Ska man byta till sportluftfilter?=)

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
33
Bollnäs
Tja

Undrar om vad ni tycker om att byta till sport luftfilter på min 3 cylindriga polaris?

Måste man bestycka om skiten då?=S
Eller är det bara smälla dit 3 luftfilter?=D
Jag kan tänka mig att jag måste ställa in hur mycket luft han får iaf=P
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
om man säger så här,kör du med öppna filter så kommer motorn att suga i sig luft som e typ 30 grader varmt så då får du bestycka den efter det :)

är bättre och mer optimalt att ha kvar burken,den kommer inte å gå bättre av öppna filter,öppna burken lite grann i överkant och led ner mer luft så blir det bättre än med öppna filter,du skärmar ju av värmen med orginal burken
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om man säger så här,kör du med öppna filter så kommer motorn att suga i sig luft som e typ 30 grader varmt så då får du bestycka den efter det :)

är bättre och mer optimalt att ha kvar burken,den kommer inte å gå bättre av öppna filter,öppna burken lite grann i överkant och led ner mer luft så blir det bättre än med öppna filter,du skärmar ju av värmen med orginal burken


helt rätt helt rätt..IOFS. man KAN få effekt av öppna filter.men då är ju den att man ska ha nånting som trycker..OBSERVERA TRYCKEr ner luft till filtrena..alltså funkar inte bara med nå intag bakom rutan.utan de ska vara typ en huvscoop som typ bilar har som blir som en tratt som matar ner kalluft över filtrena..detta kan ge några hästar faktiskt med rätt bestyckning..du måste även då göra typ en bunke som filtrena är inuti som avskärmar från strålningsvärme samt att kalluften får vara ensam med filtrena och inge varmluft som kan komma med..
men detta är lite överkurs på en skoter tkr jag.. hade själv planer på öppna filter på IQn när ja satte 600 och pipor men ändrade mig när ja märkte hur jävla varmt de kan vara under en skoterhuv:)....
så kör med burken de tkr ja:)

dock tror ja inte att du behöver göra nå extra hål i burken.motorn är väl inte trimmad eller dyligt antar ja? isf är de helt meningslöst enligt mig..


edit: kan även lägga till att NEJ du ska inte ställa in hur mkt luft... du ska ge motorn den mängd soppa som behövs för blandning med luften..du ska inte ställa om hur mkt luft den ska ha..då har du ju tappat helt å hållet vitsen med ett större flöde till motorn....
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
33
Bollnäs
om man säger så här,kör du med öppna filter så kommer motorn att suga i sig luft som e typ 30 grader varmt så då får du bestycka den efter det :)

är bättre och mer optimalt att ha kvar burken,den kommer inte å gå bättre av öppna filter,öppna burken lite grann i överkant och led ner mer luft så blir det bättre än med öppna filter,du skärmar ju av värmen med orginal burken
okey tack så mycket då har jag kvar min orginal burk:)
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
33
Bollnäs
helt rätt helt rätt..IOFS. man KAN få effekt av öppna filter.men då är ju den att man ska ha nånting som trycker..OBSERVERA TRYCKEr ner luft till filtrena..alltså funkar inte bara med nå intag bakom rutan.utan de ska vara typ en huvscoop som typ bilar har som blir som en tratt som matar ner kalluft över filtrena..detta kan ge några hästar faktiskt med rätt bestyckning..du måste även då göra typ en bunke som filtrena är inuti som avskärmar från strålningsvärme samt att kalluften får vara ensam med filtrena och inge varmluft som kan komma med..
men detta är lite överkurs på en skoter tkr jag.. hade själv planer på öppna filter på IQn när ja satte 600 och pipor men ändrade mig när ja märkte hur jävla varmt de kan vara under en skoterhuv:)....
så kör med burken de tkr ja:)

dock tror ja inte att du behöver göra nå extra hål i burken.motorn är väl inte trimmad eller dyligt antar ja? isf är de helt meningslöst enligt mig..


edit: kan även lägga till att NEJ du ska inte ställa in hur mkt luft... du ska ge motorn den mängd soppa som behövs för blandning med luften..du ska inte ställa om hur mkt luft den ska ha..då har du ju tappat helt å hållet vitsen med ett större flöde till motorn....
litar på dig då:). HEHE ne men jag har kvar gammel burk då:) tack för tippset iaf:)