Rush 600 -10 skurit!

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Köpte en Rush 600 -10 den 6/2 -15 alltså för 1½ månad sedan hos Polaris ÅF.
Den hade då gått 448 Mil och kolvar var bytta vid 330 Mil.
Maskinen har gått hur bra som helst, åkt mycket i fjällen så det har blivit några mil.
Förra lördagen när jag ska köra in skotern i garaget efter en heldag på fjället så hör jag ett metalliskt ljud från vänster sida på skotern.
Öppnar upp och lyssnar och det tycks komma från primären.
Eftersom jag hunnit med ca 95 mil tänkte jag att jag ringer och får en tid för kontroll så det inte är nått allvarligt.
Åkte till ÅF på onsdagen och bad att de skulle kolla primären etc. bytte även kedjehusolja.
De kunde inte hitta något fel på variatorn däremot trodde mekanikern att det kunde vara kolvglapp och föreslog att det kanske började bli dags för ett kolvbyte men när jag sa att kolvarna var bytta för ca 200 mil sedan så skulle det inte vara några problem att köra iaf 100 mil till innan nästa översyn.

Så med det beskedet åkte jag hem igen.
Igår tog jag en tur upp på fjället och hann åka ca 4 mil innan det blir stop.
Roligt värre när man är ute själv och åker :eek:hwell:
Efter mycket om och men fick jag hem skotern iaf.

Eftersom den är köpt på firma för 1½ månad sen borde det väl inte vara några problem att få detta fixat på garantin/konsumentköplagen?
Därför har jag inte lagt ner något krut på att undersöka vad det kan vara, mer än att jag har kollat om motorn går runt.
Den är inte stum men det låter inge vidare inuti motorn.

Jag har kört på 95 oktan med 24 ohms bränslepluggen hela tiden, dock har det blivit någon tank med 98 oktan också.

Värsta är att nu blir hela påsken förstörd, hade planerat med boende i fjällen etc.
Om inte ÅF fixar det väldigt snabbt, men det tvivlar jag på.

Vad tror ni om möjligheten till låneskoter?

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Idag ringde mekanikern från ÅF med ett KOSTNADSFÖRSLAG på ca 48.000:-
Jag sa att jag inte var intresserad av något kostnadsförslag då jag köpt maskinen av er och har då garanti.
Han visste inget om det och skulle be någon ringa mig.
Detta var 09:15 idag än har ingen ringt.

Känns inge vidare detta, får se hur det utvecklar sig.

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Har hört flera rush 600 som har skurit nu (förutom alla 800...)
Vad är problemet med 600 motorn? Samma som 800 eller?

Tråkigt för dig...

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Gbr:
Har garanti genom konsumentköplagen i 6 månader, det är en lag och behöver inte stå på kvittot :)

ENordstrom:
Märkligt, 600 motorn har då jag trott hört till en av de driftsäkrare 600 motorerna.

Fick inget samtal från ÅF idag.
Ringer dem imorgon och ber om ett besked hur de tänkt lösa situationen.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Känns ju rent spontant som att 6 mån garanti på en begagnad skoter bara är en utopi. På den tid du har haft den kan du ju ha kört utan olja, skruvat i förgasare och misshandlat insugsgummi eller sprängt 14 variator remmar med krokig vev och lagerras som följd.

Berättade dom vad orsaken till raset var?

edit: Med den garantin skulle jag ju nästan också våga köpa en begagnad pro rmk. Lite sugen blir man ju med en hel säsongs garanti på en mer än 5 år gammal maskin.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Känns ju rent spontant som att 6 mån garanti på en begagnad skoter bara är en utopi. På den tid du har haft den kan du ju ha kört utan olja, skruvat i förgasare och misshandlat insugsgummi eller sprängt 14 variator remmar med krokig vev och lagerras som följd.

Berättade dom vad orsaken till raset var?

edit: Med den garantin skulle jag ju nästan också våga köpa en begagnad pro rmk. Lite sugen blir man ju med en hel säsongs garanti på en mer än 5 år gammal maskin.
nu har vissa försäljare börjat med garanti 1 år för beggade maskiner, men då ska den vara fullservad mm enligt boken. tror polaris i piteå har det så, iaf hade dom som sålde polaris här det tidigare

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns dock en skillnad mellan om säljaren lämnar garanti på eget bevåg respektive om man använder sig av konsumentköplagens reklamationsrätt.

Ska man använda reklamationsrätten måste felet man reklamerar (eller grundfelet som har lett fram till haveriet) ha funnits redan vid köpet, även om det inte visar sig förrän senare.
Och vid reklamationsrätt är det kunden som måste bevisa att det verkligen är ett fel om det blir tvist, har säljaren lämnat garanti är det han som måste bevisa att det inte är något fel.

