Sänka bränsleförbrukningen?

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 01-Feb-04 kl 06:22 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 01-Feb-04 kl 06:22 PM (CET)] Skäms jag glömde det men det ska i allafall inte bli så,ha lite gas på till nästa gaspådrag,så kommer den garanterat att ta mindre sås.;)
Mvh: Bola........
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Fastman, Du är inte den första polarisägare som tvivlat, men dom som varit på ort o ställe och under identiska körningar har fått inse att mina uppgifter är högst sanningsenliga
/runte
 

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Detta har jag hört via en kille som jobbar som skoter reparatör. Två skotrar kom in till honom och den ena var det nått fel på! Dem hade varit och kört tillsammans och färdats i ca 7 mil. Den ena skotern hade dem tankat i 18 liter efter deras körning. Den andra skotern gick det i 34 liter i. Så skoterägarna ville att han skulle bestycka ner den. Då kom det fram att killen med 34 liter i förbrukning aldrig bytt rem sen inköpet av skoter. Så han testade att byta rem och kom tillbaka en vecka senare och då hade han fått ner sin förbrukning till ungefär samma som den andra.

Jag menar, inte så bra om man då bestyckar ner skotern i onödan och sen när remmen går av så sätter du på din nya rem och du får motorhaveri!

Byt rem är mitt råd!

Tack för mich...
 

Isac

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Umeå Sverige
w1.telia.com
Fastman.. varför söker du hjälp om du avvisar vad alla säger?

du säger också att du inte har tillräckligt med kunskap för vissa mekaniker i skotrar, hur kan du då säga hur mycket bensin alla andras skotrar drar?

Tänk på att det inte är någon ny skoter du kör, det går ju inte att jämföra med skotrar från -03 eller liknande! Dessutom är många 440maskiner ganska hårt trimmade(Ofta runt 100hk) och detta gör att den kräver lite bensin när den pressas!


Min SX Viper Mountain med inkörningsmunstycken (-04) drar mellan 2-2½ liter milen beroende på körstil och underlag. (Jag lovar dig, vi har kollat)
Detta beror ju på att tekniken har förfinats mycket de senaste åren och skotrarna har både blivit renare och snålare!

Tillslut: Det går att tjäna mycket bränsleekonomi på de äldre maskinerna bara genom att köra som många av användarna här på skoterleden har försökt berätta för dig.


 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Vill bara tillägga att "Runte" har nog alldeles rätt om bränsleförbrukningen på sin skoter. Rotax 494 drar inte mer bensin än så i den där tappningen. Egen erfarenhet... men det hör inte till ämnet.

För att du ska kunna få ner bränsleförbrukningen på din skoter så måste du ju vara villig att prova lite olika saker och inte tvivla på allt folk föreslår!
Om du inte vill ha hjälp så skriv inte då.
 

mesijah

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
umeå sverige
det kan sitta fel bestykning på den.. kolal vad det är för besdtyckning å kansk ebystycka om. våran gamla poliaris sks -97 drog över 3 liter vid lugn körning.. tror det vasr nån slags inkörning munstycken på den..
mesijah
 
B

Banko

Ifjol drog min xcr 440 3,5-4L/milen. Senast igår så körde jag på 2,42L/milen och nu har jag även trimpipor på.
Riktigt varför vet jag inte, men kan ha å göra med att jag har renoverat variatorerna och bytt munstycken och fipplat lite med trottelnålarna.
 

Mr SrV

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Hej på er alla..... Är en ny gäst i forumet!

Det är många tips hit och dit ang körstil och konditionen på alla grejjor. Med tanke på att det finns många saker på en skoter som samverkar under körning så är det inte så konstigt att ALLT måste vara i topp för att det ska fungera som det är tänkt. Ett par millimeter på remmen= fel vartal/utväxling. Kärvande variatorer resulterar i samma effekt. Dåliga slides och för hårt spänd matta...... samma sak. Utväxlingen blir fel! Ligger variatoraxlarna/variatorerna i rätt läge i förhållande till varandra? Om inte..... dålig växling ofta med ett remhaveri om man toppvarvar. ( Var rädda om variatorerna.. dom är hjärtat i konstruktionen ).
 
E

Ej medlem/Inloggad

håller med den andra killen me en enduro 500. det är garanterat den snålaste skotermotorn som är tillvärkad. jag körde min skoter 5 mil på 7 liter. då körde jag ca 40 km\timmam jämn gas nypistad fin led. samma skoter köde jag i ca 4 cm nysnö (puder) på isen. med stjuss så det kanske var en 170 kilo på skotern då tog den 1,68 liter\mil. i den motorn är det ca 92 hästar. och dom som inte tror mig kan ju söka på bromsprov och mulle på en sökmotor. jag tävla me en mxzx 440 02 i vintras å vi drog faktiskt jämt upp till toppfart där jag drog ifrån. slutligen är det värt att lägga ut ca 40000 för en skoter som tar 4 liter milen kostar massor att försäkra och äter kolvar till frukost när man kan få en driftsäker och pigg enduro 500 för ca 30000. min har gått 1000 mil nu utan nrenovering och vi plockade av toppen för inspektion. tror du jag blev nå förvånad när dom värtikala reporna sen första honingen fortfarande var kvar. frågar man på företag som säljer lynx och gjort det i några år så påstår då dom i alla fall att det är en full jämförbar motor me 503an i hållbarhet.