Samhället och ansvar

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Lite OT. Det krävs ett speciellt kort för tyskar för att få köra på Autobahn. Sen så är det inte fri fart över hela Autobahn. Och för det tredje så är det sällan man kan ligga mer än 150km/h och hur många är det inte som gör det på tex E4an ?

Kunde inte hålla mig åter till topic.
 
4

426H

Dock vill jag se mycket hårdare regler för att få bilkörtkortet. Det finns så många idioter ute i trafiken. Ett exempel, Tyskland har lägre döda i trafiken per körda kilometer än Sverige, trots att de har Autobahn.
Du har inte tänkt på att de kan bero på att dom har säkrare vägar i tyskland? Frihet under ansvar är en bra princip. Problemet i trafiken/på skoterleden är ju att om något går snett så är det ju inte bara du som drabbas. Du kan ju krocka med någon annan tex. Dessutom har vi i sverige inte heller eget ansvar för sjukvårdskostnader vid olyckor. Det är någon annan som betalar din sjukvård.
Så länge vi har det systemet kan det aldrig bli "frihet under ansvar" i sverige.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Du har inte tänkt på att de kan bero på att dom har säkrare vägar i tyskland? Frihet under ansvar är en bra princip. Problemet i trafiken/på skoterleden är ju att om något går snett så är det ju inte bara du som drabbas. Du kan ju krocka med någon annan tex. Dessutom har vi i sverige inte heller eget ansvar för sjukvårdskostnader vid olyckor. Det är någon annan som betalar din sjukvård.
Så länge vi har det systemet kan det aldrig bli "frihet under ansvar" i sverige.
Nä, jag vet, och det suger.

Får dra till USA istället! :ciao:
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Som många säger så är ju inte vett och mognad likställt med ålder. Men en sak är säker och det är att en viss mognad och riskbedömande växer fram med åren. Även en sån sak som att falla för grupptryck är lättare i yngre åldrar. Sen så kanske man inte ska ha testat allt i hela världen innan man är 15 år man kanske ska ha nått att sträva och se fram emot också.

Ett exempel med ålder och mognad är att empati inte är fullt utvecklad hos människan förän i en ålder runt 25 år. Därför ungdomar kan göra så brutala våldsbrott utan att känna någon stor ånger. (Generaliserat)

Sen så finns det säkert massor av duktiga förare som tar stort ansvar osv i åldrarna runt 14 år. Visst kör då skoter under kontrolerade former men med översyn av föräldrar som kan bromsa om det börjar barka iväg.
Och å andra sidan finns massor med folk som är äldre som inte har något vett. Och en sån sak som att köra under alkoholpåverkan.
Där kanske samhället behöver förändras radikalt.

Hörde talas om ett rattfyllerist som åkt fast för rattfylla 91 gånger. Den 92a gången han åkte fast körde han ihjäl en mamma med sitt barn. Det är något som är otroligt fel med rättsväsendet då det får ske på detta sätt.

Nästa grejj med knäppskallar är sånna som kanske behöver vård. Men svenska samhället ska fortast möjligt intigrera dom tillbaka i samhället även fast dom kanske inte mår så bra. Som exemplet i stockholm (tror jag) så var det en man som måde dåligt och sökte sig till psykiatriker för att få hjälp men dom gav han ingen och skicka hem honom 1 h senare slog han ner 7 personer med ett järnrör......

Om det gäller kriminella, alkolister, pundare eller folk som behöver vård så visst är det bra att dom ska få chans att intigreras tillbaka in i samhället men till vilken risk. Nån måtta får det vara för hur mycket oskyldiga ska bli drabbade av andras dumhet eller problem.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Det är klart att det finns 14-åringar som är bättre på alla sätt och vis att köra skoter än vissa 18-åringar. Men dessa 14-åringar är försvinnande få när man ser hur många 14-åringar som faktiskt inte är mogna nog för att framföra en skoter så att det är säkert för omgivningen. Långt ifrån alla 16-åringar innehar den här mognaden, men andelen är större än den är hos 14-åringar, därför är åldersgränsen satt vid 16 år.

