man monterat fjäderbelastad skruv som gör de ännu enklare att justera. Din har nog bara skruven så du får trycka ut den själv när du lossat muttern , no big deal.
Perfekt tack så mycket för alla tips, en till fråga , hur höga kammar får man in på en summit 154" ? Om någon vet ?