Rx1 -03 tar olja

RangerLts

Medlem
4 mar 2010
28
0
1
Hej

Jag har ganska nyligen köpt en Rx1 03:a, den tar ungefär 1 liter motorolja på 20mil. Jag kan inte se att det läker olja någonstans, det är ju hemskt trångt under huven men det borde ju synas någon droppe under den om det läker ut så mycket.

Förra och förrförra ägarna påstår att den inte har tagit olja för dom så där fick jag ingen hjälp.

Har ni något tips på vad jag ska kolla upp eller är det bara att lämna in den till Yamaha och räkna med att bli ruinerad????

Trist när man köpte en Rx1:a för att dom ska vara så driftsäkra och problemfria, har även haft endel andra fel på denna korta tid men det har jag fixat själv.........
 

elqen

Ny medlem
12 jan 2010
2
0
1
Arvika
Hej!
Kolla vid primärvariatorn. Där läckte min RX1:a. Men då kom det olja på remmen så den slirade ibland.
 

RangerLts

Medlem
4 mar 2010
28
0
1
Jag ska kolla lite på stiften och vid variatorn.
Jag tycker inte den ryker speciellt mycket men man ser ju när man startar den att det kommer lite svarta små droppar i snön bakom avgasrören men det kan ju vara mest sot och inte värre än normalt, eller?

Den har snart gått 800 mil enligt mätaren, jag vet ju inte i verkligheten men tycker den ser ut i bra skick så det kan nog stämma.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Får fylla på mycket olja i min också, och så luktar den olja när man kör hårt.
eftersom att jag känner lukten av oljan när jag kör så är det inte genom avgasrören utan troligtvis att det läker någonstans och när det studsar så hamnar den oljan på någonting varmt.
Men jag hittar inte var den kommer ifrån och tänker inte leta förrän säsongen är över, men det där vid variatorn lät intressant.

Edit: det är torrt vid variatorn
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
En liter är lite väl mkt på 20 mil. Kolla efter läkage, annars är det bara att göra en leakdown test på den. Det kan Yamaha handlaren fixa och torde inte kosta allt för mkt. Kan vara så att det är dags för nya kolvringar, Yamaha bytte ut dom till 2005 års modell då folk klagade på oljeförbruknignen.

Själv brukar jag få fylla på ca 1 liter per säsong. Kör dock mer än 20 mil. Frågan är ju hur du kör dina 20 mil, bänder runt den i pudernsö från sida till sida ?
 

RangerLts

Medlem
4 mar 2010
28
0
1
Det är visserligen en Mountain men den klumpen bänder man inte i alltför långa stunder...... :embarrest:

Nej men allvarligt så är det väl "blandad körning", verkar som att den tar minst lika mycket olja när jag puttrar omkring med tjejen på som när jag bänder runt i lössnö med fulla varv.

Den startar bra och motorn går jämt och fint så man har som svårt att tänka sej att det ska vara nåt större fel.

Hur går ett leakdown test till???
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
4kolvar med tillhörande kolvringar kostar 255$ alltså ca 1900kr+frakt vilket inte lät alltför farligt
kolvringar 20,56$, kolv 43,11$
 

RangerLts

Medlem
4 mar 2010
28
0
1
Hmmmmmm.......... Jag har ju inte mätt så noga om det är just 1 liter på 20 mil men nånting åt det hållet, är det rimligt att kolvringarna gör att den tar så mycket olja?

Ventiltätningar och vevhusventilation då? Var sitter vevhusventilationen är den lätt åtkomlig, kanske skulle kolla upp det först?

Läkage har jag nästan uteslutit, det är ganska tort överallt. Kåpan under oljepluggen som exempel dit borde det väl leta sej lite kladd om det är läkage i den omfattningen!

Någon som vet vad en "normal" yamahaverkstad tar för ett kolvringsbyte???
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är förlängningsplåten på chassit bakom avgasrören mycket skitig? Tar den olja så brukar det göra att det blir mycket oljeprickar där.
Om det luktar olja då man kör hårt beror det att det kommer oljedimma från evakueringen in i insuget, luftburken är inte 100% tät.

