Åker med 07-vikter i min XCR 440 SP -96. När variatorn är nyligt renblåst osv. så ligger inslagsvarvet på 5000rpm och är mjukt o. fint (så mjukt som det kan vara vid de varvtalen). Men efter bara ett par tiotal mil så börjar den slå in mkt 'hårdare'/våldsammare än som vanligt. Då har vikterna liksom "kärvat fast" och går lite tungt att vrida fram och tillbaka. En morgon hade jag 8000 i inslag (maxvarv 8250!). Det skyller jag helt på det "proffstips" jag fick om att smeta en liten, liten gnutta kopparpasta på viktpinnarna...men har nu rengjort vikter, pinnar, och variator efter konstens alla regler, men får ändå högre och högre inslag. Vad göra? Köpte nya brickor att lägga mellan variator och vikt, men tji fick jag. De var på tok för tjocka för att gå få dit. Är det så att P-85r från slutet av 80-talet hade en annan sorts vikter/brickor?
Tips mottages tacksamt!
Tips mottages tacksamt!