Sen 800 eller tidig 850?

Andjul

Ny medlem
25 nov 2025
1
0
1
34
Stockholm
Halloj, jag funderar på att köpa mig en skoter igen efter ett antal års uppehåll.

Senaste åren har jag inte haft någon som helst koll på varken märken eller modeller.
Sista skotern jag ägde var en IQ shift 600 -09.

Jag vill minnas att när det begav sig och 850-motorerna kom så var det mycket snack om att dessa käkade remmar. Jag har inget belägg för det utan det är bara något jag vill minnas att jag läst om.

Jag är inte märkesfrälst på något sätt och har således inte bestämt mig för något märke eller modell. Jag tittar dock mycket på ski-doo samt polaris då det är märken jag ägt tidigare.

Det jag funderar mycket på nu är vad som är det smarta valet:

Är det vettigare att satsa på en senare modell av med 800-motor eller tidigare modell av 850-motor?

Det jag framförallt är ute efter är kul, men med driftsäkerhet.

Tack på förhand!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.619
473
83
Malå/Adak
Budget? Sen generellt så är du ute efter driftsäkerhet så ska du gå ner en kubikklass. 600/650 går längre innan något händer än vad 800/850 gör oavsett märke. Och ska du inte längst upp i de risigaste branterna i den absolut djupaste snön så klarar sig de mindre motorerna bra. Ska du köra led så ska du inte fundera, 600/650 är all motor man behöver där om det inte är tankpressa fram och tillbaka över hela Hornavan du tänkt göra, för då är det en "gammal" Apex du ska ha!

Tidig 600R, (kom-19), är bättre än sen 800 när det gäller BRP. Definitivt när det gäller driftsäkerhet men även hur dom är att köra.
850 som sådan har inte med remförbrukningen att göra, det är motorfästen/linjering och variatorkalibrering som avgör. Sista 850-summiten jag hade, -22, var väldigt snäll mot remmen och den gick bra. Tidigare bör gå få till också med samma grejer.

Arctics 800or har väl generellt varit rätt säkra, dock gillar jag inte resten av maskinen/maskinerna, bedrövlig finish och superudda designlösningar har varit deras grej länge. (brukar kalla dom skotervärldens SAAB, en genial lösning omgiven av tio skitmärkliga)
Låt definitivt bli första årsmodellerna av Proclimb, (-12-13-ish var det väl), dom åt remmar så att det får BRPs problem att verka som en baggis. ...kan hända det fixades till i efterhand men... Man har inte hört så mycket om det då dom förmodligen bara sålde en tiondel av antalet maskiner som BRP gjorde under de åren.

Polaris 650 går superfint, kännbart mer pulver än Rotax 600R, dock har den inte funnits särskilt länge så budgeten avgör.
Vem som haft en 800a och hur människan hanterat varmkörning osv är avgörande för hur den mår invärtes, generellt så de sena 800orna har funkat bra. "Vansinnig" termostatkonstruktion, i alla fall på vissa årsmodeller, gör att motorn spolas full av kallt vatten från tunneln vid återstart efter paus, ger man järnet precis då kommer det göra skada.
Första 850 hade vevproblem, men sen blev dom skapliga dom också, (hoppas jag i alla fall då jag har en -24 Khaos 850 nu :) )
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.619
473
83
Malå/Adak
Jag håller med JAAG, särskilt angående de äldre modellerna. De nyare 850-modellerna är lika pålitliga som 600/650-modellerna. (Inte den allra senaste AC 858, utan de välkända motorerna från Polaris och BRP.)
Njaäää. Möjligen att ledmaskiner klarar sig nästan lika länge men en lössnö 850 med 600 mil har gått långt men en 600R har betydligt mer liv kvar, i genomsnitt, vid samma miltal.
Många 600R lappskotrar har 1000-2000 mil utan större rep, få 850 kommer dit.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.938
902
113
Kramfors
Som redan nämnts så upprepar jag att det de är vevaxelproblem på brp/lynx 17-18 motorerna! Har man inte råd med en 19+ köp hellre en 15-16 800.
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.938
902
113
Kramfors
Säkrast köp för runt 50-60k är Polaris 600 -800cc de har inga svagheter alls i motor eller chassi. 800an finns upp till 2018. De har tom hyfast bra variatorprylar helt standard och remmar håller bra. Variatorerna är bäst av alla märken. Lägg därtill mest lättkörd och lättast i de årsmodellerna.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.415
188
63
Offerdal, Jämtland
Säkrast köp för runt 50-60k är Polaris 600 -800cc de har inga svagheter alls i motor eller chassi. 800an finns upp till 2018. De har tom hyfast bra variatorprylar helt standard och remmar håller bra. Variatorerna är bäst av alla märken. Lägg därtill mest lättkörd och lättast i de årsmodellerna.
Antar att du menar Axys när du säger att Polaris 800 inte har några svagheter varken i motor eller i chassi...proride skär väl på löpande band och jag har hittills inte sett ett sprickfritt chassi...

