Skön kommentar på Sälens snöskoterklubbs hemsida...

E

ejwbegysv

Hittade denna sköna kommentar på Sälens snöskoterklubbs hemsida :)

Sälenfjällen är ett fjällområde och detta gör att vi dessvärre får vissa förbudsområden där vi inte får åka snöskoter.

All snöskoteråkning är förbjuden på den norra sidan om fjällvägen som leder upp på fjället förutom på angivna leder. Detta kan tyckas konstigt då det är på den sidan om vägen där vi skulle störa andra minst men det har man ändå bestämt från Stockholm.

Tänk om vi här uppe skulle bestämma över deras båttrafik i skärgården.....

Hur som helst så måste vi rätta oss efter dessa regler om vi inte skall få ännu mer problem i framtiden.

Last edited:
4

426H

Detta är för mig ett mysterium. En stor del av fjällområdena i västra dalarna och härjedalen har ju skoterförbud. Områden som är helt öde under vinterhalvåret. Här skulle vi kunna köra utan att störa varken apelsinätare eller vilda djur. Var för är det förbjudet?????

E

ejwbegysv

Finns många anledninga rtill varför dom gör förbud...

Fulufjällets nationalpark där du på vissa ställen inte ens får vandra i vissa zoner så vill dom skydda lite lavar och fågellivet... svårt att fatta riktigt vad dom vill skydda.. Brevid nationalparken har dom sen naturreservat där man endast får köra på lederna för att skydda nått..

Sen har vi kommunerna i maskopi med skoterklubbar som vill ta ut ledavgifter... då blir det reglerat område (annars har inte klubben laglig rätt att ta ut en avgift).

Sen har vi områden med massiv skotertrafik som vissa skidområden där man av förståeliga skäl vill hålla skotrarna undan från skidåkare osv...

Jag fasar för framtiden.. snart blir det endast ledkörning på dyra preparerade leder som gäller.. och kör man utanför blir man jagad av helikopter (som flyger över förbudsområden)...

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
58
Sandviken
Suck..................sedan kommer politikerna på såna lysande ideer som att bygga ännu en liftanläggning i Idre, till råga på allt så har jag för mej att det oskså är på någon form av naturskyddsområde.....eller hur var det ?

Det känns ju som att det snart borde räcka med alla dessa anläggningar som endast brukas till fullo under sport & påsklovsveckorna.

Man får väl hålla med Eddie Meduza: ***** IDIOTERRRRRRRRR :mad:

E

ejwbegysv

En kul detalj är att nästan hela Gördalens skoterklubbs område ligger på olika naturreservat eller nationalpark... Får länstyrelsen fortsätta att hålla på som dom gör får vi väll ta skotern på släpet och åka någon annan stanns..

Vi har dessa 3 områden :
Fulufjällets nationalpark
Lillådalens naturreservat
Drevfjällets naturreservat

Fulufjället har dom stängt av alla utom en led på, detta på grund av bullerutredningen.Den enda leden som är öppen får man köra max 30km/h på.. Och man är livrädd för att bryta mot någon lag på det fjället kan jag lova..

De stackarna som bor i Lillådalen får ta skotern på släpet fram till leden för att inte bryta mot lagen. I det området får man endast köra på markeradled. Detta förbud smögs fram utan samtal med ortsborna som blev brottslingar helt plötsligt..

Drevfjället har vi tills vidare lov att köra utanför leden på.. Men en mulen dag står det väll förbudsskylltar där också skulle jag tippa på..

Detta är tragisk läsning... man knyter näven i fickan och önskar att man var en appelsinätande skidfantast istället...