RX-1 ( 2005 ) Varvtal ?

dunderklumpen

Medlem
16 feb 2005
20
0
1
:) Hej !

RX-1 Warrior ( 2005 )

Maskinen köptes ny i år och har i skrivande stund gått 109 mil...
när man tar upp den på en fullfarts repa så kommer nålen med rejäl fart men tvärstannar på 9300 varv..
träffade på en kille som har en precis lika maskin men hans har gått cirka 90 mil och den varvar enligt hans uppgift uppåt 11000 varv...kan detta stämma...jag känner ju att det blir tvärstopp i accelerationen när jag når 9300 varv.

Har en annan fundering oxå...om jag kör ledkörning ca 1 mil och sedan trycker till med tummen uppåt 8000 varv så låter den ibland som en tubin och drar iväg som f*n...men ibland så bluddrar den och ger inte alls samma kraft...

OBS!! jag hade in den i början av säsongen eftersom en av cylindrarna la av i ungefär 50-60km/h för att därefter komma tillbaka på tomgången....???

hoppas att någon kan sprida lite ljus åt mig...
 
Senast redigerad av en moderator:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Min Warrior hoppar direkt upp till ca 10000 och ökar sedan till 10300 efter 3-4 sekunder.
9300..hmmm... kan inte gå speciellt fort om den bara varvar så lite.

Skumt med det där bluddrande. Tyvärr så är det knappt nån i Sverige som begriper sig på dessa motorer, men kolla om Marklund eller Tikka har nån susning.
 

prox600

Välkänd medlem
6 feb 2005
104
0
6
vilhelmina
låter inte alls bra de där, warriorn ska väl varva runt 10300-10400 när man maxar ut den helt å hållet. hur är föret när du bara får upp den i 9300 varv??? är variatorerna original?? och är de rengjorda nån gång???
 

dunderklumpen

Medlem
16 feb 2005
20
0
1
har provat på olika underlag, men ingen skillnad...på yamaha center i sundsvall säger att den kommer att släppa,men det har de sagt hela tiden....fan 9300 men hastigheten ligger på ca175 km/h på bra före.....tar ändå tvärstopp vid 9300 känns att den kan mera....variatorerna är orginal och ej tvättade.....tänkte byta till goodwin men vet inte nu när den inte går som den ska...

vad kan vara felet och vad ska jag göra..det är ju dags för service nu..

era maskiner bluddrar alltså inget alls inte eller.....
 

prox600

Välkänd medlem
6 feb 2005
104
0
6
vilhelmina
låter skitmysko, kan inte va fusionsjukan??? att vikten/vikterna tar i nån stans??? frågan är om du tycker att de rent mekaniskt variatorn som ställer till de eller om de känns som motorn stryps elektroniskt vid 9300 varv..
 

prox600

Välkänd medlem
6 feb 2005
104
0
6
vilhelmina
hursomhelst, att yamahacenter i sundsvall säger att de ska "släppa" skulle ja inte acceptera, är skotern inhandlad ny hos dom tycker ja de borde ta in skotern å kolla upp den å fixa den så den går som den ska...
 

dunderklumpen

Medlem
16 feb 2005
20
0
1
JA, maskinen köptes ny där i år med full garanti, men eftersom de säger att det kommer att släppa så litar jag på det....men det började de säga redan vid 50 mil..
jag vet inte om det är mekaniskt eller elektroniskt....känner inte och hör inget som skvallrar om att det är mekaniskt..eftersom det är min första rx så vet jag ju inte om det kan vara något som ska vara där....men eftersom Ni inte har några problem att vara upp era maskiner så måste det ju vara något galet med min...hur långt har era maskiner gått ?

jag menar efter drygt 100 mil så ska det väl inte finnas någon elektronisk spärr som kopplas in ( skulle kunna gå med på det de första milen.)

--sedan att den bluddrar och har sig ibland, vet ni något som kan vara orsaken...
ska ta kontakt med tikka idag...om han har någon lösning
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kan nog räkna med att behöva köra ca 300-400 mil innan maskinen 'lossnat' ordentligt. I övrigt så finns det ingen spärr som begränsar motorn annat än då den är för kall. Jag har kört ca 550 mil med min.
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
Min Warrior har gått ca. 150 mil, och den varvar ändå ut till strax över 10kvarv. Men det där med att den skall gå styvt 170 på 9300 varv låter mysko.

