Sistaminuten, fixa m8000 inför 4e säsongen

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Startar en tråd lite slappt, detta är min 2015 m8000, snikversion


Den har fått annan dyna å fotsteg, samt boggieförstärkningar som är skruvade och limmade. Centerdämparen från sno pro 600 och geometri i boggien som 2016. Tillsammans med 2016 framvagn.
Annan lyftbåge då originalet gick sönder. Mattan är en 66mm powerclaw med bortkapade fingrar. Bettar ruskigt bra



Har problem med att mina C&A pro bx går sönder väldigt lätt, något som inte lirar mot spindeln. Ska göra ett plåtfäste i skidan istället. Fick tag i en röd efter att första gick sönder, den har inte gått sönder men bägge de gröna.




Tätningen mellan luftburk och chassi blev dålig i vinter så den tog in snö, så ska lyfta toppen och kolla kolvarna, lär byta dom när jag liks öppnar upp.
En kompis hardcore skar pga samma anledning, så jag har nog haft tur.
Sån ja måste ja säkerställa att allt är tätt hela vägen till spjällhusen på nåt vis

Måste även fixa kåporna då de har väldigt dålig passform nu.

Sedan blir det flera specialare om det hinns med, få se hur snabbt vintern kommer och hur flitig jag är
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Om nån vill köpa budgetvarianten av boggieförstärkningar förresten så kan ni få köpa dom för under 2500 per sats, mängdrabatt kan ordnas och är intresset stort blir priset lägre
Finns till 2012-2015 och >2016, pm för mer info.

Har egentligen inte haft någon tanke på att sälja dessa men flera undrar om jag kan fixa fram fler, och kollar läget om det är värt att engagera sig i detta
 
Last edited:
Reactions: Basse92

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6


Tidig julklapp :) inga värstingdämpare, drömmen är ju qs3 evol r men dessa är 10x bättre än de ojusterbara stålfjäderdämparna som satt original. Inte att rekommendera att hoppa med originalet 🤣 höll mig på backen i vintras...

Här kan ni förresten se min kompis Andreas senaste film, riktigt bra om du frågar mig! Dessutom är skotern tråden handlar om med litegrann
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Mini update




Fyfan vilken dynga NGK är 😂 upptäckte att två stift var lösa från toppen, alla brickor var trasiga. sedan var alla överdelar lösa, så tändhattarna har glappat

Känns som det är därför skotern gick konstigt vid nedslag i slutet på vintern, var rätt säker det var tändningsrelaterat. Kopplade ur nyckeln m.m. men hade aldrig trott det var nåt liknande 😂
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Stiften har inte varit korrekt åtdragna. Jag har kört NGK stift i alla år och aldrig haft problem.
 
Reactions: neden

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Stiften har inte varit korrekt åtdragna. Jag har kört NGK stift i alla år och aldrig haft problem.
Okej, hur förklarar du de lösa hattarna? har också kört NGK I alla år, dragit fast några stycken... detta är första gången jag sett något liknande.

Jag drog så att elektroden pekade rakt bakåt, som jag alltid gjort. Bottnade inte brickan.

Alla fjäderbrickor har ju gått sönder nu när jag har alla 4 stift löst. 2 stift var lösa medans 2st satt bra, hur de kunde göra det med trasig bricka vet jag inte. brickan gick antagligen sönder när jag lossade de stiftet.

Mina br9eya tog slut efter 2 säsonger så bytte till svindyra Iridiumstift innan förra vintern då de tydligen ska vara the shit. Att dessa hade gängade hattar visste jag inte.

Så jag skulle inte rekommendera Ngks iridiumstift :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Dom lösa hattarna och brickorna har vibrerat lös/sönder då stiften har varit lösa.

Och du säger det ju själv, du har inte dragit till brickan har bottnat. Då fyller den inte sin funktion att hålla fast stiftet när det expanderar.

Iridiumstift är slöseri med pengar i en skoter iallafall 😊 Två säsonger är väl inte dåligt!? Jag byter varje säsong oavsett förutom i e-tec.
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Lösa stift kan bero på lättare knackningar också. Så det kan vara värt att lysa ner och se kolvarna..
Iridiumstift är helt bortkastat, sen ska man aldrig köpa stift med lösa hattar om inte tändhatten är gjord för den smalare varianten, får man en motor att gå bättre med ett annat sorts stift så är den felbestyckad/felmappad. Samma sak om man släcker stift..
 