Sen tycker jag personligen att 14-åringar ska få köra skoter om dom är så mogna som det krävs, och då är det ju upp till föräldrarna att göra den bedömningen. Men om 14-åringarna gör bort sig när dom kör fastän dom inte har åldern inne, då *****r ska föräldrarna straffas. Det är vad jag tycker :)

Mvh Pontus
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du har inte tänkt på att de kan bero på att dom har säkrare vägar i tyskland? Frihet under ansvar är en bra princip. Problemet i trafiken/på skoterleden är ju att om något går snett så är det ju inte bara du som drabbas. Du kan ju krocka med någon annan tex. Dessutom har vi i sverige inte heller eget ansvar för sjukvårdskostnader vid olyckor. Det är någon annan som betalar din sjukvård.
Så länge vi har det systemet kan det aldrig bli "frihet under ansvar" i sverige.
Den tyska polisen jobbar också annorlunda.
Lite mer fokus på att man följer trafikreglerna. När såg någon senast en svensk polis kontrollera att bilisterna använder körriktningsvisare? Dödstraff på att köra mot rött i princip.

Fanns någon engelsk studie som visar att satsning på fartkameror och mot fortkörare sänker säkerheten.
När Danmark höjde hastigheten till 130 på vissa vägar samtidigt som de förbättrade vägstandarden så sjönk olyckorna.

Välkommen till trygghetsnarkomanernas land.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Den tyska polisen jobbar också annorlunda.
Lite mer fokus på att man följer trafikreglerna. När såg någon senast en svensk polis kontrollera att bilisterna använder körriktningsvisare? Dödstraff på att köra mot rött i princip.

Fanns någon engelsk studie som visar att satsning på fartkameror och mot fortkörare sänker säkerheten.
När Danmark höjde hastigheten till 130 på vissa vägar samtidigt som de förbättrade vägstandarden så sjönk olyckorna.

Välkommen till trygghetsnarkomanernas land.
:beer:

I Tyskland vet kärringarna om att de inte hör hemma på Autobahn, men här i Sverige är kör de överallt och skapar olyckor hejvilt.

Det är alltid farligare att köra 80 på en 90-väg än att köra 100 på densamma. Kör man för långsamt, vill alltid folk om till varje pris, och då skapas risker. :boring:



Ledsen för off topic! :p
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
:laugh:

Ja, eftersom om man kör 80 skapar man enormt många risker för andra. Fler än när man kör i 100.

EDIT: Gäller ju dock givetvis endast på en trafikerad väg...
Förklara snälla du hur man skapar en risk för andra genom att köra under hastighetsbegränsningarna. Om någon hinner ifatt en människa som kör saktare blir hon visserligen irriterad men om hon väljer att göra en dum omkörning så är det inte framförvarande bils fel.

Att jag ger exempel på studier som visar att höjda hastigheter kan spara liv har med helt andra faktorer att göra.
I Tyskland har det att göra med att människorna följer reglerna på ett helt annat sätt. I Danmark har det att göra med att vägstandarden och att hela infrastrukturen i området förstärkes som minskade olyckorna. Den Engelska studien jag hänvisade till fick sådana resultat eftersom att folk gasar mellan kamerorna istället, kanske inte hastigheterna dödar i det fallet men definitivt den ojämna trafikrytmen.

Jag tror visserligen att lägre hastigheter kan spara liv. Men jag anser framförallt att den nya hastighetsdoktrinen beror på ökat vinstbegär från myndigheterna som ett nytt sätt att samla pengar. Jag skulle satsa på 500 andra saker före hastighetssänkningar. Och fick jag som jag ville skulle hela vägverkets ledning avsättas bums för drygt 10 olika saker de gjort fel de senaste åren och därmed gjort av med miljardbelopp.


Jag älskar hastighet. Därför känns det som jag är född i fel årtionde. Tänk att få uppleva concorden på den tiden när inte miljörörelsen var född. Tänk att få uppleva 90-talets kompromisslösa värstingbilar som satte hastighet främst, inte fjantiga säkerhetsdetaljer, inte äckliga miljörörelser och inte löjliga hastighetsanktioner, ren rå kraft med hastighet som enda mål. Tänk att få uppleva viggens glansdagar som mer är en slägga jämfört med gripens tandläkarborrsprecision. Tänk att få höra hur tripplarna ylade runt samhällena igen, något som numera känns som ett avlägset minne och som man bara får återuppleva någon gång per vinter.

Men vem är jag att skriva nostalgiskt om svunna tider. Knappt torr bakom öronen har jag inte upplevt de där tillfällena sagor skrivs runt. Ej heller är de fantastiska dagarna över.
Men det känns riktigt nära eller hur?


Jag råkade göra ett litet utvik där. Det var egentligen inte meningen utan jag började skriva och sedan kunde jag inte sluta.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Förklara snälla du hur man skapar en risk för andra genom att köra under hastighetsbegränsningarna. Om någon hinner ifatt en människa som kör saktare blir hon visserligen irriterad men om hon väljer att göra en dum omkörning så är det inte framförvarande bils fel.

Att jag ger exempel på studier som visar att höjda hastigheter kan spara liv har med helt andra faktorer att göra.
I Tyskland har det att göra med att människorna följer reglerna på ett helt annat sätt. I Danmark har det att göra med att vägstandarden och att hela infrastrukturen i området förstärkes som minskade olyckorna. Den Engelska studien jag hänvisade till fick sådana resultat eftersom att folk gasar mellan kamerorna istället, kanske inte hastigheterna dödar i det fallet men definitivt den ojämna trafikrytmen.

Jag tror visserligen att lägre hastigheter kan spara liv. Men jag anser framförallt att den nya hastighetsdoktrinen beror på ökat vinstbegär från myndigheterna som ett nytt sätt att samla pengar. Jag skulle satsa på 500 andra saker före hastighetssänkningar. Och fick jag som jag ville skulle hela vägverkets ledning avsättas bums för drygt 10 olika saker de gjort fel de senaste åren och därmed gjort av med miljardbelopp.


Jag älskar hastighet. Därför känns det som jag är född i fel årtionde. Tänk att få uppleva concorden på den tiden när inte miljörörelsen var född. Tänk att få uppleva 90-talets kompromisslösa värstingbilar som satte hastighet främst, inte fjantiga säkerhetsdetaljer, inte äckliga miljörörelser och inte löjliga hastighetsanktioner, ren rå kraft med hastighet som enda mål. Tänk att få uppleva viggens glansdagar som mer är en slägga jämfört med gripens tandläkarborrsprecision. Tänk att få höra hur tripplarna ylade runt samhällena igen, något som numera känns som ett avlägset minne och som man bara får återuppleva någon gång per vinter.

Men vem är jag att skriva nostalgiskt om svunna tider. Knappt torr bakom öronen har jag inte upplevt de där tillfällena sagor skrivs runt. Ej heller är de fantastiska dagarna över.
Men det känns riktigt nära eller hur?


Jag råkade göra ett litet utvik där. Det var egentligen inte meningen utan jag började skriva och sedan kunde jag inte sluta.
'


ohja tänk att få uppleva 90talet idag istället! ohja ohja! :rock:
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
:laugh:

Ja, eftersom om man kör 80 skapar man enormt många risker för andra. Fler än när man kör i 100.

EDIT: Gäller ju dock givetvis endast på en trafikerad väg...
Men alltså hur tänker du nu? Bromssträckan när du kör 100 jämfört när du kör 80 är kraftigt ökad, reaktionstiden när du kör 100 innebär många meter jämfört med om du kör 80. Båda dessa saker gör att en olycka blir kraftigt mycket allvarligare för alla parter om du kör 100 jämfört med om du kör 80.

Om folk vill köra om en som kör 80 till varje pris är det knappast den som kör 80 som kommer skapa riskerna, snarare tvärtom.

Mvh Pontus
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Men alltså hur tänker du nu? Bromssträckan när du kör 100 jämfört när du kör 80 är kraftigt ökad, reaktionstiden när du kör 100 innebär många meter jämfört med om du kör 80. Båda dessa saker gör att en olycka blir kraftigt mycket allvarligare för alla parter om du kör 100 jämfört med om du kör 80.

Om folk vill köra om en som kör 80 till varje pris är det knappast den som kör 80 som kommer skapa riskerna, snarare tvärtom.

Mvh Pontus
Men herregud det handlar väl enbart på trafikrytmen som blir fatalt påverkad till det sämre, och i o med det får vi den sk dragspels effekten (resten kan väl en unge räkna ut)... nä ska du ligga o köra 10 - 15km under hastighets begränsningen så kör in på väggrenen/p-fickan och släpp förbi bakomvarande bilar då det är du som påverkar ALLA bilar bakom, det är då i min åsikt att det är du som kör i 80 som skapar riskena men det är bakomvarande bilist som TAR den (serverad på silverfat).


Sen angående att en 14åring ska sjutsa runt röven på en snöskoter efter lederna är total nonsens, finns då ingen 14åring IMO som är mogen nog att göra snabba igenomtänkta beslut om en nödsituation skulle uppstå då jag tror att det ända dom skulle kunna göra är att panikbromsa o blunda.

sen skulle ALLA som har en snöskoter ha förarbevis för att ens FÅ försäkra/äga en skoter då skulle vi få bort massa av dessa (jag skriver skotern på morsan typerna) då jag inte tror "morsan" genomgår en förarbevisutbildning bara för att sin 14årige skitunge ska få åka o terrorisera byn med skotern.
sen att föräldrar skulle straffas hårt för att barnen bryter mot trafikregler är i mitt tycke befängt, jag har själv varit 14år då mina föräldra "trodde" man kunde ta ansvar men man bevisade för sig själv motsatsen 100ggr till ett moget beteende, enbart för man vet fan inte bättre i den åldern....
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Men alltså hur tänker du nu? Bromssträckan när du kör 100 jämfört när du kör 80 är kraftigt ökad, reaktionstiden när du kör 100 innebär många meter jämfört med om du kör 80. Båda dessa saker gör att en olycka blir kraftigt mycket allvarligare för alla parter om du kör 100 jämfört med om du kör 80.

Om folk vill köra om en som kör 80 till varje pris är det knappast den som kör 80 som kommer skapa riskerna, snarare tvärtom.

Mvh Pontus
precis. i 80km/h kommer man 22,2 meter per sekund.
i 100km/h kommer man 27,7 meter per sekund(min uträkninga kan dock vara fel) + att bromssträckan ökar.
så att det är farligare att köra 80 än 100 på en 90 väg är ungefär lika dumt som om.. ja jag vet inte vad? men om du har något bra argument så får du gärna ta upp det:) (blev lite OT nu kanske?)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
precis. i 80km/h kommer man 22,2 meter per sekund.
i 100km/h kommer man 27,7 meter per sekund(min uträkninga kan dock vara fel) + att bromssträckan ökar.
så att det är farligare att köra 80 än 100 på en 90 väg är ungefär lika dumt som om.. ja jag vet inte vad? men om du har något bra argument så får du gärna ta upp det:) (blev lite OT nu kanske?)
Bra resonemang, då borde det vara krypfart ÖVERALLT för då är väl bromssträckan som minst och därmed säkrare för alla?!?!?.

ALLT handlar om att anpassa sig till den övriga trafiken så allt flyter, om jag inte missminner mig så står det på varannan sida typ i körkortsboken (1995)
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
För att åter prata snöskoter så är det ju bara yngre förare som ger snöskotern dåligt rykte och fiender, eller är det fler?

Om jag är ute och hör (en sån där racer med slutburk) komma farande så automatiskt tänker jag yngre ansvarslös förare och full fart. En stund senare kommer en tystare maskin men med samma fart och den maskinen reagerar inte många på utan just att det låter mer om den förstnämnda gör att jag tar fram mina förutfattade åsikter och dömmer ut föraren direkt som en oförsiktig yngre vilde. Nu kanske det är så att det var Svenska mästaren i skotercross som körde maskinen med slutburk och den tystare men minst lika snabba kördes av en alkoholpåverkad herre i sina bästa år. Efter att läst inläggen i denna och andra trådar med liknande debatt så har jag börjat fundera på hur det egentligen varit när jag själv är ute i snön.

Då jag varit ute på skoterturer till grillställen eller fiskafänge så är det endast äldre jag sett dricka öl och sprit och sedan köra iväg med skotern inte de yngre, det omvända när det gäller slutburk. Vi blåser gärna upp yngre förare som problem men jag vill påstå att det är minst lika stora problem med äldre som tycker det är helt ok att supa å köra skoter. Så är det iaf här där jag bor och visst finns det yngre förare som ställer till det också men ska man vara riktigt ärlig så är de inte fler än de "skötsamma gentlemännen" med spritblandat blod. Det kan ju vara dom som är lika omdömmeslösa och ger en 800 till sin 15-åring att härja med också och de generna förs kanske vidare i generationerna.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Bra resonemang, då borde det vara krypfart ÖVERALLT för då är väl bromssträckan som minst och därmed säkrare för alla?!?!?.

ALLT handlar om att anpassa sig till den övriga trafiken så allt flyter, om jag inte missminner mig så står det på varannan sida typ i körkortsboken (1995)
+1

Folk tror jämt att sänkt hastighet leder till säkrare vägar.

Allt som oftast är det precis tvärtom.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
precis. i 80km/h kommer man 22,2 meter per sekund.
i 100km/h kommer man 27,7 meter per sekund(min uträkninga kan dock vara fel) + att bromssträckan ökar.
så att det är farligare att köra 80 än 100 på en 90 väg är ungefär lika dumt som om.. ja jag vet inte vad? men om du har något bra argument så får du gärna ta upp det:) (blev lite OT nu kanske?)
Kan förklara för dig.

Kör en kärring i 80 på en 90-väg kommer en kö att bildas.

Normala folk vill iallafall hålla 90 på en 90-väg, så de vill ju om kärringen.

Och tänk dig 20 bilar som trängs som satan för att komma om tårtambulansen; det är risker överallt!

Hade kärringen kört 90, eller bäst av allt, inte kört över huvudtaget, hade de här riskerna som en omkörning innefattar aldrig skapats.


Dessutom är det forskat på att om man hastigheten är lägre är ens hjärna mindre aktiv och får därför längre reaktionstid osv än om man hade kört fort.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Kan förklara för dig.

Kör en kärring i 80 på en 90-väg kommer en kö att bildas.

Normala folk vill iallafall hålla 90 på en 90-väg, så de vill ju om kärringen.

Och tänk dig 20 bilar som trängs som satan för att komma om tårtambulansen; det är risker överallt!

Hade kärringen kört 90, eller bäst av allt, inte kört över huvudtaget, hade de här riskerna som en omkörning innefattar aldrig skapats.


Dessutom är det forskat på att om man hastigheten är lägre är ens hjärna mindre aktiv och får därför längre reaktionstid osv än om man hade kört fort.
helt inne på din linje ang det!
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Dessutom är det forskat på att om man hastigheten är lägre är ens hjärna mindre aktiv och får därför längre reaktionstid osv än om man hade kört fort.
Ja, men kör man fortare får man längre bromssträcka. Du menar alltså att dessa två faktorer tar ut varandra eller?