Förstår jag dig fel, eller går din 175 km/h på 9300 varv? Om så är fallet, så är din skoter drevad så in i h*vete (ursäkta uttrycket).
 

dunderklumpen

Medlem
16 feb 2005
20
0
1
Nu varvar den !!!

japp, maskinen går ca 170 knutar på 9300 varv...har förresten fått till det nu...tog i med hårdhandskarna.. hehe och lämnade in den till yamaha som äntligen gjort något riktigt åt saken...har fått höra att de bytte tändhattar med mera så de sista milen i år har den gått perfekt...varvar utan problem ca:10200 varv ...tydligen samma problem som med -03 rx1
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nu är jag riktigt fundersam... Om jag varvar 9300 med min så går den då inte 170, inte ens om jag har på PINK-fjädern i sekundären och sätter sekundären i 3-2 läget.

Om den går 170 knyck då den varvar 9300, hur fort går den nu då du varvar 10300? 230km/h eller?:eek:

Den kan inte endast ha vart något med tändhattarna iom att variatorn inte växlar ut helt vid 9300.
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
Det låter som om fjädern i primären har veknat, och detsamma med sekundärens, och att någon har bytt plats på dreven i växellådan...

Jag skulle gärna vilja veta hur fort den går nu när den varvar ut...
 

dunderklumpen

Medlem
16 feb 2005
20
0
1
över 190 knutar

har inte hunnit många mil efter detta ingrepp men en bit över 190 km/h på relativt bra underlag;) hur går era maskiner eftersom ni verkar fundersamma ? Nu går den kanon...bara ledsen att säsongen är över..när jag körde efter led nu på slutet gick den som en riktig skrevraket hehe...och på sjön precis lika bra...vad kan de mer ha gjort åt den? några förslag..kul att veta.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har inte testat att hålla stumt nån längre sträcka utan bara några 100 meter. Men jag klämmer iaf 180km/h enligt mätaren, vilket motsvarar 165 km/h enligt GPS.

När du håller fullt, hoppar den direkt upp till 10300-10500 och ligger där eller går den upp till 9900 och ökar efter några sekunder upp till 10300.

Det man kan göra är att slacka sekundären 1 steg då växlar den ut ännu mer. Vilket de kanske har gjort med din. I vilket läger sitter din sekundärfjäder, det står siffror både på skivan och helix. Original så är det 3-3, dvs 60 grader.

Jag har testat att sätta sekundären på 3-2 och även har PINK fjädern med 3-2. Maskinen går onekligen fortare då men man förlorar en aning i acc samt att variatorerna kan bli varma.

Men man kanske skulle testa det nu när jag har monterat ECP-kit på den och fått mer pulver i motorn. Den hoppar direkt upp till 10500 så jag måste nog lasta ner motorn lite mer. Dock så är föret ganska taskigt så det får nog bli nästa år...
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
Fråga firman vad dom gjort.... Det vi kan göra är att spekulera, och det blir ingen rik på. (Jag skulle också vilja veta vad dom gjort med den)

Alla andra som har kört RX1 samt RXWarrior, samt olika typer av tester hävdar att skotern gör ca. 160 Km/h (Mätt via radar), vilket motsvarar +10% på mätaren. d.v.s. 176 km/h.

Det jag reagerade på var att skotern varvade bara 9300 vid 170 knyck, vilket skulle motsvara över 200 knyck vid fullvarv.

Man skulle kunna tro att du har en turbo under huven, som inte är korrekt justerad.
 

dunderklumpen

Medlem
16 feb 2005
20
0
1
nej,ingen turbo känns inte som att det behövcs när den går så här...vet ej vad gps hastigheten ligger på ....hoppas att det inte är en glädjemätare de monterat hehe..

ska kolla läget på sekundären....återkommer...
 

dunderklumpen

Medlem
16 feb 2005
20
0
1
den hoppar direkt till ca 10100-200 och jobbar i rask takt upp till lite över 10500 varv...vet inte hur den ökar sedan, har bara testat i några 100 meter.
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
Hmmm... Är det så att dom har lagrat/balanserat om primärvariatorn, så att den klarar av att varva ut?

Den lär nog inte öka mer än 10500, det är väl den magiska siffran alla talar om.
Hade du hört med firman vad dom gjort med skotern?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sekundären kan vara satt till 6-1 läget. Då hoppar den upp högre vid WOT. Men om den hoppar upp till 10100-10200 och sen ökar så är det för högt. Effektivast är det om den hoppar upp till 9900 och sen ökar upp till ca 10300.

Fördelen med 6-1 läget är att man får mycket back-shift kanske lite väl mycket, nackdelen är taskig up-shift.
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Tjaba..har en rx1 er le-04 som jag köpte ny ifjol,har kört in den enligt försäljarens rek 80mil.innan fullgasrepor.När jag körde fullt ville den ej varva mer än ca 9300-9400,enligt försäljaren ska den släppa när den gått längre.Har ej gjort något åt variatoterna.Såg nu när jag gick in på leden.net att det var fler som hade det problemet. vad tror ni mvh erik