Jag personligen hade nog hållt mig till en sen Axys 800 om jag valt polaris (eller i allafall skippat 2019 850 även om de flesta som hade problem redan borde ha rasat) men om vi tänker BRP hade jag valt 850 över 800 för 800 etec är det mer issues på än 850. Visst kan det bli problem med veven på 850 (been there done that) men det är vev-problem på 800 också som förvisso är billigare att laga men de har andra issues också och är så mycket tröttare än 850in.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.938
902
113
Kramfors
Antar att du menar Axys när du säger att Polaris 800 inte har några svagheter varken i motor eller i chassi...proride skär väl på löpande band och jag har hittills inte sett ett sprickfritt chassi...

Jag personligen hade nog hållt mig till en sen Axys 800 om jag valt polaris (eller i allafall skippat 2019 850 även om de flesta som hade problem redan borde ha rasat) men om vi tänker BRP hade jag valt 850 över 800 för 800 etec är det mer issues på än 850. Visst kan det bli problem med veven på 850 (been there done that) men det är vev-problem på 800 också som förvisso är billigare att laga men de har andra issues också och är så mycket tröttare än 850in.
Polaris proride pro rmk upp till 2015 brukar spricka i chassit men de ligger i regel under 50k därav att jag inte nämnde dem. 2016-20 spricker aldrig de är tanksar. Motormässigt så är ju Polaris 600-800-850 stenbra de va bara 2019 850 som polaris glömde sätta fast pto sidans ramlager så de kunde vandra in mot veven. Höll de 100 mil så brukar de va lugnt efter det och många har fått ny motor. Vill man försäkra sig om att lagret inte vandrar in på 19,,, 850 så svetspunkta fast lagret de är gjort på 1 timme. De är bara lägga två loppor på ytterbanans lager mot aluminiumet på blocket så de inte kan åka in. Vid renoveringar av hela motorn slipar man endera spår i blocket för låsringen eller limmar de lagret. 17-18 brp 850 är minst lika riskabel motor och där finns ingen kvickfix.
By the way dottern har en pro rmk 800 2013 till salu nu och den har inge sprickor i chassit den är så bra att jag lämnar 7 års garanti ,,,,,,kom o köp :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.337
1.149
113
Stora Blåsjön
Polaris proride pro rmk upp till 2015 brukar spricka i chassit men de ligger i regel under 50k därav att jag inte nämnde dem. 2016-20 spricker aldrig de är tanksar. Motormässigt så är ju Polaris 600-800-850 stenbra de va bara 2019 850 som polaris glömde sätta fast pto sidans ramlager så de kunde vandra in mot veven. Höll de 100 mil så brukar de va lugnt efter det och många har fått ny motor. Vill man försäkra sig om att lagret inte vandrar in på 19,,, 850 så svetspunkta fast lagret de är gjort på 1 timme. De är bara lägga två loppor på ytterbanans lager mot aluminiumet på blocket så de inte kan åka in. Vid renoveringar av hela motorn slipar man endera spår i blocket för låsringen eller limmar de lagret. 17-18 brp 850 är minst lika riskabel motor och där finns ingen kvickfix.
By the way dottern har en pro rmk 800 2013 till salu nu och den har inge sprickor i chassit den är så bra att jag lämnar 7 års garanti ,,,,,,kom o köp :)
Jag har ändå hanterat rätt många proride mellan 2011-2015 med mellan 600-800mil och kan inte säga att det är jättevanligt att de spricker i chassiet. En hade jag men den var krockad så då är det inte som konstigt, hade det vart en axys så hade den garanterat varit sprucken på samma ställe.