Rx1 -03 tar olja

Edge_800

Medlem
21 feb 2009
48
0
6
Umeå
Kom på de nyss att när motorn sitter i motorcykeln R1 så har jag hört att den drog ca 1L på 100mil,
och att när motorn sitter i en snöskoter skulle toleransen vara högre eftersom den går tyngre.
Ca 1.3L / 100mil??

Förbrukningen på snöskotern efter 50mil (om 1.3L / 100mil skulle vara godkänd) skulle då ligga på 0.65L

Då drar ju min skoter bara 1 DL olja för mycket, de kan jag ju leva med!

Eller är jag ute o cyklar??
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
känt fenomen. Bara att fylla på och köra. Dom bytte ringarna -05. Om du känner för att skruva kan du byta på din, men lär knappast vara värt det.

Sen kan du ju prova att gå på en 0w40 istället för 0w30.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Var fick du fram siffran 1L/100mil på R1:an?

Prova ett annat fabrikat eller viskositet och prova om det hjälper,
tyckte min ökade kraftigt i oljeförbrukning när jag hällde i castrololjan som jag har till bilen
så jag får för mig att oljetypen är viktig på förbrukningen.
 

Edge_800

Medlem
21 feb 2009
48
0
6
Umeå
Jo, jag kommer nog bara att köra och fylla på, siffran hittade jag i ett annat forum med köptips på Rx1.
Tack för svar
// Martin
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Min MC R1 -98 började dra ungefär lika mycket olje efter att vi hade servat den ett år och då var det oljan som vi hade hällt i den som den inte tyckte om. Vi Körde då på Mobil olja och har alltid annars kört på castrol och aldrig haft nått problem. så jag vet inte om den inte tålde mobil oljan eller var det var med den slitade ta olja efter att vi hade bytt.
så ta o testa att byt olja och kör på en anna olja än den som är i den nu.
Är det nyligt bytt olja så behöver du ju inte byta filtret utan ta bara lös det och tömur oljan som är i det.