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
torbjorn det stämmer inte längre.
Så här säger lagen:
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Orsaken till raset var enligt mekanikern att den hade spikat på ena cylindern.
Inte fått en enda DET varning på hela tiden jag kört.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.
Tyvärr så är det en skoter...
Men det kan vara lite lurigt att bevisa att det var fel på skotern när du köpte den då den har funkat bra i 95mil.

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Nu är det ju inte jag som ska bevisa att det var fel på skotern när jag köpte den:
Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt.
Så i detta fallet om ÅF sätter sig på tvären vilket jag inte hoppas så är det upp till dem att bevisa att felet som orsakat raset inte fanns när jag köpte skotern.

Få se vad de säger idag, om jag får tag på någon dvs.

Här finns en del fall konsument mot firma:
http://knyt.se/blog/tag/sexmanadersregeln/

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
UniMatrixZ har fullkomligt rätt.

Ett bra exempel på hur skev skoterbranschen är ser man i den här tråden där alla direkt försvarar firman eller inte tror på ts trots att han har alla paragrafer på sin sida.

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Tack arjeplogarn!

Nu har jag pratat med ÅF, tydligen missförstånd från mekanikern.
Jag skulle inte alls ha fått ett kostnadsförslag.
Men det är mänskligt att fela så det är lugnt.

Och ÅF reparerar maskinen utan kostnad för mig.
De skulle till och med försöka få den klar innan påsk, annars skulle de försöka ordna så att jag får en låneskoter över påsk.

Känns så himla bra just nu.

Last edited:

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Tänkte höra lite vad ni anser är rimligt tidsmässigt att vänta på att få tillbaka skotern.
Lämnade in den 23/3
3 veckor har den varit hos ÅF, eller 13 arbetsdagar (2st går bort pga. påskledigt)
Borde man inte kunna kräva att den ska vara klar i slutet av nästa vecka, eller vad tycker ni?
Finns fortfarande snö i Sälen så hade gärna velat kört lite innan jag ställer undan den för sommaren.
För att se att allt är ok.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Rent praktiskt så borde dom haft möjlighet att plocka ihop den på en vecka, vilket gör att du hade kunnat haft igen den i början av denna vecka.
Tittar man på almanackan så lär dom förhoppningsvis beställt delar på torsdagen eller fredagen (27/3)
Men det har ju även lite att göra med kapaciteten på verkstaden-om den ska vara vinstgivande så bör ju större delen av en arbetsdag redan vara inbokad innan du ens kom in i bilden.
Visst måste dom ha (tids)marginaler för garantijobb, men om det är en liten verkstad med bara en mekaniker...tja.
Det bästa torde vara att hålla dialog med dom, höra av sig dagligen och fråga hur det Går-osäker på vart gränsen går för att kunna kräva kompensation, däremot tror jag inte den gränsen är passerad än.
Men det är ju bara vad jag tror, enligt min fru stämmer det sällan överens med verkligheten.

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Pratade med ÅF i måndags och alla delar hade kommit i fredags och de trodde att de skulle hinna få ihop den tills på fredag.
Känns ju inte direkt som att min maskin prioriteras, de får ju inget betalt så varför stressa.
Har god lust att åka dit och skruva ihop den själv.
Jag menar om alla delar finns så ska det max ta en arbetsdag att skruva ihop den igen.
Kommer ringa imorgon på förmiddagen och höra hur det går.
Jag har under veckornas lopp haft tålamod och varit trevlig, fick till och med låna en skoter över påsk vilket var kanon.
Skulle nu inte skotern vara klar på fredag så tappar jag tålamodet.
4 veckors väntan tycker jag är rimligt men inte längre.
Ska kontakta Konsumentvägledningen och höra när man kan kräva kompensation.

Sedan har vi en till sak som jag inte ens nämnt till ÅF och det är kostnaden för bärgning av skotern.
Det var nämligen så att när skotern skar så var jag naturligtvis ute och åkte själv, mitt på fjället skar den ca 2 mil från där jag hade bilen.
Hade tänkt släppa den kostnaden, men om det nu ska strula och dra ut på tiden så ska nog kräva bärgningskostnaden också.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte hur det är med polaris.

Men i många av våra fordonsböcker står det uttryckligen att bärgning inte täcks av gatantin.

(säger inte att Jag tycker det är så det sla ska vara, men kan tänka mig att även polaris har nån paragraf för att skydda sig)

Hoppas det löser sig iallafall.