RXL, hög tomgång och mycket svag

tank

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Hej,

En 1991 RXL EFI som inte går som den ska. När man drar igång den så varvar den 4000 och är så svag att den inte orkar iväg. Jag har kontrollerat att tändstiften tänder och spridarna sprutar för alla cylindrar.

ECU signalerar för fel på vevhustemperatur-sensorn. Detta, ett fel, som uppstod i samband med att jag tog lös kabeln till den för att kontrollera om jag skulle få nåon felkod, och som därefter aldrig gick bort. Jag har dock kontrollerat att sensorns resistans beror linjärt på temperatur och att den ligger omkring 3K vid rumstemperatur. Därutöver har jag kontrollerat att det inte är något kablelbrott upp till ECU.

En av de saker jag misstänker är TPS, så jag har justerat den fram och tillbaks och har nu en inställning 1K vid tomgång och närmare 5K vid max gas.

Vevaxeln har varit på reparation. Är det möjligt att tändningen är annorlunda nu, eftersom tändplattan inte får samma läge mot vevaxeln? Hur ställer jag i så fall in tändningen? Förresten det skulle jag vilja veta i vilket fall som helst..

Tackar på förhand för svar
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Det låter ju mer som problem med ändningen än insprutningen.
 

tank

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Det är möjligt, men i nuläget kan jag inte säga någonting. Jag har lokaliserat fabriksmarkeringsar på svänghjulet som man ser genom ett hål i kåpan. Men jag har fortfarande ingen koll på hur jag ska kontrollera att tändningen är rätt eller hur jag ska justera den.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hade en tanke, kan det vara så att den får för lite soppa? (dvs. mager blandning)
Såpass att den rusar, och att det inte finns "nåt där" när du vill belasta den?
Och eftersom det kommer i alla spridarna så kan det kanske bero på dåligt bränsletryck då?
Som sagt, bara en tanke...
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Tändinställning

Tändinställningen kollar man med en vanlig stroboskoplampa till bil.Koppla den till ett tolv volts batteri och på en tändkabel sen lyser du i hålet till svänghjulet. Har själv kollat min 500a.
 

tank

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
För tändinställning, hur vet man vilken cylinder som märkningen avser och hur låga varv måste man kunna hålla för kunna genomföra testet?
 

tank

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Har stått i garaget under merparten av dagen nu.. Som sagt har jag bekräftat att den tänder på alla tre cylindrarna samt att spridarna funkar och det duschar bensin ur dem. Trots det så verkar det som den bara går på en cylinder, den närmast tändplattan. Denna slutsats drar jag av att den är så svag samt av tändstiften att dömma. Ett stift är relativt torrt och ser brunaktigt ut medans de två andra stiftena är närmast svarta av olja. Kan det finnas någon vettig förklaring till detta?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Knep

En bra metod för att ta reda på vilka cylindrar som verkligen tänder är att känna på avgasrören (eller vad heter den första stumpen som sitter direkt på cylindern?), där det tänder som det ska blir dom fort heta medans dom andra är helt kalla. Man kan slänga snö dit om man är rädd att bränna sig... :eek:

Har du schysst komp i alla cylindrar?

Ang. tändningen så vet du väl till vilken cylinder tändkabeln som du använder ska gå?
Men brukar det gå att justera tändningen på motorer med CDI-tändning?
 

tank

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Äntligen! Nu går den nästan som den ska. Jag är tvungen att starta den med halv gas och sen hålla gasen och låta den varva upp. Då går den på alla tre och håller därefter en tomgång på 4000. Något är det i görningen ändå, men jag har kommit en bra bit på vägen.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Jag startar alltid min RXL med gasen fullt intryckt för att undvika att den surar ner sig (gjorde alltid det förrut). Föregående ägare hade liknande problem har jag för mig, men han hade ställt in tändningen exakt så nu går den som en klocka :)
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
om du har hög tomgång å är svag låter det som att han drar tjuvluft någonstans.
t.ex vevhus insug med mera... kanske det finns en plugg för vacum slang på vevhuset för.
som ska va pluggad för om man har efi... vem vet.
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
kolla om vevhus tätningar är , hela min indy 650 betedde sig likadant och kort därefter skar den på ramlagren och det visade sig att packboxen på veven var så otät den kunnat bli
 

tank

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Jag har sprayat ganska ordentligt med startgas utan att kunna hitta några läckor. Men nu är det här en ett år gammal post så problemet är åtgärdat för länge sen. Skotern går som ett skott bortsett från att gassvaret från lågvarv inte är helt hundra.