Reactions: snötoken

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Dom lösa hattarna och brickorna har vibrerat lös/sönder då stiften har varit lösa.

Och du säger det ju själv, du har inte dragit till brickan har bottnat. Då fyller den inte sin funktion att hålla fast stiftet när det expanderar.

Iridiumstift är slöseri med pengar i en skoter iallafall 😊 Två säsonger är väl inte dåligt!? Jag byter varje säsong oavsett förutom i e-tec.
:)

Lär mig gärna snötoken, för jag verkar ha fått något om bakfoten.
I min verklighet är det såhär. Då brickan tar i toppen så kan man komprimera brickan ca 3/4varv innan den bottnar. Och om du stannar när som helst på det 3/4 varvet, så behöver du bara backa stiftet 1/10 varv så är det helt löst. Så även om du drar stiftet i botten så fjädrar brickan tillbaks bara 1/10. Brickans fjädrande/komprimerade egenskap är bara åt ett håll, detta för att man ska kunna rikta in elektroden nästan som man vill.

Detta är vad jag har lärt mig.
Testa själv med ett nytt stift, återkom gärna med förklaring på vad jag gjort fel för jag vill inte vara med om detta igen.

Alla brickor nu var trasiga, även på de som satt fast som dom skulle. Mig veterligen ska brickorna tåla att lossas på utan att separera.
Likadant med hattarna, alla 4 var lösa än fast två stift satt fast bra.

Jag var aldrig sagt jag var problem med stift på denna skoter, när jag bytte så lyckade jag till set med Iridium vilket var bortkastat ja, men nu vet jag det.

Det var när jag hade en Arctic Cat sx600 jag blev allergisk mot ngk. 09an hade en sjuka så lågfarten gick aldrig att bestycka bra, vevhusvolymen var lite för stor. Så den släckte ngk-stift till förbannelse, men när jag bytte till champions blev det bättre. Om ett stift surade kunde man återanvända det, ngk blev aldrig sig likt. Slocknade jättelätt efter att ha surat en gång.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Jag har inte heller sett liknade problem med något stiftmärke. Men jag är skeptisk till att dra det tills bygeln pekar åt ett vist håll,,de blir endera för löst eller för hårt draget stift. De finns väl modellanpassat stift som kan dras rätt moment och bygeln hamnar då rätt och stiftet sitter med rätt moment. Däremot att shimsa in stiftet med random stift funkar ju.
 
Reactions: trixa

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6


Rätt enkelt att googla iofs, efter att brickan tar i toppen är det rekommenderat att dra 180-240grader.

Såå min teori är nog inte riktigt sann, tur man inte gjort en hel forumtråd om detta 😅

Men ja kom på jag var lös med de två bakre stiften och drog åt dom sen igen. Kollade aldrig om brickan var hel innan återmontage, om det var som på de 2 främre stiften som satt fast men hade trasiga brickor nu när jag lossade dom så kanske jag återmontede dom bakre med trasiga brickor. Aja
 
Reactions: snötoken

Grannas98

Medlem
30 nov 2018
6
1
3
26
Karlstad
Startar en tråd lite slappt, detta är min 2015 m8000, snikversion


Den har fått annan dyna å fotsteg, samt boggieförstärkningar som är skruvade och limmade. Centerdämparen från sno pro 600 och geometri i boggien som 2016. Tillsammans med 2016 framvagn.
Annan lyftbåge då originalet gick sönder. Mattan är en 66mm powerclaw med bortkapade fingrar. Bettar ruskigt bra



Har problem med att mina C&A pro bx går sönder väldigt lätt, något som inte lirar mot spindeln. Ska göra ett plåtfäste i skidan istället. Fick tag i en röd efter att första gick sönder, den har inte gått sönder men bägge de gröna.




Tätningen mellan luftburk och chassi blev dålig i vinter så den tog in snö, så ska lyfta toppen och kolla kolvarna, lär byta dom när jag liks öppnar upp.
En kompis hardcore skar pga samma anledning, så jag har nog haft tur.
Sån ja måste ja säkerställa att allt är tätt hela vägen till spjällhusen på nåt vis

Måste även fixa kåporna då de har väldigt dålig passform nu.

Sedan blir det flera specialare om det hinns med, få se hur snabbt vintern kommer och hur flitig jag är
På första bilden, är det original skidorna på nya framvagnen? Isåfall, något speciellt du gjort för att få det att lira?