RXL-Burp

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
Hej Polaris-experter!

Min -91 RXL med nytt och laddat batteri startar på första eller andra men går bara på tomgång, "burpar" när jag gasar, någon som vet varför (EFI:n Kvar).
 

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
Varva upp går inte, strax över tomgång dör den, men fortsätter att gå om jag släpper gasen. Vatten i bränslet iof. har den varit översnöad med ca. en meter snö som sen delvis tinat, i vinter alltså, och det här har kommit medans den stod under snön (Ja vi har mycket snö och bra före i Oviksfjällen). Nån sa att om det frös i gashandtaget kunde tändningen slå av eftersom axeln/lagringen måste röra sig i sidled p.g.a nån kontakt. Kanske nåt med gashandtaget?
 

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
det blir samma sak om gasvajern inte är nog sträckt. kolla om gashandtaget rör sig mot gasblocket när du gasar. om det inte gör det bryts tändningen på grund av säkerhetsbrytarna.
 

_jens_

Aktiv medlem
2 sept 2006
62
0
6
BODEN
kanske har skurit på en cyllan, min gick ungefär sådär då och, den hade skurit på en cylla
 

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
Halloj.

Inte för att detta lär hjälpa, men exakt som du beskriver kan min RXL också bete sig. Det är uteslutande när man varit ute och kört ett tag, stänger ned den och sedan inom 10-30 minuter ungefär försöker starta den igen, så går den bara på tomgång. Rör man gasen då så bluddrar den bara, och släpper man inte gasen då så dör den.
Om din gör så för jämnan kanske det är någon tempgivare som spökar? Fast iofs så har jag bytt alla mina, förutom den i blocket för den var för dyr tyckte jag, samt att jag provmätte den och värdet var ok.

Kommer du fram till något får du gärna skriva hur du löste det här!

Lycka till!