Skära ut matt-fönster... tips motages!

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
Hej jag håller på att bygga en lös-snömaskin av min indy storm 800 -93
mattan är en 38*365*51 från en rx1 mouintain problemet är att var 3:e mattfönster är täckt..
troligtvis vill jag sätta 8 kuggars "anti-slip" drivhjul med invändiga å utvändiga kuggar..
nu till frågan...
hur ska man gå till väga när man tar upp hålen? å sen sättta dit nya skoningar
å blir det fösvagningar..
ska man såga, skära ,bränna eller stansa ut dom? hålet är ju rektangulärt så man kanske får bygga ett stans-verktyg i av nå järnnskrot å pressa ut hålet?

Tips å funderingar vore taksamt

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Stans/pressverktyg

I första hand så gör du ett stans/pressverktyg av sk fyrkantsprofil i lämplig form och dimension.

Slipa till det och härda ytan innan du börjar använder det.

Inga problem med försvagningar.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har aldrig varit och karvat nått i mattan, är det bara gummi som täcker gluggarna?
Alltså, är det ingen nyloncord där?

I.s.f. kan det ju inte vara några problem att bara skära upp med en vanlig kniv...

Förresten Pupp, Ö-vik? -Storstads-wannabe! :p

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
2stroke skrev:
I första hand så gör du ett stans/pressverktyg av sk fyrkantsprofil i lämplig form och dimension.

Slipa till det och härda ytan innan du börjar använder det.

Inga problem med försvagningar.

blir svårt att härda profilröret som består av av vanligt sk blötjärn. ska du härda det ska du ju ha kolstål eller liknande. be nån fräsa till ett värktyg i en fräs av nå hårdare stål. har ni inte nått svarv / fräsprogram på eran gymnasieskola?

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
låter bra... får se om man är lat å snål så man sätter dit vanliga drivhjul... det blir ju några tusen dyrare med att fullclippa å köpa "Noslip" drivhjul..