Säsongjobba i kanada ?

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
en polare tog jobb i Rewelstoke..om d stavas så..köpte sej en skoter å verkar leva livet där :p man blir en smula avundsjuk då man kollar hans bilder på fb.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag har provat att säsongsjobba på Nya Zeeland och det var ett minne för livet. Har ni chansen och möjligheten att sticka iväg så gör det!! Jag skulle väldigt gärna åka utomlands och jobba igen om det inte vore för att jag har barn och en bondgård att ta hand om.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag har provat att säsongsjobba på Nya Zeeland och det var ett minne för livet. Har ni chansen och möjligheten att sticka iväg så gör det!! Jag skulle väldigt gärna åka utomlands och jobba igen om det inte vore för att jag har barn och en bondgård att ta hand om.
Okej.. Körde du med ett liknade paket eller fixa du bara visum och for dit och sökte jobb på plats ?
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Okej.. Körde du med ett liknade paket eller fixa du bara visum och for dit och sökte jobb på plats ?
Det var ett liknande paket som det här, researrangören ordnade jobbvisum, arbetsplats/boende och alla nödvändiga biljetter, vi hade även en tvådagars introduktionkurs för att få koll på lite regler och annat som gällde i landet. Det går ju att fixa allt själv också, men det är krångligare och man har ju ingen garanti att man får jobb, speciellt nu i en lågkonjunktur.
Den här arrangören som du länkar till verkar ligga väldigt bra till i pris också!
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Det var ett liknande paket som det här, researrangören ordnade jobbvisum, arbetsplats/boende och alla nödvändiga biljetter, vi hade även en tvådagars introduktionkurs för att få koll på lite regler och annat som gällde i landet. Det går ju att fixa allt själv också, men det är krångligare och man har ju ingen garanti att man får jobb, speciellt nu i en lågkonjunktur.
Den här arrangören som du länkar till verkar ligga väldigt bra till i pris också!

Okej.. Jo de ingår ju en 4dagars introkurs i detta paket, efter då åker man ut till sitt boende/börjar jobba.
Jo, förstår att de bästa är ju helt klart att ha jobba och allt klart innan man åker.

Jo, priset är helt okej. Och dom värkade då seriösa när jag pratade med dom idag.
Ska man nu fara i sommar så gäller de att raska på och bestämma sej och fixa alla papper.
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Om ni har chansen, ta den!

Iofs har jag inte varit på flådiga 4-meters puderställen och jobbat som skoterguide i bergen. Men jag har rest en del och precis kommit hem efter 9år's utlandsjobb.
Databranschen och länderna är föga exotiska Tyskland & Finland, men jag skulle absolut rekommendera att sticka ut i världen en sväng.

Man lär sig otroligt mycket, träffar många roliga människor och ser saker man annars aldrig skulle uppleva.
Sen när man kommer hem till SWE känner man att man faktiskt inte har det så pjåkigt här hemma i alla fall.

Canada? Go for it! "fo'sure" som de säger :)
De kanadicker jag träffat på resor runt om i världen är grymt trevliga och kanske det folk som är närmast oss skandinaver kulturmässigt. Mycket bra folk, iaf de jag tjötat med :)


"Man måste resa bort för att kunna komma hem"
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Spelar ingen roll för mig. Åker jag så åker jag för att jobba som ett svin så många timmar per dag dom låter mig. bara äta jobba å sova.
Ja åker du till Norge för att tjäna grova pengar så gör du nog det, men det här är ju en annan typ av resa/arbete, det handlar mer om alla upplevelser vid sidan av arbetet. Det är ju inga större löner som betalas ut direkt.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Läste lite i länken du postade i början och där står det att man kan tjäna runt 10-12CAD i timmen.

Kollade på skoj upp lite jobb som var lediga på den officiella arbetsmarknaden i Vancouver, och som diskplockare på en lite finare restaurang jänar man 10CAD, och som kock eller servitris/tör på samma hak; 10-12 plus dricks, så lönen verkar ändå ligga därikring.

Jag blev sugen som bara den, synd att man är fast i tillvaron bara....
 
Last edited:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja alltså, men har ju så man överlever där borta. Men man ska nog inte räkna med att komma hem med börsen full till hösten .. Då är norge ett bättre altenativ.


Jag har då börjat beställa lite papper och sånt som behövs föratt söka visum. Måste även förnya passet, får fixa de till veckan.
Sista ansöknings dagen var ju 15 mars om man ville åka under sommaren så man måste skynda sej.