I bägge ovanstående fall så beror det på ringarna. Om man inte vill dela på motorn så kan man prova med sånt där rengöringsmedel som man häller i tank/oljan och sedan kör ett tag.

Gjorde det på min för några år sedan då den tog lite olja, blev mycket bättre.
Nu med nästan 2000 mil på mätaren så förbrukar den ca 0,5-1 liter / säsong, dvs ca 200-400 mil.

Leakdown: Man trycksätter cylindern och mäter hur mycket av trycket i procent som försvinner under given period. Kommer inte ihåg vad som är normalt.
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Är ju inte alltför ovanligt att "gamla" yamaha drar olja, jag hade för en tid sedan en YZF 750 motorcykel som också drog liknande mängder olja, men det rök inte märkvärt svart eller så. Men man fick "tanka olja och kolla bensin".

Det enklaste du kan göra är att ta en vit pappersbit och hålla bakom avgasröret ett tag. När den drar sånna där mycket olja bör pappret vara svart efter nån minut.

Kolvringarna är problemet, nya ringar och en ev. omhoning löser problemet.
Med 800 mil på mätaren så ska väl inte toppen behöva renoveras, men en inspekrion kan ju vara på sin plats ändå.

Kolvar finns ingen anledning att byta.

Är du lite mekvan, kan du med hjälp byta ringarna själv. Att lämna in den på yamaha eller liknande, kan jag tänka mig kosta i storleksordningen 10 tusen för arbetet, då dom vill ha närmare 5 för attt göra en ventiljustering som kommer vid 4200 mil, på motorcyklarna i alla fall.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det _kan_ också bero på beläggning i cylindrarna, så prova först med RingFree eller Seafoam (eller nåt liknande).
Mekonomen och andra ställen har sådant.

Öppna en 4T är lite annorlunda än att riva en simpel 2T.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
var köper man ring free eller seafoam?
ser att min har en lite klibbig yta runt öppningen på luftburken, är det evakueringen så kan det ju bli lite grylligt där,
skotern har gått 900mil tar 1-1.5liter olja på 100mil och inte en smutsfläck på hyllan där bak.
men det är klart att om det är en oljedimma som kommer genom insugsluften så är den så förbränd som den kan bli så det blir nog inga fläckar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag köpte mitt från Mekonomen, det hette inte så utan var nåt annat jox som man hällde i oljan och bensinen, har de flera olika, köp den dyrare. :)
Sedan skulle man köra ett tag (och inte våldsplåga) och efter det är det bara å byta olja+filter.

Enda haken jag hade var att jag inte hade nog lite olja i motorn då jag skulle hälla i medlet, blev snudd på för hög oljenivå.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Ryker den blott när du startar den? ventilsätena kan vara dåliga så det rinner ner olja den vägen. Annars ringarna. Men tycker det låter konstigt när den har gått så lite.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tror han menar ventiltätningarna, men dessa tar inte slut efter 800 mil. Sedan då blir det väl då som en gammal B20, vid motorbroms så bolmar det &%")/(#".

Att förgasarRX puffar lite rök vid start beror mer på att den får i sig lite för mycket soppa och att man då måste hålla lite gas vid varmstart.
 

Edge_800

Medlem
21 feb 2009
48
0
6
Umeå
Min Rx-1 2003 har tagit 7.5 dl olja på ca 50 mil, kompressions testade den här om dagen då va trycket 13 bar på alla burkar vilket är fullt ok!
Har läst att ringarna släppte förbi olja vid höga varvtal på rx-1 fram till 2005 men det verkar inte spela någon roll på varvtalet, tar olja endå..

Om jag häller i tillsatsmedel i bränslet av typ "Redline complete system cleaner" så verkar den inte vara lika törstig på olja.
Känns dock drygt att behöva tillsätta tillsatser varje gång man tankar..

Skotern fuktar ingen olja någonstans, men sotar mkt.. Om jag rengör "slutrörs bitarna" helt rena, så är dom väldigt fort svarta igen,
men sotar inte alls lika mycket med bränsletillsatsen..

Förslag på va de kan va?