Jag har inte kört Sidewindern så den ska jag inte uttala mig om och jag håller med Krappen om att Summiten är sjukt nervös original.
Det går dock bra att avhjälpa med bättre skidgummi (durapro). Det är i princip det som gjordes på Expert-modellerna. Ski-Doo säger förvisso att det är en annan spindel på dem men det är för att den ska passa mot det nya skidgummit. Jag frågade Dave Norona om det var någon annan skillnad på spindeln och han sa nej, det är samma geometri och den kom till för att passa det nya skidgummit. Jag frågade även om Durapro skulle göra samma jobb som den nya lösningen och då slutade han svara...(kanske är dumt om Ski-Doos ambassadör går ut och bekräftar att det finns fler lösningar än deras egna på ett känt problem).
Som sagt, skidgummit tar bort mycket av nervositeten på maskinen oc det i kombination med andra dämpare så blir det ännu bättre. Jag lånade ett par original Fox Float från en XF9000 (de går dit men det är allt annat än optimalt). Initialt tyckte jag inte det blev så stor skillnad men vissa situationer som jag hamnade i blev inte så dramatiska som jag förutsatte. Efter en par veckor bytte jag tillbaka till original KYB och då kom alla hemska minnen tillbaka igen. Nu har jag kompromissat och shimsat om original KYB:arna på både kompression och på returen. Den är mycket bättre men lite väl hårda. Ska ta ur några shims till kommande säsong alt. slänga på ett par bättre dämpare. Sambon köpte en ny summit sp 146:a i fjol vår och även om originaldämparna på den är av icke renoveringsbar typ så har de exakt samma shimsning som de som sitter på summit X modellerna. Sambons SP är exakt lika lynnig som min X var original. Om jag köper nya till min får sambon ta de som sitter på min nu.
Det är nästan fashinerande att ski-doo kan misslyckas så kapitalt på den fronten egentligen för de är inte bra original. Bara en så simpel sak som myrsurf är nervöst med dem original. Förutom skidgummit så har de även shimsat om dämparna på Experten men enligt folk på andra sidan atlanten så var det inte så stor skillnad mellan dem.
Summiten är i allafall sjukt kul att köra och jag kan varmt rekommendera en sån