Sek variator

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Jag har ett problem med att skotern varvar på gränsen till för mycket.....
Det är en rave 670 big pipe..... tra:n står redan nera på 1 men den varvar ändå kring 8000....
primären renoverad...gjorde ingen skillnad... sek under pågående renovering....
om jag släpper på förspänningen ett snäpp (från B1 till A1) så ska den ju växla mer å varvtalet sjunka...
men nu till min fråga om jag släpper sek fjädern ett snapp sabbar jag nått annat då ???..
tex belt squeezing (kom inte på nån bra översättning)...
enligt den här artikeln så kommer ju den bli lägre http://www.snowtechmagazine.com/articles/2001/clutch/cltchtun.php
eller gör ett snäpp inte nån större skillnad på den..... vill ju inte gärna slira på remmen.....
är det nåt mer som påverkas negativt om man ändrar förspänningen ????

Bästa vägen kanske skulle vara att skaffa nya armar i primären som är på viktbara + en ny primärfjäder..
men jag har kollat lite å dom verkar va rätt så dyra....
Att tillägga är väl att det har varit så här sen jag köpte den då den gått typ två sässonger ...

Mvh/Mattias

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Allt är orginal...
håller på att drevar om så det skulle va kul att ha lite
justerings möjligheter för att hålla ner varven.
Kollade lite på nya rullar till armarna. Överdimensionerade med mer vikt
men också större omkrets... och det stod att dom skulle öka varven även fast dom var tyngre...
så det blev åt fel håll... annars så hade det varit ett vettigt alternativ... kostade väl drygt 800:-
Har kommit fram till att det är mer rätt att göra förändringar i primären
men vad ??????.. och helst till ett vettigt pris..(typ 3500:- för nya armar + vikter till dom tyckte ja va lite drygt)..
Kom med förslag...

Mvh